Vi ser tilbage på Audi's imponerende motorsportshistorie

Fremtiden står på elbilsrace for Audi, derfor tager vi på opdagelse i Audi’s hemmelige arkiv, hvor det oser af højoktan og masser af hestekræfter. I en fireetagers lagerbygning i Ingolstadt finder vi hele Audi's motorsportshistorie fortalt med køretøjer.

29. oktober 2016 af Anders Richter

Industrikvarteret er enormt. Vejene er brede, og overalt transporteres der reservedele rundt til biler. Det er dog ikke til alle typer af køretøjer. Vi er nemlig i Ingolstadt – bedre kendt som Audi-land.

Det vrimler med alle typer af Audi-modeller, som typisk er lakeret i en eller anden nuance af farven grå. Og det passer jo egentlig meget godt med manges opfattelse af Audi-mærket som værende stilrent – men også en lille smule kedeligt.

Jeg ved dog, at hvis vi kradser lidt i overfladen, så er det muligt at finde beviser på, at Audi faktisk er et bilmærke, som tør, hvor mange andre i stedet ville trække følehornene til sig. Dét bringer mig videre til den grå bygning, jeg står foran. På et lille skilt står der to ord: “Audi Tradition”. Dette er indgangen til Audi’s arkiver.

Vi bliver taget imod af den yderst venlige hr. Friese, der arbejder som historiker hos Audi Tradition. Egentlig hedder han Ralf, og det er også det, vi kalder ham, for Ralf går ikke så meget op i titler, eller hvordan man tiltaler folk. Han vil nemlig meget hellere tale om sin passion: Audi! 

Hvis du kan dine James Bond-biler, vil du kunne genkende denne: Audi 200 Turbo fra filmen The Living Daylights

Tom Kristensen har kørt flere af bilerne i Audi-samlingen til. Nu har han dog fået sin helt egen Le Mans-racer i gave af Audi

Den blå og den røde er den sjældne og korte Sport Quattro, mens bilens yderst til højre er en Quattro med normal akselafstand

Dørhåndtaget går i bund. En klump kold luft rammer os, da glasdøren åbner, og vi træder et skridt frem. Det eneste grå og kedelige i dette lokale er betonvæggene. Rummet er fyldt til randen med spændende Audi’er. I det ene hjørne står en rød og en blå Sport Quattro og hygger sig – og det er altså ikke et normalt syn. Der er nemlig kun produceret omkring 200 eksemplarer af denne Audi, som egentlig er en køreklar rallybil, men som mærket var tvunget til at producere i en gadeversion, hvis de skulle have den godkendt til racerløb. Og Ralf ved udmærket, hvor sjælden den er:

- Efter min mening er Sport Quattro en af de vigtigste biler i Audi’s historie. Det var den dyreste og kraftigste gadebil i Tyskland, da den kom frem i 1984. I dag betaler du omkring 200.000-250.000 euro for et eksemplar i middel stand. Vi har i vores samling seks Sport Quattro’er på lager, som vi vil bevare for eftertiden.

Audi’s mange sejre i Le Mans vil blive husket for eftertiden, og derfor står mange af bilerne pænt på række i samlingen

Overfor står en sølvfarvet Audi 200 Turbo, som jeg instinktivt genkender. Jeg peger og når ikke engang at fremstamme mit spørgsmål, før Ralf svarer mig på engelsk med klingende tysk accent:

- Ja, det er Audi’en fra James Bond-filmen. Jeg kan ikke lige huske, hvad filmen hed, men det var en af dem, hvor Timothy Dalton havde hovedrollen.

Jeg får gåsehud på armene, mens jeg så kan fastslå, at filmen, den var med i, hed The Living Daylights. Dette må være følelsen, andre får, når de pludselig står ansigt til ansigt med en verdenskendt skuespiller.

Hele etagen er fyldt med biler, og mange af dem har Audi’s historikere selv indkøbt, for Audi har ikke været gode til at gemme biler. Nogle bilfabrikker gør en dyd ud af at gemme en bil fra hver modelrække, men sådan en tradition har de aldrig haft hos Audi. Derfor kræver det også noget af et arbejde at få skaffet de rigtige biler i den rigtige stand.

- Hver uge får vi tilbudt adskillige Audi’er fra folk, som gerne vil sælge. Langt de fleste er dog ikke interessante, men en gang imellem er der bid. For eksempel købte vi for nylig en samling af fem flotte Audi ur-Quattro, da ejeren havde fået andre interesser.

Dette er den hellige Audi-gral! Bilen er “RS 01”, som er den første Sport Quattro-rallybil. Blev bl.a. kørt af Walter Rörhl i Portugal-rallyet i 1985

De fleste Sport Quattro’er røg tilbage på fabrikken for at få udskiftet motorblokken med en 25 kg tungere stålblok

Her ses de tidligere sportsmodeller fra Audi kaldet S2. De er udstyret med 5-cylindrede turbomotorer med 20 ventiler

Tyskerne er ikke helt uden humor. Blandt rækkerne af sjældne biler fandt vi denne elbil til børn lavet i Audi’s racerbemaling

Det tager lang tid at komme gennem underetagen. Til hver bil følger nemlig en længere men samtidig også ekstremt spændende historie. Vi får fortællingen om en skriggrøn Audi 80 GTE, som faktisk var forløberen til den første generation af Golf GTI. Men der er jo også lige den om den firehjulstrukne VW Iltis, som faktisk blev startskuddet på Audi’s firehjulstrukne Quattro-eventyr.

