Klubmedlemmener medbringer typisk selv bilerne, men Ascari har også en hel flåde af vilde vogne, der kan lejes

Rigmændenes hemmelige paradis - Ascari Race resort

Skjult i de andalusiske bjerge ligger 5,4 km snoet asfalt, hvor rige og berømte kan køre super- og racerbiler i fred. Tag med et smut i verdens ­fedeste trackdayklub på Costa del Sol

4. september 2016 af Søren Juul

Velkommen til Ascari

En Porsche 911 bliver kort før vores ankomst totalskadet efter et tredobbelt rullefald, men ejeren slipper uden skrammer, fortæller lederen af Ascari-banen i Spanien, Erik Zwart, der er i radiokontakt med marshalls ude på banen. Han har en BMW M6 klar til at rykke ud, hvis det bliver nødvendigt.

På banen er et par Porsche’r og BMW’er med Nürburgring-klistermærker på bagsmækken i gang med jagte hinanden. Banen er et et spektakulært syn med 13 højre- og lige så mange venstresving, der følger den kuperede bane, der får Jyllands-Ringen til se lige så eksotisk ud som et køreteknisk anlæg i forstaden.

Banen er opbygget efter alle FIA-foreskrifter, men den lægger aldrig asfalt til egentlig løbsserier. Den er født som et trackday-paradis og er derfor også uden tribuner eller reklamer. En legeplads for de ultrarige, som der er mange af en times kørsel derfra i Puerto Banus – Spaniens svar på Monte Carlo. 

Folk strømmer dog til fra hele verden for at opleve Ascaris legendariske asfalt.

Banen er bygget af Klaas Zwart, som er en hollandsk forretningsmand, racerkører og bilentusiast, der har tjent sine penge i olieindustrien. Nogle af dem brugte han på at købe en britisk bilfabrik kaldet Ascari Cars i 1998. Den skulle han bruge til at bygge sine egne supersportsvogne og racerbiler. 

Et par år senere besluttede han sig for at bygge en racerbane, hvor han kunne lufte dem og dyrke sin passion for gamle F1-racere året rundt. Samtidig kunne han lave en klub for ligesindede trackday-entusiaster med penge nok til at lege med de virkelig hurtige biler. 

Banen stod færdig i 2002.

Dette er ikke have-lågen til en rigmands hus, men porten til himmerige for folk med benzin i blodet 

Banen ligger højt og øde mellem træklædte bjerge. Et vagtværn og en militær skydebane ved siden af banen garanterer, at ingen paparazzier er i nærheden, når rigmændene skal lege 

Ascari har både restaurant, en benzintank, pitgarage og flere værksteder til at tage sig af klubmedlemmernes biler

Her holder tre ex-Gerhard Berger/Jean Alesi Ferrari F1-biler fra 1995, hvor der stadig blev kørt med V12-motorer. Den ene ejes af den danske Ferrari-importør 

Unikt banedesign

Mikkel Thomsager har garanteret brugt rigeligt med spalteplads på at fortælle dig om de fantastiske sving, som han oplevede bag rattet af den nye Audi TT, så jeg skal spare dig for mere lovprisning af langsiden på over en kilometer, eller den lynhurtige sving-kombination, der minder om Eau Rouge på Spa. Eller stejlkurven, der minder om “Karrussellen” på Nürburg-ring.

Klaas har designet banen ved at lave kopier af sine yndlingssving fra alverdens baner. Det betyder, at Ascari er teknisk svær og lynhurtig. Bilfabrikkerne kan heller ikke stå for racerbanen, der næsten har solskinsgaranti året rundt og fantastiske foto og videomuligheder. Husker du Top Gear-afsnittet, hvor Clarkson, May og Hammond tester Mercedes C63 AMG, Audi RS4 og BMW M sidelæns? Det blev optaget her. 

Hele baneanlægget er bygget i lokal stil for at falde naturligt ind i det andalusiske landskab, men faciliteterne er topmoderne indenfor  

Var det noget med en tur i en Ascari A410 Le Mans prototype fra 2000? 775 hk til 900 kg giver et friskt optræk 

Ascari Cars er lukket ned, men rundt omkring i garagen finder du spor af produktionen af de eksotiske supersportsvogne med kulfiberchassis 

Ascari A10 satte hurtigste tid på Top Gears bane i 2007, men den kom aldrig i produktion. Rolls’en? Ascari’s lufthavnsshuttle

Helt speciel stemning 

Har du været her én gang, bliver du besat af tanken om at komme igen. Der findes en klub for folk med samme trang. Men den kræver mildt sagt en sund økonomi. Billigste medlemskab koster ca. 330.000 kr. i oprettelse, og der et årligt kontingent på ca. 100.000 kr., men så kan du også komme til 50 trackdays året rundt.

