Mesteren på arbejde: Christian Brandt former lermodel af Zenvo. © bilmagasinet.dk

Guide: Sådan designer du en superbil

Zenvo har over 10 år på bagen, men designet har ikke ændret sig markant. Bildesigner Christian Brandt, forklarer her, hvordan de gik til værks.

25. oktober 2017 af Steen Bachmann

Idéen

De danske bagmænd bag Zenvo havde idéer, penge og teknisk erfaring til at bygge en superbil, men Jesper ­Jensen og Troels Vollertsen fandt hurtigt ud af, at det ikke var nok: Der skulle professionelle bil­designere til, hvis deres projekt skulle skille sig ud fra mængden.

Troels vidste præcis, hvem de skulle henvende sig til. Han har tidligere arbejdet sammen med bildesigner Christian Brandt hos Kleemann, og de to havde mere end én gang dagdrømt om superbiler i frokoststuen hos Farum-firmaet. Christian og Jesper Hermann, som i sin tid havde bildesign­firmaet Hermann & Brandt, fik derfor opgaven. Med Jesper Jensens vision og økonomi i ryggen gik arbejdet i gang.

“Det er en drømmeopgave. Det har været en fantastisk proces, og vi er pavestolte over resultatet,” siger Christian til Bil Magasinet.

Målet var at lave en dansk designet superbil, som skulle udtrykke en kombination af superbil og baneracer, og som ikke lignede nogen anden eksisterende superbil. Den tekniske opbygning og specifikationerne lå klar, før designet blev påbegyndt: Bilen skulle have centermotor. Derudover var akselafstanden og for­rudens placering det eneste, designerne skulle tage højde for.

Designet består atypisk for superbiler af tre separate kurver der krydser hinanden - det skaber dynamik og drama i bilens overflader. © bilmagasinet.dk

Hvilke superbiler var vi oppe mod?

Teamet startede med at danne sig et overblik over aktuelle superbiler, bl.a. Lamborghini Murciélago, Koenigsegg, Pagani Zonda, Bugatti Veyron og Saleen S7. Flere af disse ligger tæt op ad det design, man kender fra lukkede Le Mans-racere: En lang, lav karosse med helt plane sider og lange udhæng for og bag - og dertil en dråbeformet kabine som er placeret helt fremme mod forhjulene.

Da målet var ikke at ligne nogen anden superbil, blev der arbejdet på en helt anden opbygning af det grundlæggende design. Designerne ønskede at skabe en bil, der var mere muskuløs, kompakt og med en dramatisk linjeføring, som afspejlede de mange kræfter.

Christian forklarer: “Vi ville skabe et design, hvor vi opbrød de traditionelle superbil-flader, og vi kom op med et mere dramatisk og flydende formsprog. En Pagani har f.eks. én sammenhængende linje, der løber ubrudt fra nederst på fronten, op over forhjulet, videre over baghjulet for at slutte ved hækken. Zenvo består atypisk af tre separate kurver, der krydser hinanden: En over forhjulet, en på siden og en over baghjulet. At kurverne ikke er sammenhængende, skaber dynamik og drama i bilens overflader.”

Det muskuløse udtryk i bilen er inspireret af et rovdyr, som ligger på spring for at angribe sit bytte.

”Bilen er over to meter bred, så der var plads til at designe nogle store spændstige skærme og dermed understrege det aggressive udtryk, Troels og Jesper efterlyste” forklarer Christian.

Forruden var et af de eneste såkaldte “hard points” udover akselafstanden, som var givet på forhånd. Centermotoren ligger eksponeret og fremviser både kompressor og turbo. © bilmagasinet.dk

Skar hjørnerne af

Set fra siden har en centermotorbil tendens til at se lang og flad ud. Men ved at skære bilens hjørner af og give front og hæk pileform, bliver bilen mere kompakt at se på. Derfor spidser bilen til frem mod kølergrillen og tilsvarende omkring hækdiffuseren. Audi R8 benytter sig af samme designløsning på fronten, hvor bilens front spidser frem mod grillen. Hos Audi bruger man sin single frame-grill, som er den næsten kvadratiske kølergrill, der genkendes fra stort set alle Audi-modeller.

Til Zenvo udviklede Christian Brandt og Jesper Hermann Zenvos eget ­grilldesign i form af en aflang hexagon (sekskant), der på én gang træder tydeligt frem og forbinder de skrå områder på hver side af fronten.

Grill-løsningen var en essentiel del af ­designprocessen, da den i fremtiden skal repræsentere Zenvo Automotives ansigt. For at understrege dette, går hexagon-­designet igen flere andre steder på bilen, blandt andet i gitrene på hver side af både front og hæk. ­Hexagonet bliver i øvrigt også en del af ­syningerne på lædersæderne.

Den store åbne hexagon-grill bidrager også til det aggressive udtryk, som understreges af de tredobbelte forlygters placering på en skrå linje. De giver Zenvo-fronten et sammen­knebent, hidsigt ansigt og dermed den onde, rovdyrsagtige attitude, som var en del af designoplægget.

Det færdige design ligger tæt op af den tidlige skitse. Proportionerne og hjul­størrelsen er blevet realistisk og designet mere kantet og racerbils-inspireret. © bilmagasinet.dk

Downforce vigtigt ved 350 km/t

Aerodynamik har selvfølgelig været en ekstremt vigtig faktor i designet. Oppefra ser man tydeligt de to luftkanaler i fronten, der leder luft fra frontgrillen op over køler­hjelmen. Løsningen skaber downforce på fronten, som sikrer stabilitet ved høj fart. Taget har udpræget dråbeform og leder luft­strømmen hen til hækspoileren, som ­sammen med den store diffuser i bagenden skaber downforce på hækken.

