Den imponerende historie om rekordbilen Mercedes-Benz C11

Med C111 viste Mercedes allerede i 1970’erne vejen frem for brugen af diesel i sportsvogne.

13. marts 2017 af Steen Bachmann

Denne artikel er tidligere bragt i Bil Magasinet, men vi synes, den fortjener et gensyn.

I slutningen af 1960’erne byggede Mercedes-Benz en superbil som rullende testlaboratorium. C111 havde Wankel-motor med tre rotorer og 280 hk, og blev også brugt til at forske i nye compound-typer af dæk, nye multilink-hjulophæng, antidyk-funktion på forakslen, lavere vindmodstand og brug af plastikbaserede komponenter i karrosseriet for at spare vægt.

Den første prototype var den gule bil på billederne her, der blev præsenteret på IAA-udstillingen i Franfurt i 1969 og havde en topfart på 260 km/t. Året efter fik den fire rotorer og topfart på 300 km/t, men oliekrisen i 1973 satte en stopper for den tørstige Wankel-motor, og derfor gik de over til diesel.

I første omgang hev de Wankel-motoren ud, tog den 5-cyl. diesel­motor fra en 300D, monterede en Garrett turbolader, hentede 190 hk ud af den og satte 16 verdensrekorder i juni 1976 på den dengang helt nye Nardo-bane i Italien. 

C 111 Mk. III (den grå bil bagest med hajfinnen) havde længere akselafstand og lavere vindmodstand, og kl. 00.00 den 30. april 1978 startede et team af fabrikskørere den 3-liters dieselmotor på Nardo-banen.

C111 var konstrueret til to personer, men i rekordbilen fra 1978 var passagersædet optaget af radioudstyr og ekstra vandkøling til den store turbolader. Den enlige turbolader opererede med 130.000 o/min og medvirkede til en ydelse på 230 hk, hvilket gav en topfart på 325 km/t. På grund af en ekstremt høj gearing skulle bilen bruge en hel omgang på den 12,66 km lange bane for at nå topfarten, og i løbet af natten blev rekordforsøget afbrudt af en punktering.

Teamet begyndte forfra med reservebilen, der viste sig at være endnu hurtigere, og kørte 67 omgange i stedet for 63 på en tankfuld.

Efter 12 timers fejlfri highspeed-kørsel havde C111 sat ni officielle verdensrekorder for dieselbiler, og havde brugt under 16 liter diesel pr. 100 km. Det svarer til 6,25 km/l med en snithastighed på over 300 km/t.

Efterfølgeren fik en opboret version af Mercedes’ 4,5-liters V8-benzinmotor med to turboladere og 500 hk. Den satte rekord for hurtigste topfart med 403,978 km/t den 5. maj 1979.  

Rekorder – snithastighed

Mercedes C111 mk III 1978

100 km 316,484 km/t

500 km 321,860 km/t

1000 km 318,308 km/t

1 time 321,843 km/t

6 timer 317,976 km/t

12 timer 314,463 km/t

Måske er du interesseret i...