Nostalgi: Lamborghini's 80'er kile

Gallardos fjerne forgænger er fra en tid, hvor Lamborghini stod på ­kanten af konkurs.

14. februar 2017 af Steen Bachmann

Bertone viste første gang konceptbilen Athon på Torino Motor Show i april 1980, hvor den vakte opsigt. Den var baseret på et Lamborghini-chassis, hvilket var et usædvanligt valg i betragtnig af, at Lamborghini stod på gravens rand. Bertone ønskede specifikt at støtte den lille bilfabrik.

Navnet Athon referer til en egyptisk kult fra oldtiden, der tilbad solen, og det passer godt til bilen, der en ren spider uden kaleche. Formerne er en videreførsel af de firkantede og skarpt designede konceptbiler fra Bertone fra 1970’erne, og det var også i designstudiets ånd at lade tonet glas indgå som en del af chasisset: Forruden smyger sig rundt om hjørnerne på A-stolpen.

Teknisk set var Athon baseret på Lamborghini Silhouette, en nær slægtning til Urraco. Den 3-liters V8-motor ligger bag de to sæder og yder 260 hk ved 7.500 o/min. Den tager føde til sig via fire dobbelte Weber-karburatorer, og lægger kræfterne ned til baghjulene via en 5-trins manuel gearkasse. Platformen var taget direkte fra Lamborghinis samlehal, men Athon er kortere end Silhouette på grund af det korte udhæng bagtil.

Her er ingen lyddæmpning udover en lille lydpotte, og det italienske specialmagasin Quattro­route skrev i juli 1980 efter en test, at køreoplevelsen var sensationel (og støjende!), og at Athon har lige så gode køreegenskaber som Lamborghini Silhouette.

Proportionerne var usædvanlige for den tids biler af spider-typen med en kabine placeret langt fremme og en lang og relativ høj hæk på grund af centermotoren (designtrækkene går igen på Gallardo fra 2003).

Motorhjelmen har semi-mat lak for at adskille den fra resten af karrosseriet, og et andet designtrick er to falske luftindtag på ryggen af bilen. Fælgene er 2-delte og blev fremstillet af Campagnolo, og de gik i produktion året efter som standard på Lamborghini Jalpa.

Instrumenterne er digitale og blev udviklet af italienske Veglia, og mod forventning fungerer de fejlfrit på den eneste eksisterende Athon. Sekundære greb og kontakter som blinklys og vinduesviskere betjenes i en konsol til venstre for rattet. Sammen med rattet med én eger er det eksempler på, hvordan Bertone søgte at udforske og udvikle bil­kabinens udformning.

Prototypen har boet på Bertones museum siden 1980, men blev solgt på auktion til en privat køber på Villa d’Este udstillingen i Italien i maj 2011. Hammeren faldt ved 405.000 euro (ca. 3,0 mio. kr.) plus salær for den køreklare bil.

Måske er du interesseret i...