Det tyske politi har ret til på stedet at indkassere beløb på mere end 35 euro, som udlæg for højere bøder. 

Få styr på reglerne: Undgå monsterbøder på kør-selv-ferien

Kontant afregning med politiet i Tyskland, monsterbøder i Storbritannien og oversete zonebøder i Tyskland, Frankrig og Italien. Her kan du se, hvad du skal være opmærksom på kør selv-ferien.

17. juni 2017 af Esben Skrumsager


Kør stille og roligt – som du ellers ville gøre herhjemme – og sæt dig gerne ind i lokale trafikregler, så du er opmærksom på særlove i det område, du skal til.

Sådan må rådet lyde til de godt 1 mio. danske bilister, der henover sommeren kører ud i Europa på bilferie. Langt de fleste bøder kan nemlig undgås ved at holde sig inden for de basale krav i trafikloven, som vi kender det hjemmefra.

Promillekørsel op til 42.000 kr.

I stort set hele Europa er det forbudt at tale i håndholdt mobiltelefon, køre uden sele, køre spirituspåvirket eller markant hurtigere end loven tillader. Det giver sig selv. Men det er altid en god idé at tjekke trafikloven i de lande, man passerer, før afgang, fordi enkelte af landene har mere strikse regler end herhjemme. 

- Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet og Rumænien har eksempelvis indført en promillegrænse på 0,0. Har man drukket, risikerer man i Ungarn en bøde på op til 965 euro eller omkring 7.000 kr. I Storbritannien er bøden for spirituskørsel op til 5.700 euro eller 42.750 kr., fortæller adm. direktør hos Applus Bilsyn, Per V. Rasmussen.

Stadig flere trafikzoner

Man skal også være opmærksom på det voksende antal zoneforbud rundt om i Europa. Både Tyskland, Frankrig og Italien har miljøzoner, og i Italien er der også ZTL-zoner, hvor man ikke må køre ind uden mærke.

Ca. 70 tyske byer har indført miljøzoner, hvor kun biler med et grønt miljøzonemærke (Umweltplakette) må køre ind. Mærket bliver forsynet med bilens registreringsnummer og er gyldige i bilens levetid. Et miljømærke koster normalt 165 kr. i webshoppen på Applusbilsyn.dk, men i juni nedsat til 132 kr.

Skal man til en tysk storby, bør man få et tysk miljømærke. Det kan man blandt andet købe på nettet hos Applus Bilsyn eller bilejernes organisation, FDM. 

Bøden for ikke at køre med et påkrævet miljømærke er 80 euro. Går turen til Frankrig, bør man være opmærksom på de nye Crit’Air-zoner, der indtil videre findes i fem byer, bl.a. Paris og Lyon. Mærkerne skal købes på de franske trafikmyndigheders egen hjemmeside og kan hverken købes herhjemme eller i Frankrig. Bestillingstiden er op til 30 dage. 

Overskridelse af de italienske ZTL-zoner, der begrænser trafikken i større byer, honoreres med en bøde på 65 euro.

Hold øje med farten

Omkring hver tredje dansker, der kører udenlands, rejser via Tyskland, og her gælder andre regler for sammenfletning på motorvej end i Danmark. Samtidig bør man være opmærksom på, at det langt fra er alle steder, at man selv bestemmer trykket på gaspedalen.

Bliver man involveret i et trafikuheld med en fart over de anbefalede 130 km/t, så er man juridisk forpligtet som fører af bilen til at bevise, at den forhøjede hastighed ikke har været medvirkende årsag til uheldet. Politiet har desuden ret til på stedet at indkassere beløb på mere end 35 euro, som udlæg for højere bøder.

Måske er du interesseret i...