Brune biler på retur: Her er de mest populære bilfarver

Efter nogle år er de brune nuancer nu på tilbagetog, hvilket kan ramme ejerne på pengepungen, når bilen skal sælges videre. Her kan du se de mest populære farver i øjeblikket.

27. maj 2017 af Esben Skrumsager


Hvid er fortsat den mest populære bilfarve i Europa. Næsten en tredjedel af alle de europæiske biler er hvide fulgt af sort og grå med henholdsvis 19 og 18 procent. Det skriver BASF, der er en af de store farveproducenter, i sin årlige rapport over bilfarver.

Og farven på bilen er absolut ikke ligegyldig. Bortset fra pris og brændstoføkonomi er farven på bilen det vigtigste parameter, når vi køber biler (se de andre parametre her). Ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, ses det tydeligt på gensalgsprisen:

- Bilens gensalgsværdi er i høj grad afhængig af farven. Vores tal viser, at et atypisk farvevalg kan betyde op til 10 procent større afskrivning.

Det betyder, at en bil til en halv million kroner hurtigt kan miste 50.000 kr. mere i værdi, hvis den har fået en omgang med den lyserøde pensel frem for en mørkeblå.

Hvad er kromatiske farver?

Næsten 80 procent af bilfarverne hører i 2016 til den såkaldt akromatiske farveskala. Om en farve er kromatisk eller akromatisk har at gøre med farvens renhed. 

For eksempel indeholder sort, hvid og grå ikke kulør. Derfor kaldes de akromatiske farver. Akromatisk betyder “uden farve“. Man kan bruge de akromatiske farver til at nedtone eller brække primær- og sekundærfarverne, så de er knap så stærke.

Blå, rød og gul er rene (kromatiske) farver. De skal ikke blandes af forskellige farver for at opstå som fx. grøn.

Blandt de kromatiske farver er blå fortsat den mest populære farve til bilen med en 10 procents markedsandel fulgt af rød og brun. Og apropos "rød", så er det altså farven, du skal gå efter, hvis du gerne vil sælge din bil til en pensionist.

Fra 2015 til 2016 vandt blå frem med én procent, og det forventes, at væksten fortsætter i de kommende år. Dernæst kommer rød med en andel på seks procent, men den tidligere bilstormer-farve brun har tabt pusten og kun nåede en markedsandfel på tre procent i 2016.

De resterende tre procent af den europæiske bilpark er malet i niche-farverne beige, grøn, orange, guld, lilla og gul.

Grå dominerer SUV-klassen

Når det kommer til størrelsen på bilen, så ændrer farvevalget sig igen. Mens de små biler ofte ender som hvide eller med en kromatisk farve, så er grå det dominerende farvevalg, når det gælder SUV'ere.

Summa summarum, akromatiske farver er europæernes favoritter. I 2016 var flertallet af bilerne i Europa malet enten hvide, sorte, grå eller sølv. Disse farver pynter groft sagt 78 procent af samtlige biler i Europa. Og det er stort det samme billede, der tegner sig også for 2015.

Grå vinder frem på bekostning af sølv, og så er der de klassiske metalfarver, som for bare 10 år siden var forbundet med det ypperste inden for bilmaling. De er på tilbagegang.

I takt med udviklingen af nuancer og effekter inden for de forskellige farver, stiger efterspørgslen efter specialeffekter i bemalingen. Alt fra perlemor til metaleffekter.

Blå sidder forrest i farvebussen med mere end 100 farvevariationer, og grå kommer lige efter med omkring 90 farvevariationer.

Måske er du interesseret i...