Mercedes bevæger sig på kanten af reglerne med deres hydrauliske affjedring

Mercedes, og et par andre hold, anvender en speciel form for hydraulisk affjedring, der gør det muligt at sætte bilen mere præcist op end med traditionel affjedring, men måden de styrer den på, er på kant med reglerne.

15. august 2017 af Allan

Når et hold udvikler en ny Formel 1 bil, starter de med at tegne en bil, der opfylder alle de regler, der er lavet til dem.  Når den så er tegnet, læses regelbogen igen, for at finde frem til de passager, hvor man kan fortolke på reglerne, for at finde måder til at omgå reglerne.
Det er det der gør, at sporten udvikler sig så fantastisk som den gør, men at der også nogle gange, er hold der får dømt løsninger ulovlige og at der kommer præciseringer i løbet af en sæson, så holdene må begynde forfra.

Nogle af Formel 1-holdene anvender i år en ny form for affjedring, der ikke bruger traditionelle fjedre, men hvor affjedringen ligger i et hydraulisk system, der giver dem flere justeringsmuligheder.  Men det er ikke alle holdene der bruger det, da det har en klar ulempe, nemlig at systemet opfører sig forskelligt alt efter hvor varmt det er.

I starten af et løb vil bilen være anderledes at kører, end den er senere, hvor hydraulikvæsken er blevet godt varm. Det er forbudt at forvarme væsken, for at komme dette problem til livs, hvilket betød, at bilerne med dette system, måtte kører med en opsætning, som ikke altid var den mest hensigtsmæssige. Det var grunden til, at Mercedes havde en bil i starten af sæsonen, der var lynende hurtig under kvalifikationen, men ikke kunne holde tempoet oppe i løbet.


Mercedes-ingeniørerne måtte tænke kreativt, for at finde en løsning. Hvilket endte med, at man ændrede på placeringen af de hydrauliske rør til affjedringen, så de nu kom til at løbe lige op af udstødningen.

På den måde bliver hydraulikvæsken hurtigt opvarmet, uden FIA kunne sige, at det var tanken med placeringen. Smart tænkt, men der er heller ikke nogen tvivl om, at det ikke er i ånd med reglen. Force India, der er et af de andre hold, der anvender samme form for affjedring, har efterfølgende gjort det samme.

Der er dog udmelding om, at der bliver kikket nærmere på løsningen og at det senest i 2018 vil blive forbudt at anvende den. 

Måske er du interesseret i...