BMW 318iS coupé 1997 forfra i sving i regnvejr

Guide: Giv din bil federe køreegenskaber via dæktryk

Frederik T. Frey smider et par friske dæk på sin gamle BMW, og fortæller dig, hvordan du kan påvirke køreegenskaberne via dæktryk.

17. juni 2017 af Frederik T. Frey

At vælge nye dæk til bilen har altid været en videnskab med indbygget nydelse for mig.

Da jeg skulle lede efter nye dæk til min BMW 318iS, var det selvfølgelig vigtigt at finde nogle, som ville give en god balance og et højt niveau af greb. Sidstnævnte er især vigtigt, da bilen ikke er udstyret med moderne sikkerhedsudstyr som ESC.

Valget faldt på de nye Michelin Pilot Sport 4, der har vundet flere dæktest i udlandet – bl.a. hos AutoExpress.

Rondell D58 alufælge på BMW 318iS med Michelin Pilot Sport 4 sommerdæk

Michelin Pilot Sport 4 i størrelsen 225/45R17 monteret på Rondell D58-fælge på min BMW 318iS.

Dæktryk påvirker bilens køreegenskaber


Min BMW er baghjulstrukken og sat op, så den er løs med bagenden, der godt kan finde på at skride ud i forskellige køresituationer.

Ved at ændre dæktrykket på for- og bagakslen kan jeg aktivt påvirke bilens køremåde, køreegenskaber og balance. I min manual opfordrer BMW mig til at køre med lavere dæktryk på fordækkene og højere dæktryk i bagdækkene – helt præcist 2,0 bar foran og 2,2 bar bagpå.

Det er udfra en sikkerhedsmæssig betragtning om, at en baghjulstrækker gerne skal have lavere skråløbsvinkel i bagdækkene, så disse ikke unødigt skrider ud og mister greb.

Luftpåfyldning og justering af dæktryk

De fleste tankstationer har luftmaskiner, der lader dig justere dit dæktryk.

Ved at ændre dæktrykket påvirkes dækkets skråløbsvinkel også kaldet slipvinkel.

Det er den forskel i vinkel, der er mellem fælg og dæk, når der drejes.

Her henover sommeren har jeg byttet om på BMW's dæktryksanbefalinger. Jeg kører med 2,4 bar foran og 2,0 bar bagpå.

BMW 318iS Coupé 1997 bagfra i sving

Særligt i regnvejr kan forskellen og påvirkningen af grebet mærkes, fordi vejbanen er våd, og der generelt er lavere greb.

Tommelfingerregelen

Ved at ændre dæktrykket og derigennem skråløbsvinklen "flytter" jeg bilens balance, og jeg "vælger" hvilke dæk, der har mest greb, og hvilket dæk der skal miste sit greb først.

Generelt kan man sige følgende om sommerdæk af den sporty og almindelige slags:

Et højt dæktryk giver lav skråløbsvinkel – hvilket giver præcision og hurtig reaktion fra dækket.

Et lavere dæktryk giver større skråløbsvinkel – hvilket kan give lavere greb.

En bil med større skråløbsvinkel på fordækkene end bagdækkene vil generelt have tendens til understyring.

Og modsat vil en bil med større skråløbsvinkel på bagdækkene end på fordækkene have generel tendens til overstyring. 

Kabine og interiør på BMW 318iS Coupé 1997

Fra bag rattet mærkes det tydeligt, når man ændrer dæktrykket, og køreegenskaberne påvirkes.

Køreegenskaberne kan derfor påvirkes ret markant, alt efter om man ønsker, at forakslen eller bagakslen skal have størst skråløbsvinkel.

"Mit" setup med 2,4 bar foran og 2,0 bag bagi giver mig mindre skråløbsvinkel og mere præcision i forenden, mens dækkene på baghjulene har større skråløbsvinkel og tillader mere "flexing" af gummiet og udskridning.

For mig er det lig med sjovere og federe køreegenskaber.

Ønsker jeg mere neutrale og "sikre" køreegenskaber, skal jeg have et mere jævnt dæktryk mellem foraksel og bagaksel samt have et højere dæktryk bagi end foran, nu hvor bilen trækker på baghjulene. 

BMW 318iS Coupé sølv forfra i regnvejr i sving

Én over nakken til den 20 år gamle BMW 318iS Coupé – takket være nye Michelin Pilot Sport 4 sommerdæk bliver den slags en leg.

Dæktrykket kan derfor med fordel ændres, hvis du ønsker at påvirke din bils køreegenskaber.

Tippet med at ændre dæktrykket og derigennem skråløbsvinklen er ikke forbeholdt baghjulstrækkere  – tommelfingerreglen virker også på forhjulstrækkere og firehjulstrækkere.

Måske er du interesseret i...