VW Golf V
VW Golf V

Her ses bunden af en Golf V fra 2005, der er fotograferet i 2011, da den kun var seks år gammel. 

© Bil Magasinet

Ja, din biler ruster stadig. Og det er nu, du skal gøre noget ved det

Moderne biler skal stadig beskyttes mod rust. Få det gjort nu, inden temperaturerne falder, lyder det fra specialisterne

23. september 2017 af Steen Bachmann

Er moderne biler så gode, at efterfølgende rustbeskyttelse er overflødig? Det tror mange, men FDM, slår fast, at man stadig bør rustbeskytte sin bil. 

Faktisk er det netop nu inden det bliver for koldt, at man bør gøre det. Her er man sikker på, at bilen er fri for salt, og selve rustbeskyttelsen fordeler sig bedre, fordi varmt vejr gør, at de flydende olie- og voks-produkter lettere løber ud i alle bilens kroge og hjørner.

Leasingkunder er ligeglade med rust

En stærkt forøget aktivitet på leasingmarkedet har reduceret opmærksomheden på rustbeskyttelse. Leasingtagerne bekymrer sig ikke om langsigtet vedligehold, og det gør leasingselskaberne heller ikke. Men også moderne biler ruster i dansk klima og især de små mikrobiler er udsatte, siger bilteknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

- Køber man en mikrobil, bør man køre direkte ned og få den rustbeskyttet. De små, billige biler er generelt slet ikke eller meget dårligt beskyttede. Men de fleste nye biler næsten uanset type og pris vil nyde godt af en efterbehandling af undervognen”, siger Søren W. Rasmussen, som påpeger, at man får mest for pengene, hvis man gør det, mens bilen er ny, og helst så hurtigt som muligt efter købet. 

Men rustbehandling har stadig en livsforlængende virkning, hvis man rustbehandler en to eller tre år gammel bil.

Derudover er der en anden gevist.

- Folk resonerer sig ofte frem til, at de ikke skal beholde bilen så længe, at de har glæde af en livsforlængende rustbeskyttelse, men dels kan det ende med, at man beholder bilen længere end planlagt, dels gør en rustbeskyttelse det lettere at sælge bilen som brugt, fordi en rustbeskyttelse signalerer over for en ny køber, at den forrige ejer har vedligeholdt og bekymret sig om bilen, påpeger Søren W. Rasmussen.

En rustbeskyttelse koster fra 3.000 kr., og ifølge FDM skal man gå efter et af de anerkendte firmaer.

- En efterbehandling af en moderne bil kræver indsigt i både bilens opbygning og de produkter, der skal bruges. Mange nye biler er forsynet med plastafskærmninger, som skal afmonteres for, at bilen kan beskyttes ordentligt. Desuden benytter en professionel rustbeskytter forskellige produkter forskellige steder på bilen. En og samme bil kan godt være rustbeskyttet med både olie- og voksbaserede produkter, og det er vigtigt, at man bruger de rigtige produkter de rigtige steder på bilen. Derfor bør man bruge et professionelt firma, siger Søren W. Rasmussen. 

Han advarer mod suspekte tilbud, der er langt billigere. 

- Man får man betaler for, siger Søren W. Rasmussen.

Måske er du interesseret i...