Porsche 919 Hybrid, Porsche Team, Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team, Romain Dumas, Neel Jani, Marc Lieb © Porsche

Favoritternes plan: Sådan vil Porsche forsvare historisk Le Mans-sejr

Porsche's 1-2-sejr sidste år var nærmest en sensation. 919 Hybrid er blevet videreudviklet til i år, og Porsche må finde sig i at være favoritter til at gentage sejren

14. juni 2016 af Steen Bachmann

Porsche kommer til Le Mans som forsvarende mester. For Porsche er det den tredje Le Mans-deltagelse siden mærkets tilbagevenden til motorsportens topklasse. 

I 2014 måtte begge biler udgå med tekniske problemer, men i 2015 opnåede man dobbeltsejr i andet forsøg. 

I år er Porsche 919 Hybrid blevet videreudviklet. Den kører fortsat med 2-liters 4-cylindret turbobenzinmotor og et system, der indvinder og genbruger energi fra bremser og udstødning. 

919 Hybrid har en samlet ydelse på godt 900 hk og stiller til start i Le Mans med en aerodynamikindstilling til lav luftmodstand. På langsiderne køres der regelmæssigt med tophastigheder på over 320 km/t. 

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team, Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team, Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber © Porsche

- Teamet og mandskabet i Weissach har udført et super arbejde under udviklingen samt i test- og forberedelsesfasen. Med Le Mans som eksempel kan man notere sig en stejl indlæringskurve, siger Andreas Seidl, teamchef.

- I 2014 kom løbet alt for tidligt for vores helt nye mandskab. Vi klarede os bedre, end man kunne forvente, og vi erfarede, hvor bittert det er at udgå kort før løbets afslutning. I 2015 stillede vi med tre biler på de første tre startpladser, de kom alle i mål, og vi kunne fejre en dobbeltsejr. Le Mans 2016 vil være vores i alt 19. løb som team. Det er ikke ret mange. På det tekniske og operative område er vi bedre forberedt end nogensinde før. Men vi er godt klar over udfordringen med at klare løbsugen og især selve løbet uden tekniske problemer og uden hændelser på banen. Vi har den allerstørste respekt for dette. Vi føler os klar, lyder det fra Porsche Motorsport.

Hærdet Le Mans-kører glæder sig

- Jeg glæder mig som en vanvittig til løbet! Le Mans hører til de største klassikere i verden. Banen er noget helt særligt: Kombinationen af landevej og lukket racerbane er næsten uddød. I Le Mans handler det først og fremmest om at bevare roen, at være fysisk og mentalt godt forberedt og at gå ind i løbet med masser af energi. Man skal også kunne træffe de rigtige beslutninger efter mange timer bag rattet og med 250 km/h i Porsche svingene. Jeg ved, at Porsche 919 Hybrid er hurtig, og at vi har et stærkt team, siger 35-årige Timo Bernhard, Tyskland, der kører i bil #1.

Han har deltaget ni gange, samlet sejr i 2010, samlet nummer to i 2015, sejr i GT-klassen i 2002.

Porsche 919 Hybrid, Porsche Team, Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber
Porsche 919 Hybrid, Porsche Team, Timo Bernhard, Brendon Hartley, Mark Webber © Porsche Motorsport

4 fakta om Porsche på Le Mans

* Den første samlede Porsche sejr kom den 14. juni 1970 (Hans Herrmann/Richard Attwood i en 917 KH Coupé). Den 17. samlede sejr fejrede Porsche i 2015 (Earl Bamber/Nico Hülkenberg/Nick Tandy i 919 Hybrid).

* I 2014 startede Porsche efter en pause på 16 år igen i topklassen ved Le Mans.

* Kvalifikationsrekorden på den aktuelle version af banen indehaves siden 2015 af Neel Jani. Han styrede sin 919 Hybrid onsdag aften kort efter kl. 22:00 rundt på banen i tiden 3:16,887 min. på den første flyvende omgang. Gennemsnitshastigheden lå på 249,2 km/h. Den hidtidigt gældende kvalifikationsrekord for den 13,629 km lange version af banen havde holdt i 7 år (Peugeot, 3:18,513 min., 2008).

* Den hurtigste kvalifikationsomgang nogensinde i Le Mans stammer fra Hans-Joachim Stuck. Han satte den i 1985 i en Porsche 962 C på 3:14,800 min. med en gennemsnitshastighed på 251,815 km/h. Siden 1990 har chikaner afbrudt Hunaudières-langsiden. Omregnet ville en omgangstid i dag på under 3:14,843 min. slå Stucks rekord. 

Måske er du interesseret i...