Et strejf af Pagani: Anders Richter puster liv i de 525 hk og får sig et chok

Faktisk har den diskrete Mercedes SL 73 AMG og en Pagani Zonda S noget ret vigtigt til fælles – hjertet! De to biler deler nemlig det samme 7,3-liters kraftværk med 12 cylindre.

15. januar 2017 af Anders Richter

Et splitsekund efter, at jeg for første gang træder speederen i bund i den metallicsorte Mercedes SL 73 AMG, går en kædereaktion i gang. Automatgearkassen kæmper febrilsk med at finde ud af hvilken udveksling, der skal bruges. 

Gasspjældene i motorrummet åbner op på vid gab, og ændrer motorlyden markant. Nålen i den lille omdrejningstæller skyder op mod det røde felt, og så sker det! Bagenden danser et enkelt trin til siden, og så kommer der liv i raketten lidt nord for Hovedstaden. 

Ved 4.000 o/min sender motoren ude foran 750 Nm ned i asfalten, så det er heldigt, at testbilen netop har fået nye dæk monteret, for ellers ville dagen nok være endt i nødsporet med snuden den gale vej.

V12-motoren låser min krop fast i det komfortable lædersæde, og farten stiger med en ufattelig hast, som du ellers kun oplever i nogle af verdens dyreste superbiler.

Ved 5.500 o/min bliver momentet omdannet til 525 heste, her føles det som om, at en efterbrænder slår til og giver fornyet energi. Et nyt gear bliver langsomt lagt ind af automatgearkassen, og vi har for længst passeret hastighedsgrænsen på 110 km/t. Nu er det bare et spørgsmål om, hvor længe jeg tør hænge på? 

Havde jeg befundet mig på et stykke Autobahn med fri fart, ville jeg kunne fortsætte, indtil Mercedes’en ramte bunden af speedometeret ved 300 km/t.

Jeg kommer pludselig i tanke om vigtigheden af et kørekort, hvis du arbejder som motorjournalist, og slækker på gassen. Spjældene under motorhjelmen finder tilbage til en mere afslappet vinkel, mens V12-motoren falder til ro ved de lave omdrejningstal. Mit lille accelerationsforsøg har bevist, at denne Mercedes er noget helt specielt.

Det afspejles samtidig i, at det er en af de mest sjældne AMG-Mercedes’er, der nogensinde er bygget. Der er nemlig kun produceret 85 eksemplarer af denne topmodel i Mercedes’ R129-modelgeneration. 

Mercedes R129 kom i 1989 og levede helt frem til 2001. Flere ting blev dog opdateret i perioden – bl.a. rattet

Mercedes har en lang tradition med at skabe luksuriøse åbne biler til overklassen. Det startede i 1957, da de præsenterede den åbne udgave af “Mågevingen”, som hed 300 SL Roadster. Det fortsatte med den senere “Pagode” i 1963. Herefter kom “Bobby Ewing”-modellen af SL, som i entusiastkredse kendes som R107, og endelig kommer vi frem til modellen på billederne: R129.

Denne generation af Mercedes’ store SL var en yderst interessant bil ikke mindst, fordi designet var lidt længere fremme i skoene og meget mere nutidigt end nogen af forgængerne. Modellen blev præsenteret i 1989, og den kom med alle de luksus- og komfortdetaljer, du overhovedet kunne drømme om. Og netop luksus og komfort var to kerneelementer i R129. Hurtighed og en stram undervogn havde de ikke brugt tid på at overveje, men det skulle der snart blive lavet om på.

Nogenlunde samtidig med præsentationen af den nye SL skete der også noget andet hos Mercedes-Benz. De rykkede sig tættere og tættere på AMG, som indtil da havde været et særskilt tuningsfirma i stil med, hvad Alpina var for BMW. I 1990 indgik de to selskaber et samarbejde, som betød, at du nu kunne gå ind i et Mercedes-showroom og tilkøbe AMG-dele eller tuning i deres butikker. Nogle år senere gik samarbejdet skridtet videre, da Mercedes i 1999 simpelthen opkøbte AMG fuldstændigt, så det kom under bilgigantens vinger.

