Spritny klassiker: Jaguar genoptager produktionen af XKSS efter 60 år

Det var oprindelig planen af producere 25 Jaguar XKSS, men en brand satte en stopper for det hele. Nu har Jaguar så genoptaget produktionen, 60 år efter den første XKSS kom til verden.

17. november 2016 af Mathias Brandt

Har du altid gået og drømt om en fabriksny Jaguar XKSS uden at nå det tilbage i 1957? Så har du en gylden mulighed nu. Jaguar har nemlig annonceret, at de vil bygge ni fabriksnye Jaguar XKSS, og de vil blive præcis, som da de forlod fabrikken.

Hvis du undre dig over, hvorfor det lige er ni stykker, der er tale om, så er forklaringen ret enkel. Jaguar havde oprindeligt planlagt at bygge 25 biler, men Browns Lane-fabrikken, som de blev bygget på, brændte ned og tog i alt ni chassiser med sig, som af den grund aldrig blev færdig bygget.

Det er disse ni biler, der nu skal vækkes til live.

Jaguar XKSS har en ret interessant historie – den er nemlig et direkte produkt af den legendariske D-Type. Da Jaguar trak sig fra motorsport i slutningen af 1956, stod de tilbage med helt og delvist færdiggjorte D-Type racerbiler, som de strengt taget ikke havde brug for. 

Med et ønske om at få en bid af det amerikanske marked for europæiske sportsvogne besluttede Jaguars grundlægger William Lyons derfor at omdanne i alt 25 biler til gadebiler. Men den 12. februar 1957 blev det forretningseventyr altså stoppet af den store brand. 

Bilen på billeder er netop blevet vist på det verdenskendte Petersen Museum i Los Angeles. Den bliver betegnet som “Car Zero” (0-bilen) og er altså ikke en af de ni nye produktioner. Den skal i stedet fungere som en arbejdsmodel og udgangspunkt for de fremtidige ni biler.

Hver af de ni “nye” biler får datidens tiltænkte serienummer, så de på den måde fylder hullet i historien.

Jaguar har 3D-scannet flere af de 16 eksisterende originale XKSS’er der findes for på den måde at kunne skabe de “nye” biler, fuldkommen som da de forlod fabrikken dengang i 1956. 

Der er mange dele, som ikke findes nogen steder, og derfor skal produceres på ny – eksempelvis skivebremser fra Dunlop og ure fra Smiths. 

Der er desværre ingen af bilerne, som leveres klar til gadebrug. De har nemlig ikke de nødvendige godkendelser, så i første omgang må bilerne kun bruges på privat grund eller racerbaner. Det er op til ejeren selv at få køretøjet godkendt af destinationslandets myndigheder. 

Men spørgsmålet er, om de kommende ejere ikke bare vil stille den ind i en bilsamling og lade den hygge sig der. Det forventes nemlig, at bilerne kommer til at koste 1 mio. pund eller ca. 8,5 mio. danske kroner. Om skat vil taksere den som en ny eller veteranbil, ved vi desværre ikke. 

Mere

Måske er du interesseret i...