BMW Z8
BMW Z8

Når du modtager nøglerne til en Z8, skal der både lægges billeder op på Bil Magasinets Facebook og Instagram – ungdommen nu til dags...

© Søren Juul

BMW Z8: Mesterværket fra München brøler stadig

Tag med Anders Richter på en lun aftentur i BMW Z8 med V8-motor, manuelt gear og Henrik Fiskers tidløse design. Sikke en bil!

15. maj 2017 af Anders Richter


Artiklen her er fra Bil Magasinet. Vi lægger normalt ikke artikler fra magasinet på nettet, men gør en undtagelse, fordi vi synes, nye læsere skal se, hvad de går glip af.

Mesterværket fra München

De fynske bøgetræer strækker sig over mit hoved. Det giver et sus fra bladene, mens jeg når bakketoppen. Jeg spejder ud over den lange kølerhjelm på BMW Z8 og kan se langt på den lige vej forude. Der er ingen biler i sigte. 

Jeg går fra sjette gear og ned i andet. V8-motoren, som før pludrede roligt afsted, vågner med et sæt. Lydbilledet skifter. Jeg holder på, indtil nålen glider ind i det røde felt ved 7.000 o/min. Accelerationen er maskulin, alvorlig og brølende. 

Selv om bilen, jeg sidder i, har 19 år på bagen, er det stadig en seriøst hurtig bil. Jeg sender gearstangen i tredje og nyder hver en tone fra den 5-liters V8, som oprindeligt blev udviklet af BMW’s M-afdeling.

Nogle biler betyder mere end andre. Det kan være, fordi, en eller anden model kom frem, lige præcis da man fik øjnene op for biler som barn. Det kan også være, at du som 14-årig fik en “aha”-oplevelse, hvor en bil smukkere end alle de andre gled forbi dig i et ellers roligt villakvarter i Kolding, alt i mens du ikke helt vidste, hvad du skulle gøre af dig selv. Z8’eren var den bil for mig. Snuden med de vandrette nyrer. 

Den elegante roadster-profil og så de smalle neonbaglygter var nok til at bjergtage mig. 

BMW Z8
BMW Z8

BMW Z8 er efter Anders Richters mening 90’ernes fineste bildesignperle. Der findes ikke en dårlig vinkel på den bil.

© Søren Juul


Da jeg så bilen første gang i virkeligheden, vidste jeg allerede alt om den. BMW Z8 var nemlig blevet brugt i James Bond-filmen The World Is Not Enough, og dén optræden satte sig i manges drengehjerter. Den hemmelige agent havde altid været forbundet med britiske Aston Martin, som lavede smukke biler, men efter, han gik over til BMW, ændrede billedet sig lidt. Med Z8 kunne Aston Martin godt pakke sammen.

Grundstenen til det smukke design blev lagt allerede i 1955, da Albrecht von Goertz slog stregerne til en ny åben sportsvogn med et BMW-logo i snuden. Modellen kom til at hedde 507, og den skulle være med til at få mærket sat på landkortet i USA.

1956 BMW 507
1956 BMW 507

Max Hoffman mente, at der var et marked for en eksklusiv åben bil, som prismæssigt skulle lande mellem en Mercedes 300 SL og en MG A. BMW 507 blev dog for dyr, og der blev kun lavet 252 styk inden produktionen stoppede.


Idéen til modellen kom fra en tysk/amerikansk bilimportør ved navn Max Hoffman, og det navn bør få en klokke til at ringe hos både Mercedes- og Porsche-entusiaster. Max Hoffman havde fingeren på pulsen med, hvad amerikanerne gerne ville have, og hans gode kontakter hos de tyske bilfabrikker fik åbnet mange døre. Han var med til at få sat både Mercedes 300 SL Gullwing og Porsche 356 Speedster i produktion. Begge disse biler blev succeser, men sådan gik det ikke helt for BMW’en.

