Rystende ringe: Ford Mustang får bundkarakter i crashtest

Ford har underprioriteret det europæiske marked og fravalgt sikkerhedssystemer til europæerne, som ellers er tilgængelige i USA. Euro NCAP kvitterer med en solid lussing af en bundkarakter til Ford Mustang.

27. januar 2017 af Mathias Brandt


Den sjette generation af Ford Mustang var den første, hvor pony’en for alvor ville ud over stepperne. Det blev til en stor international lancering, og Mustang’en sælges nu på omkring 140 markeder.

Før i tiden har Ford ikke målrettet Mustang’en til det europæiske marked, og derfor har de også undgået at skulle bevise dens sikkerhed hos europæiske myndigheder. Men det kunne de ikke undgå med sjette generation.

Det europæiske testcenter Euro NCAP har taget sig kærligt af Mustang’en og undersøgt den ud fra de gængse sikkerhedsparametre. Udfaldet er mildest talt rystende - Euro Ncap kvitterer med sølle 2 stjerner ud af 5 mulige.

Euro Ncap udførte en række test med en Ford Mustang Coupe 5,0, som blandt andet inkluderede et fortalt sammenstød med 65 km/t mod en forskudt barriere, et fuldt frontalt sammenstød med 50 km/t samt en sidekollision med 50 km/t.

I disse situationer analyserer Euro Ncap en række data, som primært handler om, hvordan bilens konstruktion beskytter passagerene i bilen.

Udfra disse analyser konkluderede Euro Ncap følgende:

– Der er bekymring om Ford Mustang’ens evne til at beskytte voksne og børn under en ulykke, og der er foruroligende lidt sikkerhedsudstyr, som normalt er tilgængeligt på de europæiske markeder, skriver instituttet i en pressemeddelelse.

Deres bekymring for passagererne skyldes hovedsageligt bilens airbags, som ikke pustes op i en tilstand, som kan beskytte fører og passagerene ved et fortalt sammenstød.

Derudover er der problemer med selerne på bagsædet, hvor præ-kollisions-selestrammeren reagerer for langsomt, samt at selen ikke giver nok efter, når kollisionen er sket. Det kan i sidste ende betyde, at passagerene glider under sikkerhedsselen og medføre skader i maveregionen. 

Som nævnt slår Euro NCAP hårdt ned på Mustang’ens manglende sikkerhedssystemer og vælger direkte at håne Ford for deres valg i den udsendte pressemeddelse.

– Ford havde ikke regnet med, at Euro NCAP ville teste Mustang’en og valgte derfor ikke at udstyre bilen med sikkerhedssystemer i Europa, som ellers er tilgængelige for de amerikanske kunder, og som iøvrigt er tilgængelige for mange andre sportsvogne. Sådan en attitude overfor sikkerhed burde bekymre Ford-kunder uagtet om du køber en højtydende sportsvogn eller en almindelig familiebil, udtaler Michiel van Ratingen, general sekretær i Euro NCAP.

Ford selv svarer igen og oplyser, at det nye facelift, de lige har præsenteret, vil få de sikkerhedssystemer som standard, der ellers manglede i den testede version. Dette inkluderer blandt andet præ-kollisionsassistent samt vognbaneassistent.

Måske er du interesseret i...