© YouTube/Pirelli

Sæsonstart: Her er de nye regler i F1

Bilerne har fået en kæmpe overhaling, der sender omgangstiderne mod rekorder.

25. marts 2017 af Anders W. Vorup
#f1


Melbourne i Australien er destinationen, når F1-sæsonen 2017 for alvor bliver skudt igang søndag. De røde lygter slukkes klokken 07.00 dansk tid, og med ét kommer de 20 racere i aktion. Vi glæder os som små børn, og ikke mindst fordi 2017 er året, hvor der er sket flest ændringer i reglementet, siden vi fik hybridteknologi i 2014.

Bilernes karosseri og dæk har været gennem en kæmpe forandring, hvor der nu er blevet lagt vægt på downforce og mere greb. Racerbilerne forventes at være mellem 3 og 5 sekunder hurtigere pr. omgang end sidste år. Hastigheden har dog en pris for kørerne, da det er blevet noget mere krævende fysisk at køre.

Herunder kan du blive klogere på de nye ændringer:

Dæk

Pirelli leverer igen i år dæk til F1, men den generelle størrelse er forøget med omkring 25%. Bagdækkene går fra 325mm til 405mm, mens frontdækkene går fra 245mm til 305mm. 

De brede dæk skaber mere vejgreb, og derved vil kørerne have mere greb rundt i svingene. Vi så også under fredagens to første træninger, at dæk som ‘super soft’ og ‘ultra soft’ kunne køre flere omgange end sidste år.


Karosseri

Frontvingen på F1-raceren er forøget fra 1650mm til 1800mm. Samtidig er den blevet lavere. Her går vi fra 950mm til 800mm. De nye mål skaber mere aerodynamik, hvor farten ud og ind i sving vil øges kraftigt.

Bagvingen på raceren er blevet bredere. Den går fra 750mm til 950mm. Diffuseren er blevet mere effektfuld, eftersom den både er blevet højere og bredere. Højden går fra 125mm til 175mm, mens bredden er forøget fra 1000mm til 1050mm.

Karosseriets bredde forøges fra 1400mm til 1600mm. De nye dimensioner og dæk øger bilens vægt en smule, og derfor er maksimum-vægten øget fra 702 kg til 722 kg. 


‘Power Units’

En ny regel er blevet indført. Hver kører må ikke bruge mere end en ny ‘power unit’ pr. løb (begrebet dækker over de grundlæggende motordele). Hvis det sker, vil det medføre en eller anden form for grid straf. Straffen vurderes selvfølgelig af juryen bestående af stewards osv. Det skal forhindre kørerne i at gemme ‘power units’ til senere brug.

Endnu engang ser vi også en regel, der skal nedsætte kostprisen per ‘power unit’, hvilket gerne skulle resultere i et tættere løb mellem diverse motorer.

  • ‘Power unit’-prisen for de privatejede teams er blevet reduceret med 7.500.000 kroner per sæson i forhold til 2016.
  • Fabriks-teams skal levere ‘power units’ til privatejede teams, hvis et team står overfor manglende udbud.
  • Det tidligere ‘token’ pointsystem er blevet fjernet

Stående start ved regnvejr

Hvis en safety-car er kaldt på banen ved dårligt vejr, vil alle køre efter safety-car’en indtil banen er klar. Herefter vil der være en normal stående start.

Hjelm-design

Kører må fortsat kun bruge et design på deres hjelm, således at køreren nemt kan genkendes alle løb igennem. Hver kører har dog tilladelse til at vælge et løb, hvor køreren kan få lov at bruge en specielt designet hjelm. Derudover kan de også skifte design, hvis der sker et holdskifte midt i sæsonen.

Måske er du interesseret i...