Benetton B192 - 1992

De vil køre Formel 1 i Århus

Enestående mulighed for at opleve Formel 1-racere fra tre årtier

1. april 2011 af Bil Magasinet

Race i Aarhus

Classic Race Aarhus sætter virkelig Aarhus på den anden ende, når den anden udgave af gadeløbet rundt om Mindeparken køres den 13.-15. maj. Hovedattraktionen bliver nemlig et felt af historiske Formel 1-racere, der spænder tre årtier.

”Vi er utrolig glade og meget stolte over at kunne præsentere rigtige Formel 1-racere ved årets Classic Race Aarhus,” sagde bestyrelsesformand Niels Brøchner ved et pressemøde torsdag middag.

”Der er ganske få byer i Europa, der kan præsentere gadeløb. Der er endnu færre byer, hvor gadebanen både ligger centralt i en storby og har den flotte placering ud til vandet, som banen i Mindeparken har. Og nu kan vi snart slippe et historisk Formel 1-felt løs på banen. Det er simpelthen fantastisk!”

Det er anden gang, Classic Race Aarhus skal afvikles, og den er blevet en begivenhed, der passer til byen.

”Aarhus arbejder på at blive europæisk kulturby i 2017, og det er herligt, at vi i lighed med disse bestræbelser kan gentænke motorsport på en helt anden måde, nemlig som en oplevelse,” siger Niels Brøchner.

Michael Schumachers biler er til start
Formel 1-feltet ved Classic Race Aarhus tæller 11 biler, der dækker en periode, hvor Formel 1-sporten gik fra at være en nichesport for de indviede til at blive en verdensomspændende sport, der vises live på TV i mere end 100 lande.

Den ældste bil i feltet bliver en BRM fra 1970, der er forsynet med en V12-motor, som yder godt 450 hestekræfter. Nyeste bil er den Williams med 750 hestekræfter fra 1996, som Damon Hill brugte til at vinde tre Grand Prixer med. Men der er flere af bilerne i feltet ved Classic Race Aarhus, der har haft berømte chauffører.

Hele to af bilerne er således blev kørt af Michel Schumacher - Formel 1-sportens mest succesfulde kører. Det er biler fra henholdsvis 1992 og 1993, hvor tyskeren vandt sine første sejre for Benetton, inden han året efter tog det første af sine i alt syv verdensmesterskaber.

En drøm er gået i opfyldelse
”Det er simpelthen en drøm, der er gået i opfyldelse for alle, som medvirker i Classic Race Aarhus,” siger direktør for Aarhus City Forening, Claus Bech, som sidder i bestyrelsen for Fonden Classic Race Aarhus. Han er overbevist om, at Formel 1-bilerne vil tiltrække over 15.000 tilskuere til løbet.

”Det er helt klart en blåstempling af løbet, at et felt af Formel 1-racere stiller op til løbet. Ikke blot for tilskuerne i løbsweekenden, men også for Aarhus som helhed,” siger Claus Bech.

”Den nye Formel 1-sæson blev forleden skudt i gang i Australien, hvor Michael Schumacher er med. Den bil, han kører i år, kan ingen komme i nærheden af, men to af de første biler, som han kørte i sin tidlige karriere, vil man kunne opleve på nærmeste hold på Strandvejen i Aarhus. Det er stort!”

Tekst: Morten Alstrup

 

Bilerne

Feltet af Formel 1-biler ved Classic Race Aarhus den 13.-15. maj er på mange måder enestående. Dels vil det give publikum lejlighed til at opleve brølet fra motorsportens kongeklasse, dels er det en rullende fortælling over Formel 1-sportens udvikling, da feltet spænder biler fra 1970 til 1996 - en periode, hvor der er sket en gigantisk udvikling i bilernes udformning og konstruktion.

BRM P153 - 1970
For 40 år siden var det kun Ferrari, som byggede F1-racere med V12-motorer - og så BRM. Det britiske mærke fremstillede P153-modellen til 1970-sæsonen, hvor den vandt det belgiske Grand Prix på Spa-banen. Det eksemplar, der kan opleves ved Classic Race Aarhus, blev i sin tid kørt af både Jo Siffert og Pedro Rodriguez.

