Skrummes klumme: Politiets indsats mod inderbanefobi er det rene skuespil

En aktuel kampagne fra politiet skal forsøge at genskabe dynamikken i trafikken, men indsatsen er spil for galleriet, mener Bil Magasinets digitale redaktør.

23. maj 2017 af Esben Skrumsager


Vi har højrekørsel i Danmark. Det betyder kort fortalt, at man skal køre i højre side af vejen. Men så snart der bliver mere end et enkelt spor i hver retning, slår alt for mange danske bilister hjernen fra og cruiser derudaf uden at skelne mellem højre og venstre.

Derfor kunne det jo opfattes som et fantastisk initiativ, når Vejdirektoratet i samarbejde med politiet lancerer en kampagne, som skal få danskerne til at holde til højre. Men nej. Når det eneste værktøj i praksis er en håndfuld civile patruljevogne, som skal observere og dokumentere bilisternes manglende holden til højre i utallige minutter, før de må uddele en bøde, så løber det hele ud i sandet.

Sådan gik det sidste gang

Ved en lignende "storstilet aktion" i sommeren 2016 blev der kun standset 55 bilister, der undlod at placere sig rigtigt på kørebanen. Det antal burde kunne snuppes på få minutter, hvis politiet gjorde alvor af truslerne og faktisk var i stand til at fange alle dem, der blandt andet på både Køge Bugt-motorvejen og i Trekantområdets motorvejssamlinger tilsyneladende går helt i panik og placerer sig i andet eller tredje spor på motorvejen – bare for en sikkerheds skyld.

Dengang lød konklusionen fra centerchef Erik Terp Jensen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter:

- De relativt få overtrædelser tyder på, at bilisterne har taget opfordringen om at holde til højre til sig, hvilket er glædeligt. 

Jamen så er alt jo fint. Slut med venstre-vognbane-turisterne og fantastisk fremkommelighed til følge! 

Nej. Ligesom mange andre danske bilister oplever jeg fortsat den manglende højrekørsel som noget af det mest frustrerende på de danske motorveje. Det kan godt være, de intensive kampagner opdrager enkelte bilister, men når kampagnen er slut, forlader den tilsyneladende bilisternes hjerne hurtigere end biologi-pensum hos en nyudklækket student.

Håndhæv loven - eller ændr den!

Den eneste løsning er straf. Problemet er bare, at det ikke sker. Hvornår har du for eksempel sidst oplevet en kammerat, kollega eller moster få en bøde for ikke at holde til højre?

Jeg har tidligere konfronteret en chefkonsulent hos Rigspolitiet med netop denne undren, og han anerkendte, at det for politiet er meget svært i tilstrækkelig høj grad at dokumentere lovovertrædelserne, uden at de irriterende bilister fatter mistanke.

Men hvis politiet ikke er i stand til at anskaffe sig værktøjer, som rent faktisk gør det muligt at straffe de skyldige – som efter min overbevisning udgør en større trussel mod sikkerheden på vejene, end de bilister der kører 7 km/t for stærkt, og som bliver blitzet i ét væk af de famøse pengemaskiner – så må løsningen være at ændre loven.

I USA er det, så vidt jeg ved, lovligt at overhale indenom. Her er der i stedet ubetinget vigepligt, hvis man skifter vognbane, og med udbredelsen af blind-vinkel-sensorer burde risikoen for sammenstød her være minimal. 

Det ville kræve langt mindre af ordensmagten at håndhæve den lovgivning, hvilket i sig selv må være et væsentligt argument. Desuden vil det både øge trafiksikkerheden, fremkommeligheden og køreglæden hos de danske bilister.

Så herfra en klar opfordring til landets lovgivende og udøvende statsmagter: Håndhæv loven og straf de irriterende – og ikke mindst ulovligt kørende – inderbanefobiske bilister, eller også må loven ændres.

Måske er du interesseret i...