Historisk samarbejde: Nu vil store mærker bane vejen for mange flere elbiler

En plan om flere tusinde superladere i Europa inden 2020 gør det pludselige mere attraktivt at køre elbil. Blandt andre Porsche, Ford og BMW er med i samarbejdet.

2. december 2016 af Mathias Brandt

Et gigantisk netværk af superladestandere i hele Europa. Det er, hvad BMW Group, Daimler AG (herunder Mercedes-Benz), Ford og Volkswagen – herunder Audi og Porsche – har underskrevet en fælles hensigtserklæring om at skabe.

Målet er, at der i den nærmeste fremtid skal opstilles omkring 400 superladere fordelt ud på Europas trafikale hovedårer. På den måde vil bilfabrikanterne gøre det nemmere for elbiler at køre længere distancer og derved minimere hullet mellem en konventionel benzin og elbilen.

Med fælles standard for ladeteknologi på tværs af bilmærkerne kan man bruge samme type oplader uanset bilmodellen.

Superladeren skal, som navnet antyder, være ultra hurtige. Med et effektniveau på op til 350 kW vil de have betragteligt højere output end de fleste ladere, vi kender idag. Til sammenligning lader Tesla’s superchargerer med 145 kW, som kan klarer en fuld opladning på én time og et kvarter. Med 350 kW vil denne tid være mere end halveret.

Arbejdet begynder nu

Opbygningen af ladenetværket er planlagt til at starte i 2017, hvor første mål er 400 superladere. I 2020 skal kunderne have adgang til tusindvis af nøje placerede superladere langs motorveje og større færdselsårer, så det bliver muligt at tilbagelægge lange afstande uden at være bange for, at man vil løbe tør for strøm. Med superladeren er planen, at en opladning med tiden skal ske lige så hurtig og bekvemt som optankning af konventionelle benzinbiler.

Netværket vil blive baseret på Combined Charging System (CCS), som er en standardiseret teknologi, der benytter to lade-tilkoblinger, som derved gør det muligt at levere så mange kilowatt på en gang.

Det bliver spændende at følge udviklingen.

Måske er du interesseret i...