Smuk er den ikke. Det er nok mere passende at kalde LM002 for direkte brutal

Lamborghini's første SUV, LM002

Lamborghini laver vanvittige biler, og LM002 er bestemt ingen undtagelse. Med 290 liters benzintank og skyhøje vedligeholdelsesudgifter er den kun for de meget rige.

10. november 2017 af Anders Richter

Vi er vant til at se nogle vanvittige kreationer fra Lamborghini’s hånd, og i 1986 kom en af de mest ekstreme på gaden – og den er ikke blevet overgået siden. Modellen hedder Lamborghini LM002, og det er en off­roader med firehjulstræk, en V12-motor fra en Countach samt en 290 liters brændstoftank...

Modellen kom allerede så småt til verden i slutningen af 70’erne, hvor Lamborghini prøvede at lande en kontrakt med det amerikanske militær om at producere et militært køretøj. Projektet gik under navnet “Cheetah”, men det var ikke specielt vellykket. For det første havde Lamborghini monteret motoren bagi, hvilket gav nogle meget uforudsigelige køreegenskaber. For det andet var motoren en V8 fra GM med kun 180 hk koblet til et 3-trins automatgear, og det var slet ikke nok til at flytte den enorme firehjulstrækker.

De fleste LM002’ere har ikke gået mange kilometer, hvilket nok har noget at gøre med brændstoføkonomien

Lamborghini fik ikke kontrakten, som i stedet gik til et firma kaldet AM General, som havde lavet det, der senere blev til den legendariske Humvee. Italienerne ville dog ikke droppe projektet helt, så de startede forfra. De monterede V12-motoren fra en Countach ude foran, som havde de muskler, bilen havde brug for. 

Derefter ringede de til Pirel­li, som de fik til at udvikle et sæt specielle dæk, der kunne grave sig gennem det varme ørkensand. Til sidst hældte de lidt læder i den trange kabine, og nu var bilen klar til at blive præsenteret for offentligheden. Det skete på biludstillingen i Bruxelles i 1986.

Specielt i Mellemøsten var modellen populær, selv om rygterne går på, at V12-motoren ikke var så glad for det hårde arbejde i ørkensandet. Og LM002 vil også gerne belønnes for sit arbejde. Den går nemlig ikke meget over to km/l, så den kræver bogstaveligt talt, at du har din egen oliebrønd. 

LM002 var den første model fra Lambor-ghini, som havde firehjulstræk

I alt nåede der at blive produceret 328 eksemplarer af, hvad der med rette kan kaldes, verdens mest ekstreme firehjulstrækker. I modsætning til Lamborghini’s sportsvogne fra samme periode er priserne har prisen længe været i bund på LM002, men de helt perfekte eksemplarer er begyndt at stige ganske meget i værdi. 

Hvis man køber sådan en tyr, skal man lige være opmærksom på ekstreme vedligeholdelesesudgifter. Alene et sæt dæk kan løbe op i over 20.000 kr.! Så den er stadig forbeholdt de få. //

Bagerst er der et lille lad, hvor du enten kan have folk siddende eller medbringe en halmballe

Lamborghini LM002

Motor
V12, 5.167 cm3, 48V 

Ydelse
426 hk ved 6.800 o/min
500 Nm ved 4.500 o/min

Topfart
201 km/t

0-100 km/t
8,1 sek.

Forbrug
Ca. 2,5 km/l 

Pirelli Scorpion-dækkene er udviklet specifikt til Lamborghini LM002

Måske er du interesseret i...