BRM P201 - 1974
Denne racerbil er et af de sidste eksemplarer fra BRM - British Racing Motors - der var aktiv i Formel 1-klassen med enkelte afbræk i perioden fra 1951 og frem til 1977. Denne BRM P201-model har en tre-liters V12-motor, og den blev i 1974 kørt af Jean-Pierre Beltoise, der to år tidligere havde vundet BRM’s sidste sejr i Monacos gader.

Hesketh 308E-Ford - 1977
Hesketh havde i 1975 vundet sit første Formel 1 Grand Prix med den senere verdensmester James Hunt, og to år senere var man klar med en ny model. Bilen, der deltager i Mindeparken, blev i sin tid kørt af Rupert Keegan og var i tiden mest kendt for sin dekoration med en pinup fra mandebladet Penthouse, der var sponsor for teamet.

Toleman TG184-Hart - 1984
Denne model var med til at sætte Ayrton Senna på verdenskortet, for det var nemlig i 1984, at den senere tredobbelte verdensmester debuterede i Formel 1 med en Toleman. I silende regnvejr kørte han sig i Monacos gader op gennem feltet, og var løbet ikke blevet stoppet før tid, havde han vundet sin første Grand Prix-sejr. Bilen er udstyret med en fircylindret turboladet motor på bare 1,5 liter.

Lola LC87-Ford - 1987
Den britiske racerbilsfabrik Lola har i flere omgange fremstillet Formel 1-biler, men oftest har man leveret til andre teams, der har stået for at indsætte dem i løbene. Det gjaldt således også det franske Larrousse Calmels-team, som man byggede biler til. Denne bil fungerede som såkaldt reservebil for teamet i dets første Formel 1-sæson i 1987.

Lotus 101-Judd - 1989
Lotus-mærket er for mange englændere synonym med Formel 1, ligesom Ferrari er det for italienerne. Bilen, der er med i Classic Race Aarhus, blev i 1989 kørt af den tredobbelte verdensmester Nelson Piquet, der sluttede som nummer otte i VM-stilling i det år. Den hører dermed til blandt nogle af de sidste ’ægte’ Lotus-racere i Formel 1, da de biler, som findes i F1-feltet i år, blot har navnet til fælles.

Coloni C4-Ford - 1991
Gennem halvfjerdserne og firserne dukkede mange nye mærker op i Formel 1, da man nemt kunne bygge en racer omkring en Ford Cosworth-motor og en Hewland-gearkasse. Coloni gjorde dette, men konkurrencen blev hårdere, og dette eksemplar er en af de sidste F1-racere, man byggede. Bilen blev kørt af Pedro Chaves og Naoki Hattori, der dog aldrig kvalificerede den til et løb i 1991.

Benetton B192-Ford - 1992

Benetton B192 - 1992

Denne Benetton-racer brugte Michael Schumacher i sin første hele Formel 1-sæson i 1992, hvor han sluttede som nummer tre i verdensmesterskabet. Det var også i denne sæson, at han på Spa-Francorchamps vandt sit første Formel 1 Grand Prix. Bilen køres nu i historisk race af den kvindelige kører Lorina McLaughlin.

Footwork Arrows FA13 - 1992
Det japanskbritiske team forsøgte sig i starten af 90’erne med forskellige unikke motorløsninger til deres Formel 1-racere, bl.a. specialbyggede motorer fra Porsche og Mugen. Denne bil fremstår nu med en tidstypisk Ford Cosworth V8-motor, og i sin tid havde teamet Michele Alboreto og Aguri Suzuki som kørere.

Benetton B193B-Ford - 1993
I 1993 kørte Michael Schumacher sin anden fulde sæson i Formel 1 for Benetton. Det skete bl.a. i denne racer, der var med til at give ham hele 10 podieplaceringer på vej mod en sammenlagt fjerdeplads i verdensmesterskabet. Året efter sikrede Michael Schumacher sig den første af sine mange verdensmesterskaber i en videreudvikling af denne bil.

Williams FW18-Renault - 1996

Williams FW18-Renault - 1996

Denne bil var en af dem, der blev brugt af Damon Hill i 1996-sæsonen, hvor briten vandt verdensmesterskabet. Den bil, der vil kunne opleves i Mindeparken, vandt i 1996 tre Grand Prixer med Damon Hill bag rattet, og eksverdensmesteren kørte den selv senest ved en præsentation i 2010, da man fejrede 60 års jubilæet for VM i Formel 1. Bilen har en 3,5 liters Renault V10-motor, der når op til 17.000 omdrejninger, hvilket giver en fantastisk lyd.

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen