Racerbilen som fandt vej til gaden - Porsche 911 GT1

Det bliver næsten ikke mere hårdkogt! Porsche konstruerede 911 GT1 for at køre racerløb, men de byggede også 20 eksemplarer til gadebrug. Vi giver dig hele historien hér:

7. oktober 2017 af Anders Richter

Hvis du tror, at de eneste superbiler til at rulle ud fra Porsche’s samlebånd hedder 959 og Carrera GT eller 918 Spyder, så kan du godt tro om igen. 911 GT1 Straßenversion er en af de mest kompromisløse biler, Porsche har stået bag. Idéen til modellen kom, da Porsche ville prøve at skabe sig et navn i GT1-klassen på Le Mans. 

Fra de startede projektet og til racerbilen stod klar, gik der kun ni måneder. Bilen, de havde skabt, havde dog ikke meget til fælles med mærkets gadebiler. Den forreste del af bilens ramme blev godt nok hentet fra en Porsche 993, men da motoren var monteret i midten, blev alt andet speciallavet. Maskineriet skulle være tro mod mærkets traditioner, og derfor puttede de en hårdtpumpet boxersekser ned i kulfiberkarrossen sammen med et sæt fuldfede KKK-turboladere.       

Porsche sendte sit nye Le Mans-våben ud på asfalten i 1996, hvorefter den gennemgik en stille evolution over de næste par år. Der var bare lige én lille detalje, som skulle ordnes, inden der stod racerløb på programmet. Nemlig at bygge 20 eksemplarer af en gadeversion for at få den godkendt. 

Reglen kunne ikke omgås, og derfor gik medarbejderne straks i gang med at lave bilen om. Ret hurtigt fandt de dog ud af, at det er ret svært at ombygge en bil, der er konstrueret til at overleve 24 timers tæsk, til et komfortabelt køretøj. Derfor er en Porsche 911 GT1 i gadeversion bare en racerbil maskeret med en flot lakering, lidt læder på sæderne og en smule lavere ladetryk i de to turboer.

På trods af dét yder motoren stadig over 500 hk, og når du blander det med en egenvægt på lige over ét ton, så har du at gøre med en bil, der snildt kan bide skeer med nutidens supervogne. De kommende ejere fandt da også hurtigt ud af, at det er såre simpelt at skrue op for ladetrykket, hvorefter antallet af hestekræfter ender i omegnen af 700 Stuttgart-hingste.      

Med en nypris på 1.550.000 DM var Porsche 911 GT1 forbeholdt de rigeste bilsamlere i verden. Det her var en hyperbil i samme klasse som Mercedes CLK-GTR og McLaren F1 LM, der ligeledes var bygget udelukkende for at få lov til at deltage i racerløb. På grund af det stærkt begrænsede produktionsantal, er priserne ikke ligefrem styrtdykket siden 1997, hvor dette eksemplar er fra. 

I slutningen af 2011 solgte en japansk bilsamler angiveligt et eksemplar for den nette sum af 1,2 mio. euro. Så selv om nyprisen kan synes af meget, så har investeringen ikke været helt så dum endda. Senest solgte RM Sotheby’s en ombygget Evolution for 2.772.000 Euro, hvilket svarer til 20.630.332 kr.  

Porsche 911 GT1 'Evolution'
Porsche 911 GT1 'Evolution'

Måske er du interesseret i...