Læser ser Mercedes til 2,5 mio. kr. i Børsen og slår til

Børsen udkommer fredag med historien om, at luksusklassen vokser. Et af eksemplerne er et frisk salg af denne potente cabriolet med 455 hk.

27. april 2017 af Steen Bachmann


Dagbladet Børsens bilsektion, der produceres af Bil Magasinet, har fredag historien om en læser, der i en annonce i sidste fredags Biler så, at der for første gang var kommet en brugt Mercedes-Benz S500 Cabriolet til Danmark.

"Vi faldt fornylig over en Mercedes S500 Cabriolet fra april 2016, og det slog mig, at den vist ikke har været til salg som brugt i Danmark. Den hentede vi hjem og indrykkede et opslag med den i Børsen i fredags. Det var der en kunde, der så i avisen. Han kom ind til os, og så lavede vi en handel," fortæller John Løvborg fra Løvborg Biler.

Modellen blev introduceret i Danmark i foråret 2016 til en nypris fra 2.490.000 kr., men der findes så omfangsrige muligheder for at udstyre bilen, at der sagtens kan være ekstraudstyr for 800.000 kr.

Kontantpriser ikke relevante længere

Opmærksomheden om kontantpriser er imidlertid ikke særlig relevant, for der sælges stort set ikke biler i luksusklassen mere.

De bliver alle sammen leaset.


"De få kunder, som indledningsvis ønsker at købe, indser næsten altid de store fordele, der er ved leasing, når vi sætter dem ind i mulighederne,” siger adm. direktør Kim Gruhl fra Formula Leasing.

Erfaringen fra Formula Leasing er, at efterspørgslen efter leasing som finansieringsform har ført til en selvforstærkende spiral:

”Det bliver sværere og sværere at håndtere biler som er afgiftsholdige, så vi sælger nærmest aldrig en bil på fuld afgift i Formula-regi,” lyder det fra marketingchef Theis Frederik Gronemann fra Formula Automobile.

Skat trækker 15 pct. hvis du eksporterer

Markedet for dyre specialbiler på danske plader er i sagens natur begrænset i forhold til en bil uden afgifter, som kan afhændes fra dag til dag på det europæiske marked.

Sælger man en dansk indregistreret bil til en udenlandsk køber, kan man få registreringsafgiften retur. Der er bare dét, at Skat trækker 15 pct. fra beløbet, inden de udbetaler pengene.

Det attraktive udenlandske marked og det ubehagelige fradrag i tilbagebetalingen af afgift har nærmest udslettet markedet for brugte specialbiler på danske plader.

Slægten
Slægten

Forrest Mercedes-Benz S500 Cabriolet med AMG eksteriørpakke og rødt læder, bagerst den hidtil seneste producerede S-klasse Cabriolet, W112, der udgik af produktion i 1971. Den var også kendt som /8 som reference til året 1968, hvor den blev lanceret.


Men hvad så i bilernes overklasse – hvordan ser det ud dér?

”Vi informerer kunden om, at markedet for biler med fuld afgift i luksussegmentet stort set er ikke-eksisterende, hvilket man skal være opmærksom på, når man ønsker at sælge sin bil igen,” siger Michael Bjerrekær, leasing advisor hos Bentley Copenhagen.

Læs hele artiklen i Børsens Cabriolet-tillæg fredag 28. april. Avisen fås i løssalg til 37 kr. og kan læses på borsen.dk

(forsiden til fredagens bilsektion er work in progress :)

Måske er du interesseret i...