VW Phaeton 3,0 TDI: Brugt luksusbil for dig med luft i bilbudgettet

Brugttest: VW Phaeton er overset, men selv om den er billig som brugt, skal du have orden i økonomien for at holde den kørende

3. november 2017 af Jacob Dalby
Volkswagen Phaeton motor
Volkswagen Phaeton 3,0 TDI


I 2002 lancerede VW sin nye luksusbil, som skulle være en storebror til den mere folkelige Passat. Bilen fik navnet Phaeton, og idéen til den kom fra den daværende VW-boss Ferdinand Piëch, som pressede sine ingeniører til bristepunktet med den nye model. 

Piëch ville skabe en konkurrent til Mercedes S-klasse, og han lavede derfor en liste med ti krav til sine ansatte, som bilen skulle opfylde. Ét af dem var, at VW Phaeton skulle kunne køre en hel dag med 300 km/t ved en udetemperatur på 50 grader samtidig med, at klimaanlægget holdt en kabinetemperatur på 22 grader... Jep, Ferdinand Piëch er ikke en helt normal chef.

Blev håndbygget i Dresden

VW Phaeton blev håndbygget på VW-fabrikken i Dresden. Phaeton har desværre aldrig været anbefalelsesværdig fra ny af, hvilket skyldes flere ting. Det vigtigste er det enorme værditab, modellen lider under. Og det er testbilen et godt eksempel på. 

Det er en Phaeton med den 3-liters dieselmotor. Den har kørt 150.000 km, er otte år gammel og kostede fra ny omkring 1,4 mio. kr. uden ekstraudstyr. I dag kan en tilsvarende bil blive din for omkring 300.000 kr. Dét kan man kalde en noget af en afskrivning, hvilket er dejligt for dig, der vil købe den brugt. 

Prøv lige at finde en anden håndbygget luksuslimousine til omkring 300.000 kr.? Det kan ikke lade sig gøre, hvis den skal være fra efter 2005.    

Volkswagen Phaeton interiør
// Interiør

Kabinen i Phaeton oser af god kvalitet. Alle materialer fra træpanelerne til læderet på sæderne bærer præg af klasse. Der er langt ned til en veludstyret Polo, som du kan få til samme pris.

Volkswagen Phaeton motor
// Motor

Hvis du skal holde en Phaeton kørende, skal pengepungen være i orden. Motorerne er ikke specielt økonomiske. Den 3-liters dieselmotor går kun 10,4 km/l og koster 12.540 kr. i ejerafgift.

Fra første sekund, du stiger ind, er det tydeligt, at kvaliteten er i særklasse. Sæderne er fantastiske, komforten i top og specielt på bagsæderne får du fornemmelsen af at være kørende på første business­class. 

Teknisk set har Phaeton også i en klasse for sig. For til trods for, at modellen var på markedet i over et årti, har der ingen tilbagekaldelser været. Det er tegn på, at modellen vil holde mange kilometer.

Tjek stempler i servicebogen

Bagsiden af medaljen for en stor luksusbil får du desværre hurtigt at mærke i det daglige. Du kommer aldrig til at køre Phaeton på et lille budget. 

 Start med at gennemgå servicebogen for stempler. Det er vigtigt, at stemplerne stammer fra VW, da dette er en specialbil, som ikke alle mekanikere er i stand til at arbejde ordentligt på.    

Volkswagen Phaeton udstødning
// RUST

Rust er der ikke meget af hos Phaeton. Kun på eksemplarer med virkelig mange kilometer skal du være opmærksom på undervognen. Også dørlister kan have antydninger af korrosion.

Volkswagen Phaeton dæk
// Undervogn

Er der én ting, du skal være særligt opmærksom på fungerer korrekt, så er det luftundervognen. Fejler den, skal du punge ud med 13.182 kr. per aksel! Så husk at undersøge bilen grundigt.

Modellen får et facelift i 2007 hvor dele af det elektroniske system forbedres. Gå også lister og døre igennem. Rust på indstigningslister og korroderede aluminiumsdøre har vist sig at være et typisk problem på de første årgange. 

Service er en tung post

Selv hvis du slipper for tekniske problemer, kommer vi ikke udenom driftsomkostninger til service. Dæk, bremser og andre sliddele skal på et tidspunkt udskiftes, og det er ikke billigt. Tag bare et kig på reservedelspriserne. Indekset er skyhøjt, og det skyldes blandt andet prisen for en ny luftundervogn. 

Også mere almindelige reservedele som oliefilter og forrude ligger i den høje ende. Specielt på Phae­ton med de store motorer, V10 TDI og W12 benzin, er serviceudgifter meget høje samtidig med, at brændstofforbruget også ligger i den helt høje ende.

Gå efter en 3,0 TDI

I stedet anbefaler vi den 3-liters diesel, som er nede i en pris, hvor mange kan være med. Den er billigere ved service og har et fint kraftoverskud samt et brændstofforbrug, du ikke bliver ruineret af. Samtidig er 250.000 fejlfrie kilometer snarere reglen end undtagelsen i Phaeton. 

 I prestige kan Phaeton ikke hamle op med Mercedes, BMW eller Audi, men efter en prøvetur vil du finde ud af, at den håndbyggede VW Phaeton er et fund for pengene. 

Bare du husker, at der skal være plads i budgettet, hvis noget skulle gå i stykker.

Reservedelspriser

Oliefilter 153 kr.

Luftfilter 248 kr.

Udstødning 14.721 kr.

Bremseklodser for 2.305 kr.

Bremseskiver for 2.974 kr.

Bremseklodser bag 1.005 kr.

Bremseskiver bag 1.790 kr.

Støddæmpere for (luft) 13.182 kr.

Forrude 4.729 kr.

Forlygte 8.383 kr.

Baglygte 3.691 kr.

Reservedelsprisindeks 455

Måske er du interesseret i...