Søren Juul er ikke den eneste, der er kommet galt afsted i rallybomben

En læser genkender Søren’s historie om at køre galt i en Mitsubishi Lancer Evolution. Det viser sig nemlig, at læseren overtog selvsamme bil, som vi havde til test dengang. Læs alt om det sjove sammentræf hér!

5. august 2017

Nogle gange må man stå ved sine fejl, og det var lige præcis det, Søren Juul gjorde, da han fortalte jer læsere om dengang, han kom galt afsted i en Mitsubishi Lancer Evolution. Godt nok skulle der gå ti år, før han turde indrømme det overfor os andre kollegaer. Hele historien kan du læse her.

Historien blev også læst af Holger Pedersen, som kunne genkende bilen. Han købte nemlig præcis den bil, Søren Juul skrev om, da den var færdig med at blive tæsket rundt af motorjournalister.

Nogle ville måske mene, at der har hvilet en forbandelse over bilen, for det viser sig, at det ikke kun er Søren Juul, der er kommet galt afsted bag rattet af bilen. Her fortæller den nye ejer, hvordan han hurtigt løb tør for talent og forhandlede en motorvejstilkørsel til noget, der mindede om en rallycross-bane.  

Mailen fra Holger Pedersen:

"Jeg har med fornøjelse læst din historie om din tid med Evo’en. Også selv om du har bulet min bil. Jeg har hørt, at der er andre journalister, som også har lavet buler, så du har flere kollegaer med lignende oplevelser på samvittigheden.

Jeg stadig huske min første tur i bilen. Jeg købte den i Middelfart i 2007, da den var færdig som pressevogn. På den første tur var jeg solgt. Ned ad tilkørslen og mod Lillebæltsbroen med fuld gas. Som 26 årig og med benzin i blodet, bliver det ikke bedre. Men mine første oplevelser med bilen kom ikke uden ridser på egoet.

3 dage efter jeg havde fået bilen, skulle jeg selvfølgelig have et par venner med ud og køre. Vi testede den lidt på motorvejen en regnvåd eftermiddag. På en tilkørsel lærte jeg så lidt om fysik og begrænsningerne ved dæks vedhæftningsevne i vådt føre. Jeg kommer blæsende ned ad tilkørslen og følger den rundt til højre. Lige her, midt i svinget, realiserer jeg at den drejer mere end forventet. Hastigheden er alt, alt for høj.

Shit! Når man kommer fra en Golf 3 GTI med 115 hk, så samler Evo’en bare rigtig meget hastighed i forhold til. Nå, jeg forsøger det bedste jeg har lært. Slipper speederen og styrer rundt i svinget. Hastigheden er bare alt for høj og slipper bagenden fri. Nu går det sidelæns ned ad tilkørselsrampen og jeg kan se autoværn og det store skilte med sammenfletning komme nærmere med foruroligende hastighed.


Jeg når at tænke at forsikringen bliver sikkert ovenud lykkelig over en totalskade efter 3 dage. Plus 20 trin ned i anciennitet. Lige hér slipper asfalten op og jeg flyver sidelæns ind på græsset. Fuck. Det giver et brag da jeg rammer vejpræsten. 

Sidespejlet er rykket af og vejpræsten bliver klippet lige midt på førerdøren. Så er det at miraklet sker! 

Jeg er kommet så langt rundt på tilkørslen, at autoværnet stopper. Så jeg flyver sidelæns ind over de 2-3 meter græs og så fortsætter turen ind på motorvejen. Her ender jeg i første bane og bilen ligger som vi har cruiset her hele tiden.

Heldigvis var der ikke andre køretøjer i nærheden, men ellers havde de fået fornøjelsen af at se en Lancer Evo rallycrosse ind på motorvejen. Nu er der meget stille i bilen, bortset sidespejlet der hænger i ledningen og dasker lidt og gør opmærksom på sig selv. 

Det går stille og roligt hjemad, hvor jeg kan besigtige skaderne. Døren og skørtet har fået lidt små ridser, men ikke noget særligt. Sidespejlet er rykket af, men lidt lim får de 3 skruer monteret igen. Spejlglasset er knust mod sideruden, så der skulle nyt til. Alt i alt meget billig sluppet.

Da spejlglasset blev knust lavede det nogle ridser i sideruden. Den dag i dag er det en stadig påmindelse om, at Evo’en kræver respekt. 

Men hvis man giver den det, bliver det svært at finde et køretøj der er sjovere og hurtigere og sikrere at køre. Man kan gøre det mest utrolige uden at komme i uføre, specielt når man kender den.

Det er min beretning om mit første møde med Evo’en. I dag er den lettere modificeret og ca. i klasse med en 991 GT3 på Nürburgring. Prøv at finde andre biler med en værdi af cirka 250.000 kr der kan klare det."

Måske er du interesseret i...