Kileformen på Lancia Stratos er noget af det, som er med til at gøre den ikonisk

Skønheden fra rally – Lancia Stratos

Lancia Stratos var et hit i rally og en total fiasko som gadebil. Her Anders Ricther fortæller dig historien bag.

22. oktober 2016 af Anders Richter

I rally er der ikke tid til at tænke på udseendet. Bilerne, som deltager i den hårdkogte sport, er ikke bygget for at se pæne ud eller vinde skønhedspriser. Der er dog én rallybil i historien, som trodsede alle regler.

Lancia Stratos kom til i 1972, og den blev udelukkende bygget, fordi Lancia havde brug for en efterfølger til den mindre Fulvia, som de havde haft mange successer med i rally. Desværre var Fulvia’en blevet for svag i forhold til konkurrenterne, og da mulighederne for at tune den yderligere var begrænsede, måtte de bygge en helt ny bil. 

Lancia Stratos blev skabt til rallysport, hvor den også havde ret stor succes

Efterfølgeren, som blev til Stratos, har derfor en lang række detaljer, som udelukkende er tiltænkt dens karriere i rallysport. Blandt andet er forruden lavet som på et jagerfly, hvilket skal give chaufføren bedst muligt udsyn. De meget skrå sider af bilen gjorde også, at der er blevet gjort plads i hver dør til en styrthjelm. Motoren hentede Lancia fra Ferrari. Den 2,4-liters Dino-motor var en hidsig sag, og i racertrim kunne den mønstre op til 280 hk. Det udvendige design blev udført af Bertone, og det anses af mange for at være et kileformet mesterværk. 

Rattet sidder en lille smule til højre, hvilket giver en yderst mærkelig kørestilling

Ikke så overraskende blev bilen en kæmpe succes på rallybanerne, hvor den vandt VM i både ‘74, ‘75 og ‘76. Dog skulle Lancia også lige bygge 500 eksemplarer af en gadevariant for at få bilen homologeret til motorsport. Gadebilernes skæbne var dog en lidt anden. Fordi Stratos var tiltænkt rally, så havde de ikke tænkt på bagageplads eller nogen som helst andre former for komfort. 

V6-motoren deler Lancia Stratos med både Fiat’s og Ferrari’s Dino-modeller

Dette var en medvirkende faktor til, at bilerne endte med at stå rundt hos Lancia’s forhandler-netværk i Europa, hvor de ikke så andet end støv. Faktisk tog det i nogle tilfælde flere år, før forhandlerne fik deres biler solgt – og flere blev endda presset til at købe dem af Lancia. Dette grønne eksemplar blev faktisk også hos en Lancia-forhandler i Italien helt frem til 90’erne, før det blev solgt videre.

I dag er historien dog en helt anden, for Lancia Stratos er i øjeblikket en yderst eftertragtet samlerbil. Mens de for mange år siden slet ikke kunne sælges, koster de i dag enorme summer. 

Lancia Stratos Stradale (1974)

Motor

V6, 2.419 cm3, 12V 

Ydelse

190 hk ved 7.000 o/min

216 Nm ved 4.500 o/min

Topfart

230 km/t

0-100 km/t

6,8 sek.

Forbrug

ca. 6,0 km/l  

De sorte spoilere på både hæk og tag var faktisk en valgfri detalje, så du kunne også få den uden

Mere

Måske er du interesseret i...