Italiensk næsehorn: Den første firehjulstrækker fra Lamborghini

Lamborghini laver vanvittige biler, og det er LM002 i dén grad

3. oktober 2016 af Anders Richter

Vi er vant til at se nogle vanvittige kreationer fra Lamborghini’s hånd, og i 1986 kom en af de mest ekstreme på gaden – og den er ikke blevet overgået siden. Modellen hedder Lamborghini LM002, og det er en off-roader med firehjulstræk, en V12-motor fra en Countach samt en 290 liters brændstoftank...

Modellen kom allerede så småt til verden i slutningen af 70’erne, hvor Lamborghini prøvede at lande en kontrakt med det amerikanske militær om at producere et militært køretøj. 

Projektet gik under navnet “Cheetah”, men det var ikke specielt vellykket. For det første havde Lamborghini monteret motoren bagi, hvilket gav nogle meget uforudsigelige køreegenskaber. For det andet var motoren en V8 fra GM med kun 180 hk koblet til et 3-trins automatgear, og det var slet ikke nok til at flytte den enorme firehjulstrækker.

LM002 var den første model fra Lamborghini, som havde firehjulstræk

Lamborghini fik ikke kontrakten, som i stedet gik til et firma kaldet AM General, som havde lavet det, der senere blev til den legendariske Humvee. 

Italienerne ville dog ikke droppe projektet helt, så de startede forfra. De monterede V12-motoren fra en Countach ude foran, som havde de muskler, bilen havde brug for. Derefter ringede de til Pirelli, som de fik til at udvikle et sæt specielle dæk, der kunne grave sig gennem det varme ørkensand. 

Til sidst hældte de lidt læder i den trange kabine, og nu var bilen klar til at blive præsenteret for offentligheden. Det skete på biludstillingen i Bruxelles i 1986.

Specielt i Mellemøsten var modellen populær, selv om rygterne går på, at V12-motoren ikke var så glad for det hårde arbejde i ørkensandet. 

Og LM002 vil også gerne belønnes for sit arbejde. Den går nemlig ikke meget over to km/l, så den kræver bogstaveligt talt, at du har din egen oliebrønd. 

Bagerst er der et lille lad, hvor du enten kan have folk siddende eller medbringe en halmballe

I alt nåede der at blive produceret 328 eksemplarer af, hvad der med rette kan kaldes verdens mest ekstreme firehjulstrækker. I modsætning til Lamborghini’s sportsvogne fra samme periode er priserne på LM002 endnu ikke gået i vejret, hvilket nok kan skyldes de ekstreme vedligeholdelsesudgifter. 

Alene et sæt dæk kan løbe op i over 20.000 kr.! Så den er stadig forbeholdt de få.  

Pirelli Scorpion-dækkene er udviklet specifikt til Lamborghini LM002

Måske er du interesseret i...