Legende skal køre race i Aarhus

Den tidligere Formel 1-kører og teamejer Jackie Oliver med i midsommerweekenden

1. maj 2012 af Bil Magasinet

Der bliver prominent besøg, når årets udgave af Classic Race Aarhus løber af stabelen den 22.-24. juni. En af motorsportens legender og mest alsidige herrer kommer nemlig til start på banen rundt om Mindeparken i det centrale Aarhus.

Det er Jackie Oliver, som i 1969 sammen med Jacky Ickx vandt det tætteste opgør nogensinde i det berømte 24-timers løb på Le Mans, og som også har en lang Formel 1-karriere bag sig. I perioden fra 1967 til 1977 deltog han i 50 VM-løb for Lotus, BRM, McLaren og Shadow, inden han var en af grundlæggerne af Arrows-teamet, som han stod i spidsen for i flere årtier.

Ved Classic Race Aarhus kommer briten til at gentage det succesfulde samarbejde med københavnske Tommy Kjehr, som sidste år udløste en sejr.

”Tommy og jeg har kørt sammen i flere løb, Han er en rigtig god kører. Bilen er tip-tip i orden, men det vigtigste er, at vi har det sjovt, og Tommy er en super fyr,” siger Jackie Oliver. Han er meget glad for at vende tilbage til Aarhus i midsommerweekenden.

”Det er altid rart at bakke op om gode arrangementer og initiativer, der fokuserer på klassiske biler. Jeg nyder gadeløb og har deltaget i mange gennem min karriere. Omgivelserne i Aarhus er unikke. At køre race langs stranden og gennem skoven på selvsamme omgang er helt enestående. Og så har vi også en stærk forbindelse til stedet, da min kone voksede op i Aarhus og også har fortalt mig, at hun gik Marselisborg Gymnasium, der ligger lige i nærheden.”

Jackie Oliver har prøvet meget i sin lange motorsportskarriere. Han har bl.a. kørt Formel 2 på den franske gadebane i Pau og haft fire starter i Formel 1 Grand Prixet i Monacos gader.

”Jeg har så mange minder fra begge steder, men det er fra en tid, hvor motorsport var meget farligere, og hvor gadeløbene specielt var forræderiske,” husker Jackie Oliver. ”Sikkerhed må være første prioritet, når en gadebane indrettes, både for kørerne og for tilskuerne. Aarhus-banen er velgennemtænkt og opfylder mine forventninger til sikkerheden. Nogle af svingene virker måske lidt langsomme fra et tilskuersynspunkt … men tro mig, der er en god årsag til det.”

Den Ford Escort, som Jackie Oliver skal dele med Tommy Kjehr, ligner fra det ydre den bil, de vandt Classic Race Aarhus med i 2011. Men bilen har bl.a. fået en historisk set nyere motor og er derfor flyttet fra 1971- til 1976-klassen.

”Og hvad er så forskellen mellem 1971 og 1976?” spørger Jackie Oliver. ”John Lennon eller ABBA? Vi skal bare have det sjovt, det er helt sikkert.”

 

1960'er-topkører bliver forenet med sin Puch-racer
Classic Race Aarhus er ikke kun for klassiske biler. Det er også en fest for de historiske motorcykler og knallerter, og når årets udgave af løbet omkring Mindeparken i Aarhus køres den 22.-24. juni, kommer det tohjulede felt til at tælle en maskine med en unik, dansk racerhistorie.

Tilbage i sidste halvdel af tresserne var Dan Jeppesen en af Danmarks bedste Road Racing-kørere, og bogtrykkeren fra Nørrebro var i en årrække nærmest uovervindelig på en 50 kubik racerknallert. Den var specialbygget omkring en Puch-motor, og netop den racerknallert genopstår til Classic Race Aarhus, hvor Dan Jeppesen for første gang skal køre den i nyere tid.

”Da den specialtunede Puch-motor fra dengang dukkede op tidligere på året, måtte jeg slå til,” siger Anders Elsberg, der efterfølgende er gået i gang med at genopbygge racerknallerten som en replika.

”Raceren var helt speciel, da den var bygget op af forskellige dele, hvoraf alt udover motoren er forsvundet. Stellet var således tredje generation af Puch-stel, men det forsvandt efter sigende i firserne, så her måtte et andet til, og lige nu går jagten efter den tidligste generation af en Kröber-omdrejningstæller, som nærmest er umulig at finde i dag.”

Også kåben til motorcyklen var speciel, da den stammede fra en Bultaco TSS, og her har Anders Elsberg fundet en erstatning. Den skal naturligvis dekoreres som i 1967, og her har presseafdelingen fra Classic Race Aarhus været behjælpelig med at fremskaffe originalt billedmateriale fra dengang.

”Dan ringer jævnligt til mig for at høre, hvordan det går,” siger Anders Elsberg, der udnytter sit store netværk til at få racerknallerten klar til Classic Race Aarhus.

”Jeg har fat i den gamle fabrikstuner fra Østrig. Han er 76 år, men han er frisk, husker den motorcykel som sin egen, og han har kunnet skaffe mig en masse detaljer. Den lille 50 kubik-maskine ydede 9,8 hk i en gelände-sport-version, og da man så tunede den til landevejsløb, så fik man den op på 10,8 hk. Det har været meget godt på det tidspunkt sidst i tresserne.”

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen