Tusind "TAK" PostNord!

Stol aldrig på andre end dig selv. Det er i hvert fald den erfaring, Anders Richter har gjort sig efter, han overlod en meget vigtig pakke til PostNord, som fik den til at forsvinde på mystisk vis.

19. oktober 2017 af Anders Richter

Faste læsere af Bil Magasinet vil kunne huske, at jeg i tidligere nummer af Bil Magasinet (BM309) kunne berette om et salg af en af mine biler. Det var nærmere bestemt min dakargule BMW M3 E36, som jeg valgte at skille mig af med, og alt gik forrygende. 

Det tog ikke lang tid at finde en BMW-specialist i Holland, som ville købe den. Det gik faktisk foruroligende let – for let. Vi aftalte, at bilen ville blive kørt til Holland på en autotransporter, og at bilens papirer, servicebog og ekstranøgler ville blive sendt særskilt med sikker post. 

Hvis bilen skulle blive stjålet eller gå op i røg under transporten, ville det ikke være snedigt at have bilens papirer i bilen, og der var heller ikke sikkerhed for, at bilen ville være låst under transporten. 

Torsdag d. 23. marts pakker jeg derfor tingene sikkert ned i en kasse. Jeg husker at tage billeder af hele indholdet inklusive de enkelte sider i servicebogen, hvor man kan se de mange fine stempler, som dokumenterer bilens lave km-tal på omkring 60.000 km fra ny.

Jeg køber fragten hos PostNord. Forsendelsestypen hedder “Track and Trace”. Det gør mig glad. Glad, fordi jeg får en illusion i mit hoved om, at PostNord faktisk har en idé om, hvor min pakke befinder sig på ethvert givent tidspunkt. Jeg tog fejl.

Ovre på det lokale posthus, som ligger lige ved siden af Bil Magasinet’s redaktion, var det ikke rart at skulle slippe pakken, men jeg gjorde det alligevel. PostNord skal jo nok passe på den. Ja, det bliver de nødt til, for hvis ikke den nye ejer får sine papirer på den bil, han lige har betalt en hel del penge for, så har jeg et problem – et stort et af slagsen.   

Normalt når jeg sender eller modtager pakker til udlandet, går der en uges tid, før det er fremme. Efter ca. 10 dage skriver den nye ejer af bilen til mig og spørger, hvor pakken bliver af? På et splitsekund går der en kuldegysning gennem min krop. Det her er ikke godt. Heldigvis har jeg mit “Track and Trace”-nummer. 

Det taster jeg ind på PostNord’s hjemmeside. Jeg kan ud fra nummeret se, at de har modtaget pakken og sorteret den på pakkecenteret i Taulov. Der står også, at de har sendt den ud af landet.

På dette tidspunkt vælger jeg at efterlyse pakken hos PostNord. Jeg beroliger den nye ejer med, at den må være på vej. Pakken er bare lidt forsinket. Virkeligheden er dog, at jeg er en smule nervøs. 

I pakken ligger bilens originale “Fahrzeugbrief”, som svarer til den danske registreringsattest. Den, som har det dokument, er den, som ejer bilen. Samtidig ligger der en fuldstemplet servicebog i pakken. På en BMW M3 med 60.000 km på tælleren er hele bilens værdi afhængig af, at der er den fornødne dokumentation. Timerne bliver til dage. Dagene bliver til uger, og ugerne bliver til måneder. I to måneder kommunikerer jeg frem og tilbage med PostNord om, hvor min pakke befinder sig?

Situationen kulminerer to måneder efter den dag, hvor jeg sendte pakken. En ellers flink medarbejder fra deres presseafdeling er blevet pålagt opgaven at fortælle mig, at de ikke kan finde pakken, som i: De har ingen anelse om, hvor den er! Jeg lægger røret på, rejser mig fra mit skrivebord, går ind i lokalet ved siden af. Jeg råber samtlige bandeord i det danske vokabularium mindst fem gange, og hamrer mine knoer ned i bordet indtil det dunker i begge hænder. Efter jeg genfinder roen, går jeg straks i gang med at udtænke en plan til at få lavet nye papirer. 

Pakken er stadig ikke dukket op, men Anders har fået genskabt 90 pct. af pakkens indhold, men det krævede adskillige timer og to turer frem og tilbage til et tysk motor kontor - Anders sender nok aldrig noget med PostNord igen! 

Dette er en klumme, som blev bragt i Bil Magasinet nr. 312 (September 2017)

Måske er du interesseret i...