Quick-guide: Spar en formue på en brugt Audi TT

Hvis du ikke har råd til en ny Audi TT så frygt ej. Vi har fundet en ældre modeller frem til en noget anden pris.

13. april 2017 af Anders Richter & Frederik T. Frey

Audi TT blev introduceret i 1998 og vendte op og ned på det daværende coupébilsmarked. BMW’s modstander var en forsigtigt designet 3-serie, som på mange måder lignede en 2-dørs coupé. Audi TT lignede intet andet, men faktisk byggede den på yderst velkendt mekanik og teknik under den smarte karrosse. 

Platformen delte TT med bl.a. Audi A3 og Golf IV. Det betød, at det mekaniske udvalg af motorer, gearkasser og drivliner også var noget, man kendte fra andre biler i VW-koncernen. Særligt populær var en 1,8-liters benzinturbomotor med 180 hk. 

Kabinen i Audi TT er mørk og intim. Kig særligt efter slidte lædersæder

I 2003 blev en 3,2-liters V6-variant præsenteret med 250 hk og DSG-gearkasse. Et quattro-firehjulstræk er også muligt i den lille tysker. Systemet har en Haldex-kobling, som først sender kræfterne til bagakslen, når forhjulene mister greb. I denne første generation af TT er der kun benzinmotorer at vælge imellem. Først fra anden generation kommer en 2-liters turbodiesel til. Den 1,8-liters turbo findes i to effektvarianter: 180 hk og 225 hk. De udgør næsten hele det danske brugtmarked, hvor der både er coupéer og de åbne roadsters til salg.

Den 4-cylindrede turbomotor har fem ventiler per cylinder – altså 20 i alt

Vær opmærksom på:

Motor: De fleste stumper under motorhjelmen er velkendt og gennemprøvet mekanik fra VW-koncernen. Generelt er turbomotorerne problemfri, men de kræver jævnlig service, og det er vigtigt, at de er smurt ordentligt. Derfor må du ikke spare på olien til TT’ens motor. Flere har oplevet, at wastegaten fejler, hvilket giver problemer med turbotrykket. På de kraftige varianter kan gearkassen også have problemer med at klare de mange kræfter.

Undervogn: TT er mere sporty afstemt end de biler, som den deler platform og undervogn med. Forhjulsophængene kan med tiden begynde at knirke. Som oftest er det ikke et problem at få fikset. Som altid med coupéer og sportsvogne er det bedst at undgå eksemplarer, der er blevet kørt hårdt.

Karrosseri: Audi TT er galvaniseret og fint rustbeskyttet fra fabrikken. Elruderne har det med at give op. De kan også få problemer med at slutte tæt, så det trækker ind i kabinen. Udstødningssystemet er i rustfrit stål og har en forventet levetid på 10-12 år. Det er dyrt, når det skal skiftes, og mange brugte TT’ere er omkring den alder.

Audi TT 1,8T 225 Coupé Quattro (1999)

Motor R4, 1.781 cm3, 20V, turbo

Ydelse 225 hk ved 5.900 o/min | 280 Nm ved 2.200 o/min  

Topfart 243 km/t 

0-100 km/t 6,6 sek. 

Forbrug 10,6 km/l | 

Måske er du interesseret i...