De fleste danskere støtter politiets fartkontroller

I den her uge gennemfører politiet i hele landet kontrol af farten på vejene. En ny undersøgelse viser, at danskerne i høj grad støtter politiets fartkontrol.

19. april 2017 af Mathias Brandt

Høj fart er skyld i omkring halvdelen af dødsulykkerne i trafikken. Hvis flere overholder fartgrænserne, vil det selvsagt kunne redde liv og betyde færre alvorligt tilskadekomne.

De seneste uger har Rådet for Sikker Trafik og 85 af landets kommuner sat tusindvis af plakater op langs vejene, hvor der står "Sænk Farten - før det er for sent". Nu bakker politiet op med fartkontrol hele ugen.

- For høj fart er et af de største problemer for trafiksikkerheden. I øjeblikket går det den forkerte vej med antallet af dræbte på vejene. Derfor er det vigtigt, at flere overholder fartgrænserne. Og det kan politiets fartkontrol være med til at sikre, siger Mogens Kjærgaard Møller, adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik.

Politikontrol gavner sikkerheden

Alene fra 2011 til 2015 har 472 mennesker mistet livet i ulykker, hvor der blev kørt for stærkt i forhold til hastighedsgrænsen eller forholdene, viser tal fra Vejdirektoratet. Dertil kommer de tusinder, der må leve resten af livet med store skader og smerter efter en fartulykke.

Når man spørger danskerne om deres holdning til politiets fartkontrol med fotovogne, svarer 89 pct., at kontrollen er med til at forbedre trafiksikkerheden og sikre, at færre mennesker mister livet eller kommer til skade i trafikken. Kun 10 pct. af danskerne mener, at kontrollen har til formål at få penge i bødekassen og 1 pct. mener, at det handler om noget andet. Tallene stammer fra en undersøgelse, hvor Rådet for Sikker Trafik har spurgt 1.214 danskere om deres holdning til fartkontrol.

Fartulykker koster dyrt

Foruden de store menneskelige omkostninger ved fartulykker, har for høj fart også en økonomisk betydning for samfundet.

De gennemsnitlige samfundsøkonomiske omkostninger per personskade i trafikken er på 4,6 millioner kroner. Det er for eksempel udgifter til politi- og redningsarbejde, hospitals- og plejeudgifter, manglende skatteindtægter etc.

Ser vi alene på fartulykkerne, koster de samfundet mellem tre og fire milliarder kroner – hvert år. Så selv om staten får bødeindtægter fra fartkontrollen på vejene, taber staten rent økonomisk på bilister, der kører for stærkt.

Måske er du interesseret i...