Du fornemmer straks, at du er på vej ind i en særlig verden, når vagten åbner den diskrete port. En flisebelagt vej fører op til en stor gård omkranset af bygninger i sydlandsk stil. Bygningerne rummer bl.a. pitgarager, racerværksteder og en stor hacienda til at installere familien, når du selv kører race. Der er også store garageanlæg i flere etager med plads til 300 biler.

På et værksted er en Porsche Cayman, som er ved at få skiftet dæk. På et andet er der mennesketomt, men det er her, de gamle F1-racere bliver holdt i live. Ascari har en Benetton-racer fra 1997 med en V10 Judd-motor, som klubmedlemmer kan prøve på banen. Den er der ikke det store hokus-pokus i at holde kørende, fortæller Erik, hvorimod mekanikerne måtte bruge uger med en bærbar computer for at få liv i en Jaguar R5 F1-racer fra 2004, der fik det hvide snit i motorstyringen, før den blev solgt videre til Ascari. 

Den åbne Radical minder om en LMP2-racer og er populær på Ascari. Den danske racerkører David Heinemeier-Hansson ejer i øvrigt den sorte i bagerst

Klaas Zwart er bidt af gamle F1-biler og gamle, sjældne racere på to hjul. Der afholdes dog ikke MC-trackdays af frygt for, at deltagerne kører sig selv ihjel på den udfordrende bjergvej fra Marbella og op til banen

I et andet rum er der F1-værksted. På bukken står en racer, som Klaas Zwart kører race med i EuroBOSS-serien. Længere nede finder du både en Benetton Judd fra 1997 og en Jaguar R5 fra 2004

Ascari KZ1 var en superbil med 500 hk og chassis i kulfiber. Denne KZ1R er en vildere gadeversion, baseret på GT3-racerudgaven 

I en anden hal er der fyldt op med kundebiler. En særlig aggressivt udseende Lamborghini Gallardo med bur, stor hækvinge og racersæder fanger min interesse. Inden jeg får knipset et billede, beder Erik mig om at lade lige præcis den bil og dens nærmeste naboer forblive anonyme. De tilhører nemlig sønnen til Kinas næstrigeste mand, som af og til flyver ind fra Kina i sin egen Boeing 737 for at fyre nogle omgange og så tage retur igen. Den slags betragtes nok lidt ekstravagant i kommunistpartiet.

Ascaris racermekanikere holder gerne klubmedlemmernes biler i topform, så kunderne bare kan møde op og give gas, når det passer ind i deres skema.

På etagen ovenover står Klaas seniors samling af biler. Den får dig til at spærre øjnene op, hvis du er vild med halvgamle F1-biler. Her holder tre 1995 ex-Jean Alesi og Gerhard Berger Ferrari-racere med V12-motor på stribe. Lyden skulle være helt i særklasse, beretter Erik, der kører i to af dem sammen med sin far. Den tredje er solgt til Bil Magasinets gamle redaktør Johnny Laursen, der i dag ejer Formula Automobile i Allerød. 

Smugkig ind på endnu et værksted, hvor der arbejdes på chassiset på en ukendt racer, mens en Radical SR8 med 430 hk V8-motor er klodset op

Ingen tribuner eller reklamer til at fjerne din opmærksomhed fra de 26 udfordrende sving, der breder sig ud over et kuperet område. Et spektakulært syn

Stedet for de priviligerede

Klaas senior er tre-dobbelt mester i den såkaldte EuroBOSS-serie for gamle F1-racere. Ved siden af holder to åbne Ascari A410 Le Mans-prototyper, som Zwart fik bygget med henblik på at deltage i Le Mans. I dag indgår de 775 hk stærke biler i Ascari Academy-flåden, der råder over alt fra Seat Ibiza op til F1-racere. Et andet sted står en Rolls Royce og venter på, at nogen skal køres i lufthavnen bag en Ford GT40 Replica og adskillige af de ultrasjældne Ascari-superssportsvogne til gaden. De var alt for dyre at fremstille, så bileventyret sluttede hurtigt.

Ascari er et surrealistisk sted for priviligerede biltosser. Når du kører derfra i en lejet VW Polo i stedet for i en sportsvogn eller en helikopter, føles dit liv lidt fattigt. Samtidig frydes du dog over, at der findes steder som her, hvor janteloven ikke eksisterer. 

Hvis du er en af Danmarks velhavere med en superbil, så skynd dig at melde dig ind i Club Ascari og få brugt din superbil til det, den er designet til. I modsætning til Nürburgring, hvor hastighederne er ekstreme, og et stålautoværn fungerer som afkørselsareal, er der på Ascari plads til at lave fejltagelser.

Ascari afholder dog også trackdays for folk udenfor klubben. De koster fra 1.200 euro. Det er mange penge, men Ascari er også noget, der bør opleves mindst én gang i dit billiv.

Måske er du interesseret i...