© bilmagasinet.dk

290 km/t på E20

E20-motorvejen. Om dagen en stærkt befærdet vej ind mod København. Om natten en 290 km/t testbane...

17. oktober 2008 af Vmax

DER STÅR HELT UFATTELIGE 290 km/t på speedometeret i Skylinen. Det er næsten fem kilometer i minuttet, 80 meter hvert sekund. Ligegyldigt hvordan du skriver det, er det alt for hurtigt til motorvej. Men tunerne tester deres tophastigheder på åben gade – panserne ved det bare ikke. Og i aften, efter et tip fra Mr. Skyline, er det netop det, vi skal overvære personligt.
Vi mødes på en tankstation ud på de små timer. Der er ikke noget politi, vejen er fri for trafi k, og vejret er rimeligt. Dette lige stykke vej er netop blevet til en R32 GT-R’s private testbane.
“Hop ind,” siger Mr. Skyline. Det er for sent at vende om nu. Hvis panserne fanger os, er vi virkelig på spanden. Hvis vi kører galt, er vi fucked...

TUREN

Nissan Skyline R32 GT-R bliver ikke kaldt ’Godzilla’ for ingenting. Selv med dens 276 standard-heste kan en GT-R æde dyre tyskere til morgenmad. Men Mr. Skyline har pillet ved sin kværn og har hele 450 heste at gøre godt med. Det er lidt koldt, og asfalten er fugtig (ups), men den er ved at tørre. Så ruller vi...
Accelerationen er intet problem. 100 km/t nås på ca. tre sekunder. En RK Tuning modifi ceret 2,6’er driver gearene med brutale 1,6-bars tryk, og vi er oppe i femte, mens omdrejningerne fortsætter med at snurre på.
Over 250 km/t bliver vindstøjen for vild. Mr. Skyline forsikrer os om, at vinduerne ikke vil blive trykket ind af de orkanvinde, der flyver forbi os. Den brede vej gør sit for at forvride fartfornemmelsen, men de hvide striber afslører det hele, mens de fl yver forbi os. Skylinens gode affjedring tager bumpene fra de små huller i asfalten, der føles som kæmpe kratere ved 260+ km/t, men Mr. Skyline har både kontrol og overblik.
Så rammer vi et sving. Normalt bemærker man ikke rigtig, når en motorvej drejer, men med næsten 290 km/t er svingene pludselig forvandlet til drabelige hårnåle. Bagenden danser lidt, men skrider ikke ud – en udskridning nu ville være game over. Og der er altså ikke nogen ekstra liv. Nogensinde. Chaufføren korrigerer og slipper gassen let. Få sekunder senere er vi igen ved max omdrejninger i højeste gear. Bingo! 290 km/t. E20 er blevet kørt på rekordtid. Få minutter senere er vi tilbage ved tankstationen. Vi har dræbt en turbo takket være vores konstante ladetryksangreb, men Mr. Skyline slår det hen som en del af udviklings-processen. Det er tid til at opgradere standardturboerne, forklarer han.
Med større turboer er 300 km/t inden for rækkevidde. Der er nok flere hardcore tests på vej...

VÆRD AT VIDE OM HØJE HASTIGHEDER
>Hvorfor ser du altid Skylines med høje tophastigheder?
Skylinen er fra starten designet til race. Den har godt med kræfter, god aerodynamik, en kvalitetsundervogn og stærke bremser.
>Fortæl mig om motoren
Den 2,6-liters, 6-cylindrede, 24-ventilede RB26 DETT går for at være den mest tuningsvenlige motor i verden. RB’eren i min bil har RK Tuning tunet til over 400 hk.
>Hvad er bedst til topfartskørsel – bag- eller firehjulstræk?
Vi kørte med baghjulstræk, da fi rehjulstræk tærer på hestene. Ved at fjerne en sikring går R32 GT-R’en fra fi - rehjuls- til baghjulstræk.
>Motorveje er rimeligt lige, hvorfor kom vi ikke over 300 km/t?
Motoren kørte næsten med 8.000 omdrejninger og kunne ikke mere. Men på en koldere nat (mere ilt = bedre forbrænding) uden modvind og med kørsel ned ad bakke, så måske.
>Skal der særligt brændstof til for at nå 290 km/t?
Højoktan er et must til enhver god turbomotor. Jo højere oktantal, desto mere kan benzinen komprimeres, før den eksploderer eller ’banker’. Banken dræber stemplet.
>Hvilke superbiler er så hurtige, og hvad koster de?
Porsche 996 GT2 koster 4.000.000 kr., yder 462 heste, når 315 på toppen og 100 km/t på 4,2 sek.
>Hvorfor er en R32 GT-R billigere, hvis de er så gode?
Det er svært at få synet brugte biler i Japan, så folk køber ofte bare en ny. Brugtvognene bliver eksporteret, så vi europæere kan købe dem billigt.

Måske er du interesseret i...