Kørerskift
Kørerskift

Få så den fede røv ned i sædet, kammerat, vi ligger toer!

© Mathias Brandt

"Du må ALDRIG dreje på rattet og gi´ gas samtidig"

Med Le Mans Driving Experience får du lov til at give fuld gas i en LMP1-racer på den hellige asfalt. Det er en dag i himlen, skriver Bachmann i reportagen fra kurset, som er åbent for alle

9. juni 2017 af Steen Bachmann

Reglerne er for så vidt enkle: Pres bilen og dig selv, men hold altid mindst 25 meters afstand til de andre biler på banen. Og brug ALDRIG bremsen eller speederen hårdt, medmindre forhjulene peger ligeud! 

Instruktøren William på vores team er professionel racerkører og taler glimrende engelsk med stærk fransk accent. 

Han illustrerer fremgangsmåden med en fiktiv snor mellem rat og pedaler: Når du drejer på rattet, trækker snoren pedalerne op (træd ikke på noget som helst), og når rattet peger ligeud, kan du bruge pedalerne. 

De simple anvisninger er nødvendige, når amatører skal køre Pescarolo LM P1-racer med en 6,2-liters V8 fra Corvette. Det er voldsomme sager.

Spændt hårdt fast i bunden

Bilen er konstrueret i kulfiber og har drabelige vinger. Man sidder i en skålstol på bunden spændt så hårdt fast i en sekspunktssele, at det i praksis kun er muligt at bevæge fødder og arme. 

Rattet er beklædt med ruskind og bag det sidder paler til gearskift. Træk i palen i højre side for at gå et gear op, træk i venstre for at geare ned. På displayet viser et stort tal det aktuelle gear, mens fem grønne lamper og to røde angiver, hvornår der skal skiftes gear (lad den trække helt op i det røde og vent, til lysene blinker to gange, for at få det optimale ud af motoren).

Kørernavne på bilen
Kørernavne på bilen © Mathias Brandt

Bil Magasinet deltager i Le Mans Driver Experience sammen med en gruppe jyske erhvervsfolk i 40’erne og 50’erne. Kurset er en simulation af et racerløb på tre timer i biler med neddroslede motorer, der svarer til dem, der kørte med i 24-timers løbet i den store prototypeklasse i 2010. 

I racetrim yder motoren over 500 hk, men for at gøre bilerne mere holdbare og nemmere at køre, er de officielt droslet ned til 200 hk. Det virker som en overordentligt forsigtig angivelse af effekten, for moment (sejtræk) savner man i hvert fald ikke. 

Giv ikke fuld gas ud af sving

Det er netop derfor, instruktøren er så omhyggelig med at forklare, at du ikke må give fuld gas på vej ud ad sving – momentet flår bilen af banen, hvis du træder for hårdt på speederen.

Der er fire kørere og en teamchef på hvert hold, og inden vi bliver lukket ud, træner vi kørerskift med korrekt montering af seler og tjek af visiret på styrthjelmen. 

Arrangøren ACO er den samme, som afholder det rigtige 24-timers løb i Le Mans, og i alt er her mere end 15 mand på arbejde i safety cars, på flagposter og i pitten. Illusionen af at deltage i et ægte racerløb i selveste Le Mans ­lykkes. 

Det er fantastisk at være med. 

Første stint
Første stint

Bachmann venter på at komme i bilen første gang. For en gangs skyld virker han rimeligt koncentreret.

© Mathias Brandt

De første forsigtige omgange bag rattet af den blå/hvide Pescarolo sker bag vores instruktør i den røde Audi RS4 safety car. Han bygger farten op over et par omgange, trækker ind og lader mig få 10 minutter i bilen uden babysitter. 

De mange advarsler mod at overvurdere egne evner og selvrisikoen på €1.500 (11.175 kr.), hvis noget går galt, lægger en vis dæmper, men det lykkes ­gradvist at få et fortroligt forhold til bilen. 

Byg farten op

I løbet af de næste fem omgange bygger jeg farten op, til jeg får det ternede flag. Nu forklarer instruktøren i detaljer om min kørsel. Jeg følger ideal­linjen og rammer apex (det inderste punkt i svinget), men kører for langsomt ind i svinget. Bilerne er begrænset til 220 km/t, men det er altså også en pæn fart i en åben bil. 

Med gigantiske bagdæk og bremseskiver i kulfiber er bremse­evnen ufattelig, så det er mod og ikke bremsekraft, der afgør, hvor sent man tør bremse. Løsningen er at bremse sent og hårdt, for så med det samme at slække bremsen, mens man styrer ind. Dermed bevares vægt og bremsegreb på forhjulene samtidig med, at man er klar til at gå på gassen midt i svinget. 

