Interview: Hvorfor bruger Nissan et bjerg af penge på Champions League?

I aften ruller bolden atter i en af verdens mest prestigefulde fodboldturneringer, hvor Nissan har brugt millioner på at blive hovedsponsor. Mikkel Thomsager har blandt andet spurgt, hvordan biler og fodbold hænger sammen.

22. november 2016 af Mikkel Thomsager

Hvad får Nissan ud af at bruge store summer på at være sponsor for en fodboldturnering? Mikkel Thomsager har spurgt Jean Pierre Diernaz, Vice President Marketing, Nissan Europe.

Hvorfor sponserer Nissan Champions League?

Champions League er det største. I forhold til antallet af tv-seere kommer hverken OL, Superbowl eller noget andet i nærheden. Vi rammer mere end fire milliarder mennesker! Det er naturligvis af enorm betydning for mærket.

Gør I det for at øge kendskabet til jeres brand?

Målet med sponsoratet er at hæve værdien af brandet. For jo højere værdi brandet har, des lettere er det at sælge sit produkt.

Men sponsoratet er i sig selv ikke så meget værd, hvis det står alene. Det giver mere værdi, når vi følger op ved at skabe universer og fortælle gode historier om Nissan og fodbold. Det er også derfor, at vi sponserer fodbold og fodboldspillere i andre sammenhænge.

Jean Pierre Diernaz, Vice President Marketing, Nissan Europe.

© PR

Er Nissan blevet et mere kendt brand med sponsoratet?

Før vi gik ind fodbold, var vi ikke blandt de 50 mest kendte brands målt af Interbrand. Champions League har givet vores brandkendskab turbo, og vi er nu i top 50. På fem år er vi gået fra nummer 90 til nummer 49 på Interbrands indeks.

Hvad er tidshorisonten for sponsoratet?

Kontrakten løber fra sæsonen 2014/15 til og med 2017/18. I første sæson skabte vi et website, der bakker op om Champions League og pusher Nissan Leaf for at promovere elbiler.

Til finalen i Berlin i foråret 2016 transporterede 100 Nissan Leaf gæsterne rundt, og det var også en Leaf, der kørte trofæet ind på banen. I den nuværende anden sæson introducerer vi den reviderede Nissan GT-R.

Hvordan hænger biler og fodbold sammen?

Det gør det blandt andet via begejstring. Vi har indgået et samarbejde med et engelsk universitet, som vil måle begejstringsniveauet i turneringen (Excitement Index) ved at udregne tid, mål og gule kort. Det er inspireret af vores slogan ’Innovation that excites’ (Innovation der begejstrer).

Måske er du interesseret i...