© Foto: Holt

Dollargrin for begyndere

Amerikanske pickups er ultraseje! Og dyre. Men så start med en Ranger...

2. januar 2009 af Vmax

Der er et eller andet med amerikanske pickuptrucks. Måske er det størrelsen, der gør, at mange Vmax-knægte altid sukker langt efter slæder som Dodge Ram V10 og Ford F-150 Lightning. De biler er simpelthen bodybuildere på fire hjul, og de stinker langt væk af armsved og skægstubbe.

Men pickup’erne har altså en lille ulempe. Eller rettere sagt, stor! De er nemlig generelt svinedyre i indkøb, latterlige at forsikre, og du kan nok selv regne ud, at den 8-liters, 500-hestes V10’er der ligger i en Dodge Ram SRT-10 ikke just er verdens mest brændstoføkonomiske motor. Prøv lige at pendle fra Møn til København en måneds tid...

Da de færreste af os har penge som græs, så bliver det med den amerikanske pickup derfor ved snakken og drømmene. Men der findes faktisk en gylden mellemvej – nemlig en Ford Ranger!

Nu synes du måske ikke, at den har de rigtige overdimensionerede dimensioner, som amerikanske pickups er kendt for, men den har en masse andre rare fordele. Først og fremmest er den billig, og da den flere år i træk har været den mest solgte bil i USA, så kan du få ALT til den på nettet. Og så er der jo det med opmærksomheden.

”Jeg ville have en fed vogn, som folk lægger mærke til i gadebilledet,” forklarer den røde Rangers ejer, Thomas.

”Den var nu rimelig ufed standard, og jeg kan love dig, at gutterne drillede mig med ‘farmer’ og alt muligt. Men de ændrede syn på min kære Ranger efter jeg monterede bodykit, fik den lakeret og smidt fælge på!” griner Thomas.

Det var et stort projekt at få monteret bodykittet, der er hentet hjem fra USA. For det første, så var sideskørterne over 30 cm for korte, så dem måtte Thomas selv forlænge. Og i stedet for at lime delene på, blev alt spartlet ind, så der ikke kom nogle grimme kanter.

Også hardtoppen var der knas med – det, sideskørterne manglede, havde hardtoppen for meget af! Den var simpelthen for lang, og måtte derfor skæres over på midten og samles igen. Nu passer det hele godt sammen, og finishen bliver flot rundet af med de solide 20” Boss kromfælge.

Når det kommer til anlægget, har Thomas heller ikke sparet på noget. En Pioneer AVICX1R headunit styrer løjerne, og anlægget er virkelig højt- og velspillende.

”Jeg ville have et anlæg, der spiller rent og kan give et fedt tryk, så jeg gik udelukkende efter JBL-produkter. De spiller perfekt i den lille kabine. Der var ikke ret meget plads, så opbygningen behøvede ikke mange overvejelser, og vi har lavet det hele i glasfi ber, MDF-plade, plexiglas og filt,” forklarer Thomas.

Du kan nok se, at Thomas har brugt en del penge og tid på sin Ranger. Men alligevel er du slet ikke i nærheden af de 300-400.000 kr., som f.eks. en Dodge Ram SRT-10 koster. Så har du ikke den slags penge til rådighed, så er en Ford Ranger et anderledes, sjovt alternativ til en Saxo, Golf eller Punto, når den næste cruise-bil skal bygges. Et godt og billigt dollargrin!

Måske er du interesseret i...