Det sker også gradvist – giv for meget gas, og bagenden kommer som en klapperslange, der hugger.

Her er ingen servoassistance på bremser eller styretøj, og hverken ABS-bremser eller ESC-stabilitetssystem. Men når den indledende ærefrygt er overvundet, er bilen overraskende nem at køre. 

Så længe du ikke kører på curbs, er overstyringen let at kontrollere – man må bare ikke slippe speederen, ændre kurs eller så meget som tænke på at røre bremsen. Hvis du kører hurtigt i et sving i en Pescarolo, har du bare at holde på!

Instruktøren forklarer
Instruktøren forklarer

Efter 10 minutters træning i bilen gennemgår instruktøren bremsepunkter og hvor, du skal fokusere på at blive bedre.

© Mathias Brandt

Efter en rundvisning i kontroltårnet med en enorm mur af skærme og en gammeldags rød telefon til ambulancetjenesten, spiser vi frokost i VIP-restauranten. Banen er på grund af miljøhensyn lukket kl. 12-14, så vi tripper utålmodigt efter at komme i gang. 

Der er seks biler med i løbet, og et mekanikerteam står klar med en reservebil. Setuppet er som i det virkelige 24-timers løb – bare uden tilskuere.

Det bliver ikke større

Og jeg siger dig. Da jeg sad dér spændt hårdt fast i en åben prototype, slog tænding og brændstofpumpe til, og trykkede på startknappen, så den store Corvette-motor vågnede med et brøl, da var jeg lykkelig. 

At trille på pitlane (maks. 60 km/t), få det grønne lys og give gas op til Dunlop-chikanen... jamen, som biltosse bliver det ikke større. 

Klar til race
Klar til race

Bugatti-banen er en 10-15 meter bred og 4.185 meter lang permanent bane i Le Mans. Pit, målstrækning og Dunlop-broen er det samme som i 24-timers udgaven af løbet.

© Mathias Brandt

På mine to gange 15 minutter i selve ”løbet” lykkes det at sætte ganske fornuftige tider. Det er pokkers ærgerligt at få det ternede flag, når man er i en stime af hurtige tider, som dén, jeg kører i mit andet og sidste stint. 

Jeg flyver afsted over fire-fem omgange og glemmer alt om at se i de to små bakspejle oven på forskærmene, og så sker det umulige: Jeg får et blåt flag. 

Der er simpelthen én, der kører hurtigere end mig, så jeg må slække på gassen, lukke ham forbi – og jage ham over de sidste omgange, som var det et spørgsmål om liv eller død. 

Krampe i det ene ben

På sidste omgang i løbet sætter jeg min hurtigste tid (der er 1/100 sekund bedre end ham foran!), og først da jeg kravler op af cockpittet i pitlane, går det op for mig, at jeg har krampe i det ene underben, skrammer på en fod, ryster på den ene hånd og er fuldstændig oppe at køre over at have prøvet at snuse bare en lille smule til, hvordan det er at køre stærkt på den rigtige bane i en rigtig bil.

Er det for sent med et karriereskift som 49-årig?

Kilde: Bil Magasinet nr. 275, august 2014


Sådan kører du racerbil i Le Mans

Rejsebureauet K-Rejser arrangerer ture til Le Mans Driving Experience for enkeltpersoner og grupper. Uanset om I er tre eller 10 kammerater, tilbyder K-Rejser pakker med: 

* fly t/r fra Billund eller Kastrup til Paris
* transfer til Le Mans i bus
* overnatning og fuld pension
* kørekursus på gokartbane
* afhentning på hotel af de ægte safety cars fra Le Mans-banen
* kørekursus på Le Mans-banen med min. 10 min. træning i LMP1 pr. deltager
* race på Le Mans-banen med op til 8 biler af gangen, varighed aftales

Gæster på turen, der ikke skal køre racerbil, kan få en highspeed-oplevelse som passager på banen med en professionel racerkører i en LMP1-bil med passagersæde eller i biler som Audi R8 5,2 V10 TSI eller Audi RS6 Avant quattro.

Kontakt K-Rejser og få et tilbud på Le Mans Driving Experience

Den permanente Bugatti-bane
Den permanente Bugatti-bane

På Le Mans Driving Experience kører man en åben prototype under Dunlop-broen. Lyden, stedet, bilen – livet er perfekt!

© Mathias Brandt

Måske er du interesseret i...