Porsche 356 Carrera 2 – En topmodel blev født

Porsche 356 Carrera 2 var den dyreste og hurtigste model i Porsches modelprogram, men levetiden var desværre ikke så lang, før 911'eren tog over.

20. oktober 2016 af Anders Richter

I 60’erne var Porsche stadig en relativ ung bilfabrik, som ikke havde været på markedet så længe. Produktionen af mærkets eneste model, 356, startede i Gmünd, Østrig i 1948, hvor omkring 50 eksemplarer nåede at blive bygget, inden fabrikken flyttede til Stutt­gart. Det var her, der kom vind i sejlene. I starten blev de fleste biler solgt i Tyskland og Østrig, men rygterne om en ny europæisk sportsvogn bredte sig hurtigt til USA, som blev vigtig for 356’erens succes. Amerikanerne elskede den hækmotoriserede sportsvogn, som var bygget i en meget høj kvalitet samtidig med, at den var hurtig. 

Den oprindelige stødstangsboxer­motor havde dog sine begrænsninger, og ­derfor satte den tyske Porsche-ingeniør Fuhrmann sig for at udvikle en bedre motor. Han holdt fast i grundprincippet om en 4-cylindret boxer, men herefter lavede han alt om. 

Motoren fik dobbelt overliggende knastaksler samtidig med et par velvoksne Solex-karburatorer. Dobbelttænding og en række andre fine tekniske løsninger fik effekten op på 110 hk fra en 1,5-liters motor. I 1954 debuterede motoren i Porsche’s nye model kaldet 550 Spyder, og den blev med det samme et hit på racerbanerne, hvor den kunne køre fra langt kraftigere men også tungere modstandere.

Motoren gennemgik en løbende evolution, og bilen du ser på billederne, modtog den ultimave udgave af Ernst Fuhrmann’s ­mekaniske mestervæk. Noget af det, racermotoren manglede, var bundtræk, og derfor blev den boret op og fik ny krumtap, så den nu var på 2,0 liter og 130 hk. 

Herefter blev den monteret i en tilsyneladende standard Porsche 356 gadebil. Modellen fik tilnavnet Carrera 2 som en hyldest til Porsche’s sejre i La Carrera Panamericana med netop Fuhrmann-motoren. 

Porsche 356 Carrera 2 kostede næsten dobbelt så meget som en standard 356, så man kan godt betegne den som en slags datidens Turbo – altså bare uden turbo.

Den høje pris gjorde dog, at der ikke blev solgt så mange. Og i 1964 kom den nye og kraftigere 911 til med en nyudviklet 6-cylindret motor, og så var der ikke plads til Fuhrmann-motoren i gadebilerne mere. I racerbilerne levede den dog lidt endnu i Porsche 904, hvor den ydede hele 180 hk. 

Porsche 356 Carrera 2 (1962)

Motor

B4, 1.966 cm3, 8V 

Ydelse

130 hk ved 6.200 o/min

162 Nm ved 4.600 o/min

Topfart

200 km/t

0-100 km/t

9,2 sek.

Vægt

1.010 kg  

Mere

Måske er du interesseret i...