© bilmagasinet.dk

Vmax-legende: Allans Vectra

Her får du et gensyn med en af de sejeste Opel-biler i Vmax' historie. Danske Allan Poulsens gale Vectra!

2. april 2011

Der er normale mennesker, og så er der dem med en skrue eller to løs. Her på Vmax kan vi naturligvis bedst lide den sidste slags. Især når skruerne er forkromede! Allan Poulsen fra Vestjylland er ejeren af denne flotte Vectra og har mindst en håndfuld forkromede skruer løs. Ja, det er i virkeligheden Opel-skruer. Han er nemlig totalt besat af det tyske mærke. To gange tidligere har Allan haft biler med i Vmax, men aldrig har han lavet en vildere ombygning end denne utrolige flotte Vectra 2,5 V6 Allan Edition.

© bilmagasinet.dk

Deltager i DFB og DHB?

- Jeg har også en Kadett D 2.1 16V med 220 hk, som jeg er ved at bygge til streetrace. Den skulle have været færdig til Danmarks Hurtigste Bil 2004, men jeg nåede det ikke pga. tidpresset med Vectra’en.

Ok, den tager vi lige igen. Allan bygger den vildeste Vectra som ender på en 4. plads i Danmarks Flotteste Bil. Men han har sgu også tænkt sig at deltage i Danmarks Hurtigste Bil med en anden Opel? På samme weekend? Respekt.

- Jeg vil nok sige, at jeg er den mest Opel-tossede fyr i Jylland. Det kan mine venner også stå inde for. Jeg har bl.a. haft mange forskellige slags Kadett GSI, Vectra 2000, Vectra V6, Calibra Turbo og Kadett D 2.0 16V.

Allan min ven - det går vidst ikke ind under betegnelsen Opel-tosset. Det er er kronisk og uhelbredelig Opel-syge!

© bilmagasinet.dk

Vectra ingen før havde set

Allan fortsætter: - Denne Vectra blev købt i Århus, hvor den stod helt standard. Der var ikke så meget som hvide lygter eller sænkningssæt på den. I starten ville jeg beholde farven og så bare montere et sæt skørter og et par fede fælge, men det var ikke nok til mig. Jeg ville bygge en Vectra B, som ingen havde set før. Men den skulle ikke bare være pæn, den skulle også kunne flytte sig. Derfor valgte jeg modellen med en 2,5 liters V6’er.

- Det der gør min bil anderledes er specielt farven og fælgene. Når jeg er til træf, er det også det første folk lægger mærke til. Farven er i øvrigt indkøbt direkte fra Tyskland til en meget fordelagtig pris. Men når de kommer nærmere, finder de alle detaljerne som f.eks. NOS-flasken i barnestolen.

- Det er jo det tætteste jeg kommer et barn, griner Allan. Også speedometeret med “gør-grin-med-VW-mærkerne” kan få især de tyske Opel-drenge op af stolene.

© bilmagasinet.dk

Seks førstepladser

Der er ingen tvivl om resultatet af Allans Vectra. Det vidner de mange pokaler også om. Foreløbigt er det blevet til seks førstepladser, to andenpladser og en fjerdeplads ved forskellige konkurrencer i både ind- og udland. Fjerdepladsen var til DFB 2004. Om den siger Allan skuffet:

- Ja, det var sgu lidt sølle, og jeg var meget skuffet. Men en ting var sikkert: Bjørns Peugeot 206’er var i en klasse for sig, og den kunne man ikke vinde over.

Det er sgu i orden Allan - hvis bare alle tænkte ligesom dig.

- Jeg nåede kun lige at blive færdig til DFB. Ugen inden tabte jeg mig 6 kilo, så travlt havde jeg. Hvis jeg ikke havde fået hjælp af mine fantastiske venner, så var det aldrig gået. Så mange tak til dem alle. Til alle andre vil jeg bare sige: Gå i gang i god tid, ellers kan det gå gruelig galt. Jeg måtte f.eks. vente 12 uger på at få de rigtige fælge hjem!

© bilmagasinet.dk

9x18

Apropos fælge så er de her super sprøde fælge fra Carline og i størrelserne 8x18 for og 9x18 bag med poleret kant. Størrelsen kan tydeligt ses, da kanten af fælgen i bedste tysker-stil hælder en centimeter ud under skærmkanten. I det hele taget er bilen en herlig blanding af tysk gejler-stil og Allans egne fantasifulde påfund. Men nyd selv billederne på disse sider, og se grundigt på hvert enkelt af dem. Der er virkelig mange specielle detaljer, som kun en ivrig styler og ekstremt Opel-gal mand som Allan kan finde på.

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...