Hvem kommer først? Her tester Audi helt selvkørende biler

På en testtrækning i Tyskland tester de store tyske bilproducenter på livet løs. Målet at komme først med en selvkørende bil, og snart er det kun politik, der forhindrer bilerne i at være 100% selvkørende.

9. december 2016 af Bil Magasinet

På en motorvej A9 mellem Nürnberg og München afprøver Audi løsninger, der skal øge sikkerheden og komforten i selvkørende biler under virkelige trafikbetingelser.

12 måneder efter opstarten på projektet ”Digitales Testfeld Autobahn“ har Audi netop præsenteret nye teknologier til selvkørende biler i det tyske trafikministerium. Fokus er i den forbindelse på dynamiske færdselstavler med onlineopkobling og infrastrukturelle tiltag. 

På flere strækninger af motorvej A9 mellem Nürnberg og München er vejen og omgivelserne nu tilpasset, så sendere og sensorer nemmere kan registere omgivelserne.

For at gøre den kommende infrastruktur mere pålidelig og understøttende i forhold til selvkørende biler ændres blandt andet vejpæle og autoværn, så de reflekterer radarbølger bedre end i dag – især i sne og regn. 

Herudover skal bilernes sensorer fremover blive bedre til at genkende vognbanelinjerne. Lige nu er teststrækningen indrettet med specielle afmærkninger i vej­kanten, der gør det muligt for testbilerne at lokalisere deres vognbane meget præcist ved hjælp af et kamera. 

Car 2 Infrastructure

Et af kommunikationsprojekterne hedder ”Car 2 Infrastructure” og kobler bilen op med dynamiske færdselstavler via mobilt internet. Med denne opkobling bliver den selvkørende bil gjort opmærksom på eksempelvis hastighedsgrænser, køer eller spærrede vognbaner. 

Alle de selvkørende biler kommunikerer sammen via mobilnet, hvor de indsamlede informationer bliver delt mellem bilerne. På den måde modtager bilen omgående informationer om nye trafiksituationer.

De selvkørende biler er også udstyret med en teknologi som hedder LTE-V,  som kobler bilerne direkte op med hinanden. Med denne løbende kommunikation kan biler også kommunikere med hinanden i områder uden mobilnetdækning. 

Desuden tillader LTE-V nye sikkerhedsfunktioner som for eksempel glatføreadvarsler og såkaldt ”platooning“, hvor selvkørende biler danner en energibesparende kolonne.

I det tredje kommunikationsprojekt skal to strækninger af motorvej A9 opmåles centimeterpræcist, og forinden skal objekter som f.eks. broer, skilte og vognbanemarkeringer defineres. Denne viden indgår i et såkaldt “HERE HD Live Map”, som er et kort, der kan udvides og opdateres hele tiden.

Med al den teknologi på plads, er det meget snart kun en politisk godkendelse, som står i vejen for selvkørende biler.

Måske er du interesseret i...