Her er de mest udbredte fejl hos finalisterne til Årets Brugtbil 2017

Vi har sammen med Bilbasen set nærmere på de fem finalister til Årets Brugtbil 2017. Her kan du se nogle af tallene, som danner grundlag for vurderingen.

25. februar 2017 af Esben Skrumsager

Finalefeltet til kåringen af Årets Brugtbil 2017 er klar. Det er Ford C-Max, Nissan Qashqai, Renault Captur, Skoda Octavia og Toyota Avensis, der dyster om den prestigefulde titel. 

På Bil Magasinet har vi tre medlemmer i juryen, som i den kommende uge finder den endelige vinder.

Her kan du på forhånd se nogle af de informationer, som vi vurderer bilerne ud fra – blandt andet TCO (Total Cost of Ownership = de samlede udgifter pr. kilometer).

Ford C-Max 2010-2014

Det er anden generation af Ford's MPV C-Max og Grand C-Max, der er i finalen i Årets Brugtbil for første gang. 

C-Max er bygget på platformen af Focus-modellen, og den er til gengæld velkendt i ÅBB-sammenhænge. Det er en populær model på brugtbilmarkedet, og med et udbud på godt 245 biler på brugtbilmarkedet er der en lang række motor- og udstyrsvarianter til rådighed for bilkøberne.

Omkring 20 procent af modellerne er udstyret med benzinmotor, og de er mere efterspurgte og søgte end dieselmodellerne. Fra Bilbasens brugere er der anmærkninger på de tidlige udgaver af modelgenerationens dieselmotorer, men ellers får C-Max fine brugerkommentarer generelt, især i forhold til service og driftsøkonomi.

Stjernerating 1-5 fra Bilbasens brugere (63 anmeldelser): 4,5.
Reservedelsprisindekset er 98 for en 1,6 TDCI Titanium, og serviceprisindekset er på 95 for en 1,6 TDCI Titanium .

TCO (3 års ejerskab/60.000 km) for Ford C-MAX 1,6 TDCi 115 Trend 5d, årgang 2014, 59.000 km, salgspris: 179.900 kr.: 1,82 kr/km.

Nissan Qashqai 2010-2014

Nissan Qashqai er efterhånden en fast deltager i finalerunden af Årets Brugtbil. Der er meldt om en enkelt gentagende fejl, nemlig tilsodet partikelfilter, men kan ikke tilskrives en egentlig mekanisk fejl, derimod tyder det på et forkert kørselsmønster. Sådan var det også sidste år. 

Ellers er Qashqai en velkonstrueret sag, der samtidig er meget billig at køre på værksted og til service. De firehjulstrukne udgaver har et reservedelsprisindeks på 112. Til sammenligning er klassegennemsnittet 125.

Der er solgt ca. 9.000 biler i perioden frem til modelgenerationskiftet i marts 2014, og der er omkring 290 til salg på brugtbilmarkedet lige nu.

Stjernerating 1-5 fra Bilbasens brugere (55 anmeldelser): 4,1.
Reservedelsprisindekset er 101 for en 1,6 liters benzinudgave, og serviceprisindekset er på 108 for en 1,6 liters benzinudgave.

TCO (3 års ejerskab/60.000 km) for: Nissan Qashqai 1,6 dCi Tekna 5d, årgang 2013, 67.000 km, salgspris: 204.900 kr.: 2,21 kr/km.

Renault Captur 2013-2014 (2013-2016)

Renault Captur kommer på markedet i 2013, og er en SUV baseret på Clio-platformen. Første modelgeneration er fortsat i produktion, og i Danmark er der solgt et stort antal, især i de senere årgange. 

Der er ikke registreret nogle egentlige typefejl på Captur, og generelt er brugerfeedback positive, især i forhold værdi for pengene. Der er dog også anmærkninger omkring et højt brændstofforbrug, især for den lille 0,9 liters motor. 

Der er godt 90 til salg i årgangene 2013-2014 og i alt 370 for modellerne op til og med 2017.

Stjernerating 1-5 fra Bilbasens brugere (19 anmeldelser): 4,1.
Reservedelsprisindekset er 96 for en 1,5 liters dieseludgave, og serviceprisindekset er på 97 for en 1,5 liters dieseludgave.

TCO (3 års ejerskab/60.000 km) for: Renault Captur 1,5 dCi 90 Expression 5d, årgang 2013, 63.000 km, salgspris: 147.800 kr.: 1,70 kr/km.

Skoda Octavia 2009-2013

Her har vi den faceliftede udgave af Octavia-modellen, der kom på markedet i 2009 i Danmark. 

Det hører med til historien, at Octavia sammen med Kia c'eed er den mest værdifaste størrelse på brugtbilmarkedet med et værditab nede under 40% for en ny bil, der kører 60.000 km på tre år. 

Og i det hele taget er Octavia en bil, der gør ejerne glade, når man kigger på feedback fra brugerne på Bilbasen. Her opnår Octavia den højeste brugerrating på 4,8 på en skala fra 1-5.

Det er også værd at bemærke, at de sodningsproblemer, der har været blandt VW-koncernens mærker, ser ud til at være mindre på Skoda's TDI-motorer. 

En andet interessant feedback fra Skoda-brugerne er, at 96% procent af de tidligere ejere vil købe mærket igen. Det er væsentligt højere end gennemsnittet for mærkerne generelt på 78%. Der er ca. 250 eksemplarer til salg på brugtbilmarkedet lige nu.

Stjernerating 1-5 fra Bilbasens brugere (91 anmeldelser): 4,8.
Reservedelsprisindekset er 98 for en 1,6 liters diesel, og serviceprisindekset er på 101 for en 1,6 liters diesel.

TCO (3 års ejerskab/60.000 km) for: Skoda Octavia 1,6 TDi 105 Ambiente Combi 5d, årgang 2010, 81.000 km, salgspris: 164.900 kr.: 1,65 kr/km.

Toyota Avensis 2012-2015

Modellen to generationer tilbage blev Årets Brugtbil i 2009, og efterfølgeren var med i finalerunden sidste år. Det er en populær bil i firmabilklassen, der er solgt i omkring 8.000 eksemplarer fra 2012 til 2015. 

Der er ikke meldt om egentlige typefejl, men som andre dieselbiler er der blandt BilBasens brugere noter om tilsodning, især hvis bilen har kørt korte ture.

Der er også en del anmærkninger om højere driftsomkostninger i forhold til forventningerne. Ellers så er det et bredt udvalg udvalg til salg, og det noteres, at der er flere benzinudgaver end dieseludgaver til salg.

Det gælder i øvrigt også for de tidligere generationer af Avensis til salg på brugtbilmarkedet. Det er ligeledes unikt iblandt de brugte firmabiler. I alt er der omkring 200 eksemplarer af modellen til salg på brugtbilmarkedet lige nu.

Stjernerating 1-5 fra Bilbasens brugere (39 anmeldelser): 4,3.
Reservedelsprisindekset er 114 for en 1,8 liters benzinudgave, og serviceprisindekset er på 121 for en 1,8 liters benzinudgave.

TCO (3 års ejerskab/60.000 km) for: Toyota Avensis 1,8 VVT-i T2 st.car Touch 5d, årgang 2012, 67.000 km, salgspris: 191.200 kr.: 2,18 kr/km.

Måske er du interesseret i...