Samarbejdet med AMG kom til at påvirke den nye SL, for der findes en gruppe af bilkunder, som altid vil have mere, og hvor penge ikke er et problem. De kunder skulle selvfølgelig have en SL med AMG-udstyr. Og bilen på billederne er den mest ekstreme af dem alle. 

Designet af R129-modellen er helt klassisk og meget stramt, og det er tydeligt, at denne bil er den fødte klassiker

Speedometeret går til 300 km/t, og er ikke for sjov. Uden den elektroniske begrænser kan SL 73 AMG snildt køre speedometeret ud

Tilbage på motorvejen vælger jeg at finde en afkørsel og dreje fra. Kedelige motorvejskilometer er tydeligvis ikke dér, hvor man oplever en AMG-models sande jeg, så jeg tager en afstikker ud i de øde skove, hvor landevejene slanger sig ud i de grønne horisonter. 

Stille og roligt bevæger jeg mig længere og længere ud, og stilheden bliver mere og mere tydelig. Faktisk sænker der sig også en slags stilhed fra motorrummet, for det er næsten ikke til at høre, at der faktisk er 12 stempler, som arbejder, ude foran. Imens jeg cruiser afsted, får jeg mulighed for at nyde interiøret, som er ældet med ynde. 

Alt er lavet i en høj kvalitet, og der er ikke brugt smarte designtricks. I stedet føles det hele stramt, stilrent og ergonomisk korrekt – sådan som kun tyske ingeniører kan finde ud af at lave det.

Midterkonsollen er bastant og ser ud som om, den er hugget ud af ét stykke træ. Adskillige knapper er spredt ud med løs hånd, og egentlig er det kun tre af dem, du har brug for: Støddæmperne kan stilles mellem komfort og sport via en knap, selv om det dog ikke føles som en kæmpe forskel. 

Lad i stedet dine fingre gribe fat i den røde knap, og du vil opleve, hvordan stof­taget folder sig sammen, mens mekanikken summer. Den måske vigtigste knap er ESC-knappen, som du kan slå fra, hvis du ikke skal bekymre dig om prisen på et sæt Continental-bagdæk i størrelsen 275/35ZR18. Af respekt for dækkene, som netop er blevet sat på hos Mercedes-værkstedet i Hørsholm, hvor vi hentede bilen, holder jeg nallerne væk fra ESC-knappen i dag. 

Sæderne er yderst behagelige, og faktisk er der ikke specielt meget sportvogns-følelse over dem

I en Pagani Zonda får den 7,3-liters V12-motor fri udblæsning. I SL-modellen er den noget mere dæmpet

Asfaltens lige stykker er nu erstattet af det ene bløde sving efter det næste. AMG-afdelingen er eksperter i at lave Mercedes’er om til sportsvogne, men det står dog ret hurtigt klart, at de har holdt lidt igen med SL 73. Det er nemlig ikke nogen sportsvogn, og styretøjet og undervognen har det også bedst, når det hele foregår i en rolig rytme med langsomme bevægelser.

Fra 1993 kunne man i Mercedes salgslokaler verden over bestille en SL 60 AMG, som var udstyret med en V8-motor med 381 hk. Den var samtidig udstyret med fælge, skørter og udstødning fra AMG, så ingen var i tvivl om, hvad det var. Der var dog bare lige ét problem: Mercedes’ egen SL 600, som var udstyret med en V12-motor på seks liter, havde en effekt på lige omkring 400 hk. AMG havde brug for mere effekt, hvis de skulle sidde på toppen af effekttronen i Mercedes-hierakiet.

I 1999 lancerede AMG så sin kraftigste model nogensinde: SL 73 AMG. Motoren er en variant af V12’eren fra SL 600, men der var også lavet om på en lang række andre dele for at hæve effekten samtidig med, at der ikke blev gået på kompromis med holdbarheden.

Effekten endte på 525 hk, og kunderne kunne selv bestemme, om bilen skulle leveres med en elektronisk begrænser, som slog ind ved 250 km/t, eller de bare skulle have den uden. Prisen for AMG-ombygningen var dengang 99.180 DM, hvilket kom oveni prisen for en Mercedes SL 600 på 226.432 DM. Dengang svarede det til, at du kunne købe syv Mercedes C-klasser for det samme som en enkelt SL 73 AMG. 

