Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009
Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009 © Jon Hart

BM's brølere: Da Bachmann fjumrede fælt i en Ferrari til Le Mans

I 2009 kørte Steen Bachmann til Le Mans i en Ferrari 430 Scuderia. Men da han skulle vise sig foran flere tusinde publikummer i en parade af superbiler, gik det ikke efter planen.

21. maj 2017 af Steen Bachmann

I 2009 kørte jeg en Ferrari 430 Scuderia fra London til Le Mans og retur igen sammen med en australsk fotograf. Det blev fem fantastiske dage i den skrigende og arrige hardcore-udgave af 430'eren, og vi bragte en stor artikel i Bil Magasinet som et farvel til modellen (den skulle afløses af Ferrari 458 Italia).

Fredag aften før 24-timers løbet fik vi hustlet os med i paraden af superbiler foran 100.000 publikummer i centrum af Le Mans. I artiklen skrev jeg:

Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009
Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009 © Jon Hart


"Kørerparaden fredag aften foregår på en 2,5 km lang afspærret strækning i indre by i Le Mans, som den har gjort i de foregående 77 løb. I udstrækning svarer det til at spærre Strøget i Århus af, og her præsenteres ­klassiske biler fra Le Mans-historien sammen med årets kørere, der sidder på bagsmækken af åbne veteranbiler og vinker og giver autografer.

Den danske superbil Zenvo åbner paraden med konstruktør Jesper Jensen bag rattet, og mange af de tusindvis af danskere bag afspærringerne genkender forbløffet den fantastiske bil, de ellers kun har set i Bil Magasinet. 

Efter at Jan Magnussen har fået overrakt et trofæ af byens borgmester for pole position i sin klasse, og efter at Tom K på vanlig vis er hyldet af løbets speaker som mr. Le Mans og har hilst på publikum på fransk, engelsk og dansk, er det vores tur.

Så er det vores tur

Vi kører bag en sort Maserati GranTurismo S og en rød Ferrari California, og med en Ferrari 599 GTB bag os. Forrest kører en Harley-Davidson med en tatoveret og rødhåret kvinde i 50’erne på bagsædet. Hun holder et skilt i vejret med “Maserati and Ferrari”.

Hvis du troede, Ferrari-varemærket var devalueret af håndklæder, shampoo og autostole med det gule logo, kan jeg fortælle, at det ikke er tilfældet. 

430 Scuderia introduceres på podiet, og jeg hilser med et enkelt knald med maskingeværet, før vi triller ned af podiet meeeget forsigtigt og lidt på skrå for ikke at skramme kulfibervingen forrest, der er dybere og bredere end på den almindelige F430, og sammen med en større, integreret hækvinge skaber 50 pct. mere downforce ved 300 km/t end den ordinære F430.

Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009
Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009 © Jon Hart

Det tager næsten en time at trille de 2,5 km, og bifaldet fra publikum vil ingen ende tage. Alle vil høre sangen fra de otte cylindre, og drenge i alle aldre trygler og råber “rev it, rev it!”, mens blitzene blinker, og forældre pædagogisk forklarer deres børn, at det er en Ferrari. 

En nar i en Ferrari

En særdeles attraktiv kvinde sidst i 30’erne på omkring 170 cm med langt kastanjebrunt hår, lange læderstøvler og nederdel ser mig lige i øjnene på en halv meters afstand og siger “I lii-ke your car... and I lii-ke you”. 

I stedet for at stige ud, gå om på den anden side og holde døren for hende, bliver jeg så befippet, at jeg starter sprinkler og vinduesvisker, hvorefter 4.000 britiske og danske Le Mans-fans brøler “BUUUH!” og “ØØØUVH, EN NAR!”.

Grænsen mellem at være mand i sin bedste alder i en attraktiv bil og at være en nar i en Ferrari er knivskarp."

Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009
Ferrari 430 Scuderia i Supercar Parade, Le Mans 2009 © Jon Hart


Det er en lille uskyldig historie, der hverken medførte buler eller personlige omkostninger. Men jeg siger dig: Jeg kunne være kravlet ind og gemt mig i det lille bagagerum forrest i Ferrari'en, så pinligt var det.

Pointen er, at hvis du nogensinde skal blære dig med en bil, så få lige styr på dit shit først. Find ud af, hvor knapperne sidder, så du ikke kommer til at trykke på de forkerte. Og i hvert fald ikke foran tusindvis af motorsportsfans.

Se videoen fra turen her:

Måske er du interesseret i...