© Richard Prince

Fantastisk dansker-præstation i Texas sikrer solid Le Mans-optakt

Jan Magnussen vandt i GTLM og Christina Nielsen kom på 2.-pladsen i GTD-klassen i Austin, Texas.

8. maj 2017 af Steen Bachmann


Det to timer og 40 minutter lange langdistanceløb i Austin, Texas, afvikles på kalenderens nyeste og mest moderne racerbane. Circuit Of The Americas i Austin blev taget i brug i 2012 og lægger desuden asfalt til det eneste Formel 1-løb i USA.

- Sammenlignet med de andre baner er det et topmoderne anlæg med brede, åbne afkørselsarealer, hvilket betyder, at du kan tage flere chancer. Det plejer at give en mere aggressiv kørsel. Vi vandt her tilbage i 2013, men det er fire år siden, så nu er det tid til en ny sejr, sagde Jan Magnussen lørdag inden løbsstart.

© Richard Prince


Det blev til endnu et spektakulært ræs med en nervepirrende afslutning for Corvette Racing, da Jan Magnussen og Antonio Garcia vandt GTLM-klassen på Circuit Of The Americas. Corvette-duoen sikrede sig ikke blot sæsonens anden sejr, men også en føring i mesterskabet.

- En fantastisk sejr ovenpå det, der skete i Long Beach. Og en fantastisk opvarmning til vores næste udfordring på Le Mans, lyder det fra Jan Magnussen.

Magnussen startede løbet i den gule Corvette C7.R #3 efter at have kvalificeret bilen på en sjetteplads i et tæt felt fredag. Blot 0,197 sekund skilte de seks første biler i GTLM-klassen, hvilket lagde op til et tæt ræs. Starten udviklede sig da også dramatisk, da hele fire biler blev involveret i et sammenstød – deriblandt Magnussens teamkammerat, Tommy Milner, som måtte fortrække til garagen med en skadet bil.

– Heldigvis kom jeg igennem kaosset uden en skramme og forsøgte derefter at hænge på de førende i løbet. Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at holde dem indenfor rækkevidde, men samtidig også spare dæk og komme med feedback til teamet, så de kunne forberede bilen til Antonio, forklarer Jan Magnussen.

Teamarbejde sikrede føring

Omkring 50 minutter inde i løbet stoppede en anden bil på banen, og et hurtigt kald fra Corvette Racings chefingeniør betød, at Jan Magnussen lige præcis nåede at køre i pit, før det gule flag lukkede pitlane. Det betød, at Antonio Garcia kunne forlade pitlane med friske dæk og fuld tank – og tage føringen i løbet.

Spanieren nåede at føre løbet med omkring et halvt minut, da en havareret prototype udløste endnu en safetycarperiode i løbets sidste minutter. Afstanden ned til forfølgeren blev dermed skåret ned til få sekunder, og da Antonio Garcia samtidig begyndte at være kritisk lav på brændstof, udviklede det sig pludselig til en nervepirrende afslutning på det to timer og 40 minutter lange løb. Ingen formåede dog at fange den hurtige Corvette-kører, og Magnussen og Garcia vandt således løbet med blot 2,498 sekunder foran konkurrenterne fra BMW.

© Richard Prince


God opvarmning til Le Mans

– Vi havde ikke løbets hurtigste bil, men igen demonstrerede vi, hvordan man alligevel kan vinde under de betingelser. Igen må jeg sige, at teamet gjorde et misundelsværdigt arbejde i pitlane. Vi kørte et fejlfrit ræs. Stor tak til Antonio og hele holdet. Selv om 24-timers Le Mans er i en liga for sig, er det altid motiverende at tage til Frankrig med en dugfrisk sejr i bagagen.

Med sejren på Circuit Of The Americas sikrede Jan Magnussen og Antonio Garcia samtidig føringen i IMSA-mesterskabet med 11 point. Samtidig fører Chevrolet nu konstruktørmesterskabet.

Også en anden dansker kunne bestige podiet på Formel 1-banen i Texas lørdag aften. Ferrari-kørerne Christina Nielsen og Alessandro Balzan formåede nemlig at tage andenpladsen i GTD-klassen, som også var præget af tæt ræs.

Næste opgave for Jan Magnussen bliver anden afdeling af Danish Thundersport Championship, som afvikles i forbindelse med Classic Race Aarhus den 19.-21. maj.

Måske er du interesseret i...