© Michael Holt og Covermodel.dk

Gal pickup med frækt tilbehør

Her viser vi dig Danmarks vildeste pickup truck, der har fået selskab af pivfrække Camille

17. februar 2012 af Michael Holt / Vmax

På grund af dens mange kræfter, baghjulstræk uden elektronisk sikkerhedsudstyr og dertil eventyrligt spændende køreegenskaber fik Porsche 911 (996) GT2 hurtigt tilnavnet “The Widow Maker”, da den kom frem.

Vred du armen om på os og tvang os til at finde et på et lignende navn til Marcus’ 1969 GMC C15-truck, så måtte det blive “The Marriage Breaker”. Det her er nemlig ikke bare historien om en af de flotteste custom trucks, der nogensinde er bygget i Danmark, men også en fortælling om de ofre, man må tage, og den energi, der skal kanaliseres, når man når vælger at gå ind et et projekt af denne kaliber.

MANDEN MED SOLFILMEN
Men lad os tage fat i historien fra begyndelsen af. Du kender måske Marcus. Enten fra Vmax, hvor han har optrådt et par gange, eller også har du fået lavet solfilm hos ham. Marcus ejer nemlig Rudetoning.dk, der er et af de ældste firmaer af sin art i Danmark med over 10 års erfaring.

© bilmagasinet.dk

Vi har tit sludret med Marcus, for han er inkarneret bilnørd og har altid et par fede nye biler i garagen. Og så har han altid haft en ældre vogn ved siden af. Specielt amerikanske trucks har været lidenskaben, og det var da også derfor, at Marcus i 2008 købte den GMC C15, som du nu sidder og savler over. Men dengang så den ikke helt sådan ud...

- Jeg skulle have købt et vrag, griner Marcus og fortsætter: - Men jeg købte faktisk en rigtig fin og ret dyr C15 i USA, der havde været med i et blad og hele molevitten. Der skulle bare laves lidt kabine og motor, og så havde jeg en superfed truck. Jeg fik selvfølgelig en masse ideer, og det hele udviklede sig, men jeg kunne jo ikke lige sælge bilen og finde en anden.

MARCUS VAR RYSTET
Men altså med et forholdvis godt udgangspunkt kunne Marcus nu gå i gang med at bygge den truck, han altid havde drømt om. Der var bare lige et mindre problem. Eller faktisk to. Det firma, der havde påtaget sig opgaven, havde gabt over for meget, så de måtte opgive. Og næste firma var samme historie. Marcus var rystet. Han stod med en bil, der var totalt skilt ad og ikke kunne køre. Ud over det, så havde han shoppet utallige lækre dele til projektet, der stod i papkasser og ventede på at komme frem i lyset og blive monteret.

© bilmagasinet.dk

- Jeg var på nippet til at give op, fortæller Marcus: - Jeg kunne virkelig ikke se en anden løsning end at sætte bilen væk, langt væk, og så hive den frem et par år senere og se, om man havde fået fornyet energi.

PLUDSELIG STOD HAN DER
Det blev en sort tid for projektet. Men så kom Dennis Løvgreen på banen, og han kom til at have en afgørende betydning.

- Dennis havde jeg faktisk ikke set i en 4-5 år, men en dag stod han pludselig i garagen, og jeg fik ham lokket til at kigge på bilens luftundervogn, mens jeg var på ferie, smiler Marcus.

© bilmagasinet.dk

Og på en eller anden måde lykkedes det Marcus at overbevise Dennis om, at den truck kunne de godt bygge selv. Det var dog ikke en nem opgave. Dennis arbejder som sælger i dag, men er uddannet mekaniker og har arbejdet i mange år i Københavns Lufthavn, hvor de dengang havde en del amerikanske køretøjer, så han var ikke specielt hooked på ideen om at rode med den slags igen. Men den nydannede duo gik i gang med projektet.

VED AT MISTE FAMILIEN
Og de brugte tid. Meget tid. Marcus på fuld tid. Hver eftermiddag til sent om aftenen. Dennis hver anden uge - alle dage. Begge var ved at miste koner, kærester og familier, men stumper var indkøbt, og bilen stod der foran dem, så de knoklede på. I et år. Et helt fucking år! Men enhver der har bygget custom bil ved, at den slags tager tid. Blandet med at Marcus er perfektionist, og amerikanske dele passer dårligere end rygtet, så går der en masse tid med at tilpasse, kontakte firmaerne, få nye dele tilsendt, afprøve dem og så videre. Al deres tid blev stjålet af en 1969 GMC C15.

- Det var en vild periode, smiler Marcus med en grimasse, der ikke udtrykker nogen form for glæde, og fortsætter: Dennis’ kæreste var ved at blive sindssyg, min egen kone hadede bilen og havde groet horn i panden, og børnene havde jeg ikke passet meget, men vi knoklede på, og pludselig var vi ved at være der.

© bilmagasinet.dk

- Mit råd til folk må være: Vent med at male, forklarer Marcus.

Han kørte faktisk et par gange om måneden i flere uger og lod bilen stå i solen, så det hele fik sat sig og blev ordentligt funktionstestet. Og i april 2011 var Marcus’ GMC C15-truck så helt færdig.

NÅR BØRNENE FLYTTER HJEMMEFRA...
Vmax har hidtil ikke set noget lignende på dansk jord, og der er ingen tvivl om, at det her projekt har international klasse.

- Jeg håber, at folk virkelig forstår, hvor meget man skal ofre med sådan en ombygning her. Penge er ikke nok, og jeg er glad for, at jeg har bygget bilen selv sammen med Dennis, for når man tænker over det, så er de bedste biler bygget af folk selv. Der er bare meget mere hjerte i det. Men man smider alt andet, og det tager AL din tid og alle dine penge. Og lige nu er det svært at vurdere fornøjelsen kontra arbejdet og de ofre, som det har kostet. Men det kommer nok med tiden, slutter Marcus af med et skævt smil og understreger, at han beholder bilen, og at det var sidste gang med sådan en stor ombygning.

Indtil han fem minutter senere med glødende øjne taler om en 1966 Nova, og hvad man kunne lave med den. Men først, når børnene er flyttet hjemmefra. Yes, helt sikkert, Marcus...

Læs om mange flere fede biler hver måned i Vmax!

SE ALLE BILLEDERNE AF BILEN HER

© bilmagasinet.dk

Måske er du interesseret i...