Pling, lyder det, hvorefter et sæt matte ståldøre skyder til side. Vi går ind i en elevator, der har plads nok til en hel bil. Vi kører op – i stilhed.

I 1933 blev der afholdt den årlige biludstilling i den tyske hovedstad Berlin. Men dette år blev lidt specielt. Adolf Hitler brugte nemlig begivenheden til at annoncere to nye projekter: Det ene var en bil til folket, som senere skulle blive til VW Boblen. Det andet var et statsstøttet motorsportsprogram, som skulle være med til at udvikle den tyske bilindustri. 

I programmet deltog to tyske bilmærker: Mercedes og Auto Union, som Audi var en del af. Det blev startskuddet til en række ikoniske Auto Union-racerbiler, som var lige så livsfarlige, som de var legendariske. De kunne ramme hastigheder på op mod 380 km/t, men da krigen brød ud, forsvandt de fleste af racerbilerne – og mange er aldrig blevet fundet. 

Denne firehjulstrukne VW Iltis skabte grund-idéen til Audi’s Quattro-system

Audi Tradition indkøber jævnligt nye biler. Her står en række Ur-Quattro’er, som de har købt af en samler

Til venstre ses Audi V8 DTM-raceren fra 1991, mens den til højre er fra sæsonen efter og blev kørt af Hans-Joachim Stuck

Præcis derfor omdanner mit væv i benene sig til gelé, da elevatordørene går til side. Foran mig står tre Auto Union-racere i lyset fra lysstofrørene. Den ene er en Type C, som er udstyret med en V16-motor, der yder op til 520 hk og 853 Nm. De to andre er Type D-modeller med 3-liters V12-motorer. Den ene bil består af dele, som dukkede op i Rusland, mens resten er blevet genopbygget. De to andre er genopbygget helt fra bunden efter de originale tegninger og billeder.

Mange af Auto Union’s racere endte livet i Sovjetunionen. Og skrækhistorier beretter om, at de sovjetiske ingeniører skar bilen over på midten, som når du flækker en hummer, for at finde ud af, hvordan den tyske mekanik fungerede. 

Denne Audi 200 Turbo deltog i Safari-rallyet i Kenya i 1987. Den havde “kun” 270 hk, men var meget holdbar, så den vandt

I Audi-samlingen findes tre af de imponerende Auto Union-racere, som er blevet genopbygget stort set helt fra bunden

Du har aldrig set en RS2 som denne før. Farven er nemlig helt unik i Audi-sammenhæng, da det faktisk er en Porsche-farve

Ralf Friese arbejder som historiker hos Audi Tradition, som i alt har omkring 40 medarbejdere

De tre Auto Union-racere er kun en brøkdel af bilerne på denne etage, som udelukkende huser Audi’s racer- og rallybiler. Flere af Tom Kristensens Le Mans-biler står linet op på en imponerende række, men det er rallybilerne, der dominerer. 

Ralf fortæller anekdoter om alle bilerne med en så overbevisende stemme, at man skulle tro, han selv havde været til stede. Det har han dog ikke, men med et arbejde som historiker i Audi Tradition er det netop disse historier, hans job tvinger ham til at eftersøge:

- Jeg interviewer mange af rallykørerne og ingeniørerne, som var med dengang, for at dokumentere historien. For eksempel er der en gang om måneden et roundtable-møde for de gamle ingeniører og designere, og her prøver jeg altid at deltage. Herefter skriver jeg det hele ned for at bevare det. Hos Audi Tradition prøver vi at være firmaets hukommelse.

Vi gennemgår to etager mere, før vores hjerner får lov til at få en pause fra de mange indtryk. På fire etager har vi fået en rundtur i hele Audi’s historie lige fra vuggen og til i dag.

Det kan godt være, at folk i mange år frem også vil kalde Audi’s modeller for konservative, men i en lagerbygning i udkanten af Ingolstadt vil der i al fremtid kunne findes beviser for, at Audi-mærket er alt andet end kedeligt.

Den hemmelige rallybil - Audi Gruppe S

I 80’erne red Audi med på rallybølgen i det vilde Gruppe B. Her deltog de med den firehjulstrukne Sport Quattro, men hos Audi vidste de godt, at succesen ikke ville vare ved. Bilen havde faktisk nogle meget nervøse køreegenskaber, som var svære at styre. Derfor blev et tophemmeligt projekt sat i gang af Ferdinand Piëch, hvor der skulle udvikles en centermotor-rallybil med en god balance – han havde bare lige glemt at fortælle det til ledelsen. 

Udviklingsarbejdet rykkede til, hvad der dengang hed Tjekkoslovakiet. Lokalbefolkningen holdt også tæt med udviklingen af rallybilen. En spionfotograf modtog et tip om en testkørsel af bilen, som har det simple navn Gruppe S, og da billederne ramte bilbladene kort efter, gik det galt. 

Ledelsen var ikke ligefrem glade for projektet, da meningen var, at der skulle skrues ned for motorsportsaktiviteterne. Derfor blev projektet lukket fra den ene dag til den anden, og alle bilerne blev skrottet – altså undtagen én, som nogle medarbejdere gemte. 

Måske er du interesseret i...