Henrik Bang - Jaguar Land Rover
Henrik Bang - CEO British Car Import

Jaguar og Land Rover satser stort på det danske marked

En ny fusion mellem de to største skandinaviske Jaguar/Land Rover forhandlere skal ændre danskernes opfattelse af mærket, som i højere grad vil fokusere på Hr. og Fru. Danmark

6. december 2017 af Steen Bachmann

Hvad er planen?

"Jaguar Land Rover har en ambitiøs vækstplan for de kommende år. Målet er at nå et salg på én million biler om året globalt. Det betyder, at alle markeder skal vokse, og det skal vi også i Skandinavien og i Danmark. Planen er at tredoble vores salg inden for de næste tre år. Det er en ambitiøs, men realistisk vækstplan"

Den brede opfattelse af Jaguar og Land Rover er, at det mest er for velhavere. Hvordan vil I ændre det?

"Med Jaguar XE, XF Sportbrake og den kommende E-Pace har vi nogle produkter, der er premium - men som også er både pris- og størrelsesmæssigt attraktive for en yngre målgruppe. Kunder, der måske traditionelt har været tiltrukket af BMW eller Audi. Jaguar E-Pace, der kommer her efter nytår, er et eksempel på et produkt, hvor vi får nye kunder, der måske siger - hold op, det er en fed bil - og først bagefter finder ud af, at det er en Jaguar."

Chefingeniøren på den nye E-Pace fortæller, at den store udfordring er at få folk ud at prøve bilerne. Gælder det også i Danmark?

"Først og fremmest er Danmark faktisk et ret specielt land i Jaguar Land Rover-verdenen. Vi er det eneste land, hvor Jaguar er større end Land Rover, og som sådan er vi nok lidt anderledes - vi har ikke svært ved at få kunderne til at prøve vores biler. Det kræver, at vi kommer ud og møder kunderne, der hvor de er - og ikke venter på, at de kommer til os. Derfor er vi blandt andet til stede ved en lang række events i Danmark - eksempelvis uge 29 i Skagen, hvor vi tilbyder testkørsler ved Ruths Hotel."

Kommer der flere danske forhandlere?

"Ja. Vi er i fuld gang med strategiarbejdet i forhold til forhandlerudvikling - fysisk som digitalt."

I morges fik vi så nyheden om endnu en udvidelse. British Motor Groups fire danske forretninger er blevet en del af British Car Import.

British Car Import står for importen af Jaguar og Land Rover i Danmark, Norge og Sverige, og med fusionen fordobles antallet af medarbejdere i British Car Import til 150 personer – og omsætningen stiger til over 2,5 mia. danske kroner.

British Motor Group har fire Jaguar og Land Rover forretninger i København, Aarhus og Stockholm, og flytter organisatorisk over i British Motor Group med Henrik Bang som direktør for den samlede forretning.

”Vores vækstplan er rodfæstet i et stærkt distributionsnetværk, og det er derfor fuldstændig essentielt, at vi har skarpt fokus på både vore egne butikker, vore eksterne forhandleres samt de områder, hvor vi arbejder på at åbne nye udsalgssteder. Derfor er det et vigtigt og et naturligt skridt, at netop vores egen gruppes forretninger bliver en del af British Car Import nu” siger Henrik Bang

Landedirektør i Danmark Michael Lund uddyber den danske vinkel:


”I Danmark, hvor netværket består af to forretninger i henholdsvis Aarhus og København, vil den lokale danske importør organisation fortsat udelukkende koncentrere sig om import aktiviteterne, hvilke giver rene linjer i forhold til de nye forhandlerkandidater som vi pt. er i samtale med om nye udsalgssteder i Danmark”, siger han

Michael Lund, Jaguar Land Rover
Michael Lund, Landedirektør for Jaguar Land Rover

At der er store vækstplaner for Jaguar Land Rover i Skandinavien er helt tydeligt - planer som bakkes op af massive investeringer.


”Vi fortsætter med at investere i vores mærkers vækst, og har således netop ansat Robert Lindros som ny administrerende direktør til vore to forretninger i Stockholm, mens vi i København i løbet af 2019 indvier vores helt nye flagskibsbutik på Dynamovej i Gladsaxe. Dette er en klar styrkelse af Jaguar Land Rover i Skandinavien og endnu et element, der skal være med til at øge vores salg massivt de næste tre år ”, siger Henrik Bang.

Efter mere end ni år i spidsen for Renault i Danmark skiftede direktør Henrik Bang job til stillingen som adm. direktør for Jaguar/Land Rover Skandinavien.

”Vi har sammen med vores forhandlere været på en eventyrlig rejse, hvor vi har bragt vores fælles forretning fra en niche position til en placering som nummer tre i Danmark. Det har været fantastisk spændende, og jeg har virkelig nydt det enestående samarbejde og den kultur, som vi sammen har skabt”, sagde Henrik Bang i februar 2017 ved sin afsked med Renault.

Han blev fulgt af Renaults pressechef gennem de seneste syv år, Søren Hyltoft, og siden har den nye ledelse lagt en plan: De vil tredoble salget af Jaguar og Land Rover i Danmark og Skandinavien for at leve op til den indisk ejede koncerns krav om, at alle markeder skal vokse.

Måske er du interesseret i...