BMW 507 blev præsenteret for USA’s kulturelite på Waldorf-Astoria hotellet i New York i 1955, men da den endelig nåede salgslokalerne året efter, var den blevet næsten dobbelt så dyr som planlagt. Det gjorde, at BMW kun fik solgt 252 eksemplarer, inden produktionen stoppede. Projektet havde store konsekvenser for bilmærket, som i mellemtiden var blevet dybt forgældet, og nu stod BMW på randen af konkurs. 

Der er arbejdet med detaljer

Det første, som slår mig bag rattet er, hvor gennemarbejdet alting er. Alene designet af kabinen er så gennemført, at man hele tiden tager sig selv i at finde nye små detaljer. Utroligt nok er det faktisk kun knapperne til sædevarmen, som blev hentet ned fra BMW’s eksisterende reservedelshylder. Resten blev lavet unikt til Z8. Specielt rattet er værd at nævne, for det er udført som et sandt kunstværk med sine lange metaltråde, som holder ratkransen og navet sammen. Drejeknapperne under luftdyserne i midten er samtidig udført i aluminium, og de drejer med en lækker præcision.

BMW Z8
BMW Z8

Mens det var danske Henrik Fisker, der stod for det ydre design, var det amerikanske Scott Lempert, som tegnede interiøret.

© Søren Juul
BMW Z8
BMW Z8

Der er så mange fine detaljer i Z8. Nakkestøtterne er hængslet i midten, og vind-deflektoren er diskret.

© Søren Juul


Rødt læder vil normalt være en lige lovlig farlig kombination i en roadster, men i Z8 er det som om, det fungerer. Det røde læder hører sig til på en måde, og det giver mening at skeje ud fra mængden. Egentlig er det svært overhovedet at forstå, at denne bil skulle være 17 år gammel, for den virker ligeså frisk som i 1999, da den kom frem. Eneste hint om alderen finder jeg i midterkonsollen, hvor en Motorola-klaptelefon ligger og vidner om, at der kan ske en hel del på to årtier.

Fantastisk M-motor

En ting, der er vigtigere end små interiørdetaljer, er motoren. Under kølerhjelmen ligger en forholdsvis omdrejningsvillig 5-liters V8-motor udviklet af BMW’s M-afdeling. 

Kraftværket blev i sin tid hentet fra den daværende BMW M5 E39, og det var ikke nogen dum løsning. De 400 hk var nemlig en af de detaljer, der sendte M5 til toppen af klassen for supersedaner, og i Z8 fik supermaskinen endnu bedre vilkår. 

BMW Z8
BMW Z8

Motoren er hentet fra datidens BMW M5 E39. Den er på fem liter og yder 400 hk, hvilket var banebrydende i 1999.

© Søren Juul

BMW Z8 er bygget helt i aluminium. Det gør, at den er omkring 135 kg lettere end M5, og i kombination med et lavgearet bagtøj gav det fabelagtige præstationer. Nul til 100 km/t er overstået på 4,7 sekunder, og det giver altså stadig gåsehud.

Kan du lide, hvad du læser? Lige nu får du 12 numre af Bil Magasinet for 439 kr. + porto. 

Forruden er stejl, og selv om der er monteret en diskret vinddeflektor mellem sæderne, river vinden stadig godt i hårlokkerne. BMW Z8 modtog en hel del kritik, da den var ny. Amerikanerne syntes ikke helt, det var en afslappet cruiser, mens europæerne mente, at den ikke helt var en sportsvogn. Måske er det rigtigt, at bilen endte mellem to stole, men i dag på denne fynske motorvej mærker jeg ikke andet end smil og glæde rundt i svingene.

50:50-vægtfordeling

Styretøjet har en rigtig god følelse og præcision, hvilket mest af alt skyldes, at Z8 har tandstangsstyring i modsætning til eksempelvis M5. Motoren blev placeret længere bagud i Z8, hvilket gav plads til det nye styretøj. At den store V8-klump blev rykket længere bagud gjorde også, at vægtfordelingen endte på perfekte 50:50 mellem for- og bagaksel, hvilket tydeligt kan mærkes i dag.

En Z8 er ikke stenhård i undervognen, men den føles sportslig, og krængningen er begrænset. Ja, faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at den kører virkelig godt og rammer et fint kompromis mellem sport og komfort. 

