Turbo-lynet fra Le Mans, der satte alle andre til vægs

Porsche 956 så dagens lys i 1982, og lige fra starten bankede den alle konkurrenterne – både på Le Mans og den famøse Nürburgring.

4. september 2017 af Anders Richter

En af de mest banebrydende Porsche-racerbiler er uden tvivl 956. Modellen blev skabt til at kæmpe i Gruppe C-racerløb, og den stod klar i 1982.

Med det samme stod det klart for konkurrenterne, at det ville blive en kamp at slå det nye bæst fra Stuttgart. Motoren var en 2,6-liters luftkølet boxer med seks cylindre, som fik et ekstra skud energi fra to KKK-turboladere. Det var nok til at levere en effekt på 620 hk ved 8.200 o/min.

Den 5-trins gearkasse var noget helt specielt, for den var nemlig udstyret med to koblinger. Dette var dermed en af de første dobbeltkoblingsgearkasser, og præcis som i dag kunne du skifte gear ved hjælp af to paler, som var monteret ved rattet. 

Chaufføren kunne derfor beholde begge hænder på rattet, hvilket nok var meget rart, når den kørte ned ad Mulsanne-langsiden på Le Mans, hvor den kunne nå hastigheder på op mod 400 km/t med den rette gearing.

Chassiset var lavet som en monocoque i aluminium, hvilket kunne holde vægten nede. Faktisk vejer en Porsche 956 kun 800 kg. Aerodynamikken var også en yderst vigtig detalje, og Porsche brugte alle kneb for at få 956’eren til at klistre sig til asfalten.  

I 1982 meldte tre Porsche 956 sig klar til Le Mans. Bilerne indtog første-, anden- og tredjepladsen 

Bilen på billederne er den fjerde Porsche 956, som blev produceret. Den 18. juni 1982 rullede den ud fra fabriksporten hos Porsche, og allerede dagen efter stod den klar til start i Le Mans. 

Fabriksteamet deltog med tre biler. Alle tre fuldførte, og de indtog første-, anden- og tredjepladsen, hvoraf sidstnævnte er bilen på billederne. Året efter var 956-flokken vokset, og de indtog alt fra første- til ottendepladsen. 

Men det var ikke kun på Le Mans, at Porsche 956 blev en legende. I 1983 sad den tyske racerkører Steffan Belof bag rattet af racerbilen på Nürburgring, hvor han under kvalifikation til et løb satte en tid på 6:11,13 min. Aldrig før eller siden har nogen kørt gennem “Det Grønne Helvede” så hurtigt.

Motoren er en 2,6-liters luftkølet boxermotor med seks cylindre, som ved hjælp af to KKK-turboladere er i stand til at yde 620 hk

Porsche 956

pris i dag ca. 20.000.000 kr.

Motor B6, 2.649 cm3, biturbo  
Effekt 620 hk ved 8.200 o/min 
0-100 km/t ca. 3 sek. 
Topfart 347 km/t 
Mål L/B/H 477/199/103 cm 
Produktion 28 stk. 
Nypris 149.000 pund

I 1982 kørte Hurley Haywood Le Mans, hvor han sammen med sit team fik en tredjeplads. Året efter stillede de op igen og vandt.

Måske er du interesseret i...