I alt blev der kun produceret omkring 85 eksemplarer af Mercedes SL 73 AMG, hvilket gør det til en af de mest sjældne AMG-modeller

Det anslås, at der er produceret 85 eksemplarer af SL 73 AMG, men det er ikke bekræftet af Mercedes. Fordi AMG 73-kittet blev monteret på allerede eksisterende SL 600-modeller, har de ikke et særskilt stelnummer, og derfor kan de ikke findes frem i fabrikkens systemer. I SL-kredse er man dog kommet frem til, at der blev produceret ca. 85 eksemplarer, hvoraf en stor del af dem blev købt af Sultanen af Brunei, som ifølge rygterne endda fik motoren tunet yderligere.

At udvikle en unik motor, som man herefter monterer i en lille håndfuld biler, er ikke nogen overskudsforretning, så da et lille superbilsfirma i Italien manglede et nyt kraftværk, øjnede AMG en mulighed. 

I Modena sad Horacio Pagani, som i 1999 viste verden den bil, han havde brugt det meste af sit voksne liv på at udvikle: Pagani Zonda. Bilen var en superbil med alle de spoilere, finner og flapper, som sådan en skal have for at tiltrække sig alle bilelskeres opmærksomhed. Det vigtigste i en superbil er dog motoren – og den fik han fra Mercedes.

De første Zonda’er blev leveret med den 6-liters motor fra SL 600. Senere kom en S-variant, med en forstørret AMG-motor på syv liter, og i 2002 kom så den motor, vi alle havde ventet på: Zonda S 7,3. Du har nok allerede gættet, at kraftværket i Zonda’en er præcis det samme, som ligger i denne lidt mere diskrete Mercedes SL 73 AMG. Hos Pagani monterede de dog en lidt mindre restriktiv udstødning, hvilket hævede effekten en smule. 

Pladsen mellem de 12 indsugningstragte har AMG fyldt ud med rent kulfiber. Det her er intet mindre end et kunstværk

Jeg har stadig til gode at prøve en Pagani Zonda, men jeg kan dog godt mærke de eksotiske toner, som kommer fra snuden af denne Mercedes – selv om de er godt dæmpet. V12-motoren har en overflod af kræfter, og hver gang, du beder den om at arbejde, giver den dig et los bagi. Nogen rigtig sportsvogn bliver Mercedes SL 73 AMG dog aldrig. 

Det er mere en Gran Tourer med oceaner af kræfter – og det er på de lange, lige stræk, at denne bil excellerer. I mellemaccelerationer er der meget få biler i verden, som kan følge med en Mercedes SL 73 AMG på trods af, at den vejer omkring to ton.

At man som en stor tysk bilproducent overhovedet går i gang med at bygge en motor, som er tiltænkt at blive produceret i så få eksemplarer, som 73-motoren er blevet, er nærmest utænkeligt i dag, hvor det hele handler om at optimere produktionsprocesser, og alt skal godkendes af 38 styrelser, inden der må komme nummerplader på. Derfor er det også forfriskende at møde en bil så unik som denne.

Hvis du tror, at du kan få Pagani-kræfter for småpenge, må jeg desværre skuffe dig. Selv om du godt kan finde en standard 6-cylindret Mercedes SL af R129-generationen for 150.000 kr. og en 8-cylindret for lidt mere, så er SL 73 AMG allerede en efterspurgt vare i samlerkredse. Når de endelig dukker op til overfladen for at blive solgt, koster de typisk omkring en million kroner uden afgifter.

Men igen... den eneste Pagani Zonda, jeg kan finde til salg, koster 14 mio. kr., hvilket får Mercedes SL 73 AMG til at ligne lidt af et slagtilbud. //

At den 7,3-liters motor overhovedet kan komme af med alle sine -udstødningsgasser gennem de små rør, er nærmest et under

Mercedes-Benz SL 73 AMG

Motor V12, 7.291 cm3, 48V

Ydelse 525 hk ved 5.500 o/min

750 Nm ved 4.000 o/min

0-100 km/t 4,8 sek.

Topfart 250 km/t

Forbrug EU-miks 6,3 km/l

Årlige afgifter 13.460 kr.

Mål (L/B/H) 445/181/128 cm

Vægt 2.050 kg

Bagagerum 250 liter

Dæk For: 245/40ZR18 Bag: 275/35ZR18

Måske er du interesseret i...