Hvem pokker er Haas? Her er historien om Kevin Magnussens redningsmand

Kevin Magnussen har fået to sæsoner i motorsportens kongeklasse hos det amerikanske debutanthold, Haas F1. Men hvem er Haas egentlig?

20. november 2016 af Daniel Bohnsen

Ved sæsonens første Formel 1-løb i Melbourne præsterede Haas F1 den bedste holddebut siden Toyota i 2002, da Romain Grosjean sikrede sig en sjetteplads i løbet. Haas er det første amerikanske Formel 1-hold siden 1986, og de har adopteret en meget atypisk strategi med at købe sig til størstedelen af deres hardware frem for at selvudvikle.

Haas F1 er opkaldt efter grundlæggeren Gene Haas, der er en 64-årig amerikansk forretningsmand. Gene Haas har tjent sin formue gennem virksomheden Haas Automation, der er USA's største producent af maskinværktøj med særligt fokus på CNC-maskiner. 

(CNC står for Computer Numerical Control, som betyder, at en computer konverterer en tegning til tal, som​kontrollerer bevægelsen af et skærebord. På denne måde styrer computeren opskæring og formning af et materiale.)

Bagmanden Gene Haas er en 64-årig amerikaner, der er grundlægger af Amerikas største maskinværktøjsfabrikant.

Haas Automation er altså en enorm virksomhed, der i 2008 rundede en årlig omsætning på 1 milliard dollars på verdensplan. Heldigvis har Gene Haas en solid mængde benzin i blodet, og en stor del af hans formue er gået til oprettelsen og driften af flere motorsportshold.

Allerede i 2002 startede Gene Haas sit eget hold, Haas CNC Racing, i det amerikanske Nascar, og i 2008 fusionerede han med den legendariske Nascar- og IndyCar-kører Tony Stewart. Med deres fælles hold, Stewart-Haas Racing, har de vundet to mesterskaber i Nascar Sprint Cup-serien.

I 2014 annoncerede Gene Haas så, at han havde ansøgt om deltagelse i Formel 1 hos FIA med start i 2016. Ansøgningen blev godkendt, og den 20. marts 2016 blev Haas F1 det første amerikanske hold til at score point i deres debutløb.

Amerikanernes racer bærer navnet Haas VF-16 og drives af en 1,6 liters V6 turbomotor, der yder i omegnen af 800 hestekræfter. Både motor, gearkasse og batteri er fra Ferrari, mens chassiset er lavet af italienske Dallara.  

Haas VF-16 er det amerikanske holds første Formel 1-racer.

Haas F1 har fået en del kritik for at købe sig til så stor en del af deres bil frem for selv at udvikle det fra bunden. Indtil videre lader taktikken dog til at betale sig, eftersom Haas F1 har præsteret flot for et debuthold med 29 point i sæsonen. Til sammenligning har debutholdet Renault, hvor Kevin Magnussen har kørt i år, kun 8 point. Det til trods for at Renault er et fabrikshold, der har flere midler til rådighed end Haas.

Haas F1 har i år haft franske Romain Grosjean og mexicanske Esteban Gutiérrez som kørere, men fra næste sæson overtager danske Kevin Magnussen altså Gutiérrez' sæde. Fra 2017-sæsonen kommer der dog en del ændringer i reglementet, så det bliver spændende at se, hvordan et privatejet hold som Haas tilpasser sig dem.

Uanset hvad er det skønt med en dansker i Formel 1, og Haas har både vilje, økonomi og erfaring med motorsport.

Var skiftet til Haas et fornuftigt træk af Kevin Magnussen? Deltag i debatten herunder.

Måske er du interesseret i...