BMW Z8
BMW Z8

Gearkassen er en 6-trins Getrag, som er hentet fra BMW M5 E39 sammen med V8-motoren.  

© Søren Juul

I 1997 havde BMW medbragt en helt speciel konceptbil til biludstillingen i Tokyo. Konceptbilen bar navnet Z07, og meningen var, at den skulle trække tråde tilbage til model 507 samtidig med, at den skulle markere mærkets indtræden i et nyt årtusinde. Konceptet fik enormt meget opmærksomhed, og det høstede ros fra nær og fjern. Ingen var i tvivl om, at designet sad lige i skabet.

Mens stregerne til interiøret blev tegnet af en amerikaner, var det en dansker, som stod for det ydre. Danske Henrik Fisker var manden, der ramte bullseye med blyanten. 

Designet af Z07, som senere blev til Z8, gjorde ham verdenskendt, og herefter tog hans karriere fart. Siden har han lavet flere spændende og stilrene design, men ingen ramte efter min mening plet som Z07. 

Af samme grund turde BMW ikke lave meget om på den, og faktisk blev den sat i produktion med meget få ændringer i forhold til konceptet, ud over at navnet skiftede til Z8.

BMW Z8
BMW Z8

Det er ikke til at se på designet, men det er snart 20 år siden, Z8 kom frem... hvilket kan spottes på Motorola-mobilen i midten.

© Søren Juul


Hovedmarkedet var USA, som aftog næsten halvdelen af Z8-produktionen. I alt blev der sendt 2.543 eksemplarer afsted til staterne, mens resten af verden aftog 3.160 eksemplarer fra 1999 og til 2003.

I modsætning til bilens åndelige forfader, 507, blev Z8 faktisk en slags succes. Nogen volumenbil blev det aldrig, men det var heller ikke meningen. Tyskerne ville bygge en bil i et lille stykantal til de kunder, som virkelig havde penge.

Dyrere end 911 Turbo fra ny

Da Z8 kom frem, kostede den 2,6 mio. kr. inkl. afgift i Danmark, hvilket lige var en snert dyrere end den daværende Porsche 911 Turbo. Det giver en idé om prisniveauet. 

Men sjovt nok ville det ikke have været den værste idé at købe en Z8 tilbage i 1999. Z8 er måske den eneste BMW i historien, som har holdt sin værdi konstant, siden den var ny. Priserne har cirkuleret rundt om millionen i en del år, og nu er de langsomt ved at stige, så du skal af med omkring 1,4 mio. kr. uden afgifter for at få et pænt eksemplar, og det er slet ikke så underligt. 

BMW Z8
BMW Z8

BMW Z8 blev præsenteret som konceptbil i 1997 under navnet Z07. To år senere gik den i produktion.

© Søren Juul

BMW Z8 repræsenterer noget af det smukkeste bildesign, tyskerne har formået at fremstille. Designet har så meget sjæl, karakter og lige tilpas med retrodetaljer til, at det bliver unikt samtidig med, at det sender tankerne tilbage til mærkets fortid.

Tjek vores aktuelle tilbud til nye abonnenter: Hvad med en drone og 3 numre af Bil Magasinet for 159 kr. + porto?

Den smukke Z8 stod allerøverst på min ønskeliste, da jeg var 14 år gammel. Efter en tur bag rattet af den kan jeg med glæde rapportere, at den får lov til at beholde sin plads på min liste over drømmebiler.

Kilde: Bil Magasinet nr. 304, januar 2017

FAKTA

BMW Z8 

Produktionstal 
3.160 eksemplarer, 1999-2003 

Motor 
V8, 4.941 cm³, 32V  

Ydelse 
400 hk ved 6.600 o/min
500 Nm ved 3.800 o/min  

Topfart 
250 km/t

0-100 km/t 
4,7 sek.  

Pris i dag fra
1.400.000 kr. u/afgifter

BMW Z8
BMW Z8

Den smukke BMW Z8 er udlånt af ­Strøjer Samlingen på Fyn, hvor den til daglig står og stråler i udstillingen.

© Søren Juul

Måske er du interesseret i...