Lotus solgt til kinesisk bilgigant

Den britiske sportsvognsproducent Lotus er for nylig blevet solgt, men hvad skal de nye ejere bruge mærket til?

2. juni 2017 af Mathias Brandt


Det britiske bilmærke Lotus har længe haft problemer med at tjene penge. Det har været en kastebold mellem flere af de store bilmærker, men ingen har tilsyneladende knækket nødden. Indtil for nylig var det malaysiske Proton, som ejede Lotus og inden da, var det amerikanske General Motors, der forsøgte at gøre Lotus til en god forretning.

Nu tyder det på, at der er nyt håb for Lotus. Kinesiske Geely, der blandt andet ejer Volvo, har i hvertfald erhvervet 51 pct. Lotus-aktier, hvilket gør dem til hovedaktionær og dermed også den overordnede beslutningstager i Lotus.

En del af noget større

Købet af Lotus skete som den del af en større handel, hvor Geely også købte 49,9 pct. af Proton. Det malaysiske mærke har længe kæmpet med økonomien, men der er flere, som har kunnet se potentialet i Proton. Franske PSA Group (Bl.a. Citroën og Peugoet) samt japanske Suzuki har nemlig begge været interesseret i at købe Proton.

At Geely køber det lille britiske mærke kan have flere årsager. Lotus’ evne til at designe og udvikle letvægtssportsvogne samt deres Formel 1-erfaring er nogle af de mest væsentlige årsager til købet. Denne indsigt kan Geely nemlig bruge til blandt andet at udvikle mere brændstoføkonomiske biler.

Vi kender endnu ikke den langsigtede strategi bag købet, men vi håber på, at kinesiske Geely kan gøre det samme med Lotus, som de har gjort med Volvo.  

Måske er du interesseret i...