Mere superbil bliver det ikke. De mange fine designdetaljer, der følger hinanden over hele bilen, underbygger oplevelsen af en helstøbt, færdigudviklet bil, der er både potent og brugbar. Zenvos racer-gener kommer til udtryk på den nederste skarpe og kantede spoilerkant, som strækker sig bilen rundt og er holdt i sort kulfiber. Den ligner noget taget direkte fra racerbanen og er i stærk kontrast til bilens ellers raffinerede former. Dette giver følelsen af, at der er gemmer sig endnu mere under overfladen, end man først ser.


Nordisk designsprog

"Vi var inspirerede af konceptbilen Chevrolet WTCC, hvor opdelingen mellem karossen, som er lakeret, og en underdel i sort rå kulfiber, er endnu mere markant. Vi ønskede kun at antyde elementet og nøjedes derfor med en smal kant,” forklarer Christian Brandt, som har store forhåbninger til Zenvo-designet, ikke blot for bilens succes, men som et selvstændigt designsprog.

“Vi mener, at vi til Zenvo har skabt et unikt, nordisk bildesignsprog, der med sin enkelhed, kontinuitet og dynamik repræsenterer den designfilosofi, vi står for hos Hermann & Brandt,” forklarer Christian, mens kuglepennen farer over papiret og tegner den ene form efter den anden.

Eksempelvis har front og hækdesignet en helt klar og konsekvent visuel sammenhæng, der ikke er til at tage fejl af. Hækdiffuseren har, set bagfra, form som et halvt hexagon og spejler derfor frontgrillen. På hver side både for og bag har bilen store luftindtag og udtag, der også huser lygterne. Temaet er det samme. Resultatet er et enkelt, dynamisk og konsekvent udtryk, som samtidig rummer fart og bevægelse. Christian forklarer videre om utallige detaljer der, i takt med at stregerne på papiret bliver flere og flere, åbenbarer den ene unikke designdetalje efter den anden, som ­tilsammen udgør en større sammenhæng. Christian Brandt er ikke en mand, der strør om sig med storladenhed, men stoltheden over Zenvo kan han ikke skjule.

“Vi begyndte med et blankt stykke papir, og udover selve designoplægget var der meget få tekniske begrænsninger eller krav. Det eneste, der lå fast, var forrudens form og placering, og det eneste, vi skulle tage højde for, var akselafstanden. Resten er æstetik, fantasi og godt håndværk.”

“Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet. Faktisk er jeg 100 procent godt tilfreds”, konstaterer Christian Brandt og smiler over hele hovedet: “Det burde være alle forundt at prøve det her!”.

Kilde: Bil Magasinet nr. 210

© bilmagasinet.dk

Første skitser

Sådan designer du en superbil

1. Tegn de første skitser

Hvilken biltype skal du designe? Hvad skal den kunne og hvad skal den udtrykke? Med udgangspunkt i denne research kan du begynde at tegne. Med skitserne afprøver du forskellige design-idéer, som det endelige design udvælges fra. Til slut laver du detaljerede målfaste tegninger fra alle vinkler.

Lermodel

2. Lav en lermodel

Med udgangspunkt i detaljerede tegninger laver du en lermodel i skala 1:4. Det er i denne fase, at designet ­virkelig udvikles og forskellige detaljeløsninger afprøves og diskuteres. Når alle detaljer er modelleret på plads, bliver alle overflader perfektioneret og designet “fryses,” det vil sige, at man lægger sig fast på det.

Mesteren på arbejde: Christian Brandt former lermodel af Zenvo. © bilmagasinet.dk

På computeren

3. Overfør designet til computer

Når lermodellen er færdig, skannes den i 3D med moderne laserteknologi, som gør, at designet kan overføres til computeren. Skanneren registrerer millioner af punkter på modellens overflade, som computeren omsætter til flader. Designeren er nu klar til at arbejde videre bag skærmen.

Fronten ­rummer den store køler og spidser frem mod køler­grillen. Det gør bilen mere ­kompakt set fra siden © bilmagasinet.dk

Computermodel

4. Lav en computermodel

På basis af skanningen bygges designet op som ­computermodel. Lermodellens flader kan ikke ­bruges direkte, for selv små fejl og unøjagtigheder bliver store og synlige, når de skaleres op i fuld størrelse. I computeren bearbejdes alle linjer og flader, til de er helt perfekte.

1:1 model

5. Model i fuld størrelse

Det er svært at forholde sig til bilens proportioner og detaljer på en computerskærm. Derfor fræses modellen ud fuld størrelse for, at man kan vurdere designet i virkeligheden. Hvis der er ændringer, laves de på 1:1- modellen, som til slut skannes med laser, så ændringerne kan tilføjes på computermodellen.

Første 1:1-model skabes i flamingo. © bilmagasinet.dk

Premieren

6. Mediestorm

Forsiden af Bil Magasinet nr. 208 og en flot artikel med verdenspremieren på Zenvo medførte en heftig mediestorm. Samme dag, som nyheden blev præsenteret på www.bilmagasinet.dk, kunne den læses på engelsk, tysk, spansk, russisk og kinesisk på nettet. De næste 14 dage brugte Jesper Jensen på at tale med motorjournalister og potentielle kunder og forhandlere.

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...