Klumme: Lad os få tyske plader til DK!

Hvem der bare kunne køre Kongeriget Danmark tyndt i en ny og sikker bil med masser af plads og lav udledning – på tyske plader. Christian Richter fantaserer om en verden, hvor EU-politikerne glemmer lakridspiber og kanel og ensretter forholdene for bilister...

12. juli 2017

I perioder, hvor jeg har haft svært ved at sove, har jeg ofte spurgt mig selv, om man burde følge bedre med i de søvndyssende affærer, vores politikere tager sig af nede i EU. Man kunne se det som en slags sovepille uden bivirkninger. Men ind imellem foretager de sig alligevel nogle ting, der vender helt op og ned på det støvede billede, jeg har af hele foretagendet. For eksempel når de kommer med sjove og anderledes tanker om at sætte en stopper for kanelsnegle og lakridspiber – eller når bananerne skal krumme lidt mindre. Jeg kan også godt se det (tragi)komiske i hele cirkusset med at flytte administrationen frem og tilbage mellem Bruxelles og Strasbourg hver måned. En manøvre, der hvert år lukker ca. lige så meget CO2 ud som 3.000 personbiler, der kører Jorden rundt.   

Men på det sidste har jeg fået fornyet respekt for det arbejde, der foregår i EU. Jeg faldt nemlig over et debatindlæg, som Christel Schaldemose (S) har lavet på altinget.dk. Her kommer det frem, at EU-kommissionen i årevis har arbejdet på et forslag, som alle danske bilentusiaster bør juble over. Sagen er den, at EU-kommissionen skarpt har iagttaget, at der er alt for meget bøvl forbundet med at tage biler med sig fra et medlemsland til et andet. 

Hvis man som dansker har forelsket sig i en bil i Tyskland og vil have den hjem, så kan det tage års kamp at få den ud på danske veje, hvis man bliver uenig med myndighederne om, hvor mange hundrede tusinder man skal spytte i statskassen over et enkelt køretøj. Det kan også være en udstationering, der giver bøvl, for reglerne er komplicerede. Derfor vil EU-kommissionen gøre os allesammen en tjeneste og strømline det indre marked for motorkøretøjer. 

Med andre ord skal det være nemmere at flytte biler rundt i Europa. Det gælder også for leasingbiler, som skal kunne køres i ethvert EU-land på de plader og under de regler, som gælder, der hvor bilen er indregistreret. Interessant! 

Christel Schaldemose (S)

Mit gæt er, at det vil gøre danske nummerplader mere sjældne end den bengalske tiger i løbet af ganske kort tid. Her på bladet er vi dog ikke nostalgiske. Vi kunne godt finde os i at køre rundt på tyske nummerplader og lade et leasingselskab om at betale tysk registreringsafgift. Bare tænk på alle fordelene. Først og fremmest er der et fornuftsmæssigt aspekt. Det kan godt være, at vi til daglig bryster os af at bo i et veludviklet videnssamfund osv., men når det kommer til sikkerhed i biler, er Danmark stadig et regulært uland. 

Min pointe er, at vi danskere ofte ender med biler, som enten er bittesmå eller gamle. Naturligvis er jeg af den holdning, at det er mere sikkert at køre rundt i en gammel BMW 7-serie, end det er at falde i søvn bag rattet af en ny VW Up. Men med min fornuft ved jeg jo godt, at ESC, airbags og nødbremser gør en forskel, hvis uheldet for alvor er ude.  

Selvfølgelig skal man ikke overse, at der i dag sælges mange nye biler, og på den måde bliver bilparken jo hastigt fornyet. Men langt de fleste nye biler er i de helt små klasser – og på trods af alt sikkerhedsudstyret er de bare ikke nær så sikre som større biler. Nyere biler er som regel også mere miljøvenlige. Desværre deler Schaldemose slet ikke min begejstring for forslaget. 

Hun mener, at det ville være “en bombe under det danske skattesystem” og at det kan få den konsekvens, at “der skal skæres i velfærden,” hvis EU skulle få held med at gøre det nemmere at køre på tværs af grænserne med en leasingbil. Men den logik kan jeg ganske enkelt ikke følge. Hver gang jeg prøver, gør det mig bare meget trist, at vi i så fald bor i et land, hvor hele velfærdssystemet står og falder med bilafgifterne. Hvordan de får tingene til at fungere i Sverige er ganske enkelt en gåde. 

Jeg er ikke politiker eller embedsmand, men jeg er sikker på, at hvis de fik pistolen for panden, så skulle de nok finde en anden måde at liste pengene op af lommen på os. Det giver bare ikke mening at bilister her i landet bliver betragtet som ekstravagante millionærer, der vælter sig i luksus – folk har et behov for at komme på arbejde og hente børn. Vores offentlige transportsystem har efterhånden spillet helt fallit, så hvorfor ikke sørge for, at befolkningen har mulighed for at køre sikkert og brændstoføkonomisk rundt. 

Og skulle det betyde, at der kommer lidt flere eksotiske leasingbiler på de danske veje, så kommer det ikke til at holde mig søvnløs om natten – tværtimod.

Måske er du interesseret i...