BM's brølere: Da Søren Juul parkerede en Mitsubishi Lancer Evo IX i en hæk

Alle kan begå fejl. Og de ansatte på Bil Magasinets redaktion er ingen undtagelse. Spørg bare Søren Juul, der som kåd rookie på redaktionen overvurderede sine evner som driftkonge.

24. maj 2017 af Søren Juul

Et hårdt drej på rattet, speederen i bund, 2. gear og så lige et hurtig dap på koblingen for at løsne baghjulenes vejgreb. Yeeeee-harh!

Bagvognen stepper som planlagt et skridt ud, men det yderste par hjul opdager pludselig noget græs, og så tager fanden ellers ved bilen, der spinner 180 grader og kører lige ud. Med hækvingen først. Selvom jeg har speederen i bund og alle fire hjul desperat prøver at få fat i noget, kommer hækken nærmere og nærmere. Fuck! 

Jeg var lige startet på Bil Magasinet, yngste mand på redaktionen og i lære hos John Sørensen for at skrive om brugte biler til "Bil Markedet", som redaktionen stod for i gamle dage. Faldt der en ny testbil af, som skulle testes til Bil Magasinet, fik jeg fornuftigt én fra nederst i hierarkiet for at lære tingene fra bunden.

Men lige denne aften – i stedet for en Daewoo Matiz eller en forkølet Fiat Punto – havde redaktøren været så letsindig at overlade en 23-årig bilnørd nøglerne til en ny Mitsubishi Lancer Evo IX. Nu skulle der køres "rallybil til civilt brug" non-stop det næste døgn og gerne sidelæns, som jeg havde set Tommi Mäkkinen gøre på Eurosport. 

Firehjulstrækket kunne konfigureres til at trække mest på baghjulene, så hvor svært kunne det lige være? 

Jeg kendte lige stedet. En stor, øde parkeringsplads i København, som vi havde brugt ofte til fotooptagelser, med en stor asfalt-rundel, hvor jeg kunne drifte rundt om som anden rallykonge.
Kl. 2 om natten var der ikke et øje til at se mine heroiske bedrifter. Heldigvis, for det næste der sker, var mildt sagt pinligt og en kæmpe lærestreg.  

Her 11 år efter husker jeg tydeligt den forfærdelige lyd, da grenene tæsker mod siden af den sølvfarvede bil og stilheden da den langt om længe holder stille.

Nogle år forinden havde en anden, mere erfaren kollega plantet en Lancer Evo i et autoværn, og dén historie havde givet ham alvorlige skrammer i renomméet. Jeg var overbevist om, at hele siden af bilen var bulet, så jeg var sikker på, at jeg med mit stunt nu havde skrevet min egen velfortjente fyreseddel. 

Konkurrence

Har du selv lavet en brøler bag rattet? Del din historie med os på [email protected], så deltager du i lodtrækningen om 3x1 eksemplarer af Årets Biler 2017 (værdi af 179,95 kr.), som snart er på gaden.

Bilen kunne heldigvis selv trække sig ud af buskadset og ved første øjekast så den ud, som om den var hevet ud fra bunden af en kompostbunke. Grenene har trukket ridser ned ad den ene side og den var pakket ind i blade. 

Jeg ræsede desperat ned til en nærliggende Shell-tank og købte to bilvaske for at kunne besigtige skaderne bag skidtet. Mens bilen blev færdig med sin anden vask, spurgte fire stive julefrokostgæster, om jeg kørte pirattaxa med den bil. Var du en af dem, vil jeg gerne sige undskyld, for svaret var hverken positivt eller diplomatisk!    

Næste dag gav jeg den bilvask mere, to timers grundig polering mens en god ven rettede bulen op med en handske og håndtaget fra en donkraft.

Der skulle gå over 10 år, før jeg turde afsløre min lemfældige omgang med den hurtige Mitsubishi. Det blev nemlig aldrig opdaget, og jeg beholdt da også mit job.

Evo'en slap mirakuløst nådigt fra min elendige kørsel, for kun en lille ridse i den ene baglygte og en lille bule i forskærmen gjorte, at jeg kunne overbevise de andre på redaktionen og Mitsubishi om, at jeg havde ramt en stolpe i Føtex' parkeringskælder i stedet for at have kørt med hovedet under armen på en parkeringsplads i Hellerup. 

I den forbindelse vil jeg gerne sige undskyld til Mitsubishi - og opfordre andre 23-årige uden større erfaring med vilde biler at lære dem at kende først på en bane.

Konkurrence

Har du selv lavet en brøler bag rattet? Del din historie med os på [email protected], så deltager du i lodtrækningen om 3x1 eksemplarer af Årets Biler 2017 (værdi af 179,95 kr.), som snart er på gaden.

Måske er du interesseret i...