Lamborghini med tagboks - hvorfor ikke?

Skal du også på kør-selv-ferie til alperne denne vinter? Så er der her lidt praktisk langtursvejledning fra den professionelle skiløber, Jon Olsson - og en helt masse rå billeder!

27. oktober 2016 af Daniel Bohnsen

Den svenske skiløber Jon Olsson er, på trods af adskillige guld-, sølv- og bronzemedaljer, i dag mest kendt for sine biler. Han har en imponerende samling speciallavede køretøjer, som han gladeligt viser frem på de sociale medier.

Et af hans kendetegn er, at han har for vane at montere skibokse på sine biler. Det har han således gjort på både en speciallavet Audi RS6 Avant, men også en Lamborghini Murciélago, Lamborghini Gallardo, Nissan GT-R og en Audi R8 V10.

Hans nyeste kreation er dog i vores øjne den mest gennemførte til dato - hvem havde troet, at en superbil kunne se så godt ud med tagboks på?

Bilen, der startede som en Lamborghini Huracán LP 610-4, er dog blevet udsat for meget mere end blot en tagboks. Den næstmest åbenlyse forskel er folieringen fra wrapzone, men det er i motorrummet, at der virkelig er blevet gået til stålet - eller rettere kulfiberet.

Lamborghini'ens 5,2 liters V10 har fået en ordenlig overhaling af Stertman Motorsport i Stockholm, der blandt andet har monteret en enorm kompressor fra VF Engineering, som burde give bilen langt over 800 hestekræfter.

En specialdesignet indsugning fra Eventuri i kulfiber, giver både lyd og kræfter, og i følge Jon Olsson klarer den muterede baby-Lambo 100-200 km/t på godt cirka sekunder - det samme som en Bugatti Veyron.

Affjedringen fra K&W giver Huracán'en det helt rigtige "slammed" look, men bilen er bestemt ikke bare til at kigge på. Jon Olsson planlægger at køre den rundt til ski-resorts over hele Europa, og her skal det standardmonterede firehjulstræk nok være til gavn.

Én ting, der virkelig viser, at bilen er lavet til at blive brugt, er, at bilens originale keramiske bremseskiver faktisk er blevet udskiftet med stålskiver. Det ville normalt blive set som en nedgradering, men fordi bilen skal bruges i så omskiftelige temperaturer og bliver udsat for både sne og småsten, skulle Girodisc-skiverne være mere holdbare.

Tagboksen er speciallavet i kulfiber af firmaet 56Nord, og på trods af den strømlinede form mangedobler den Lamborghini'ens normale bagagekapacitet. Og så har den selvfølgelig plads til Jon Olssons ski, når han skal på tur!


Kulfiberudstødningen fra Akrapovic får Olssons Huracán til at lyde endnu mere hidsig, end den gjorde i forvejen - og det siger ikke så lidt...

Overraskende nok findes der ikke et standardbeslag til at montere tagbokse på en Lamborghini Huracán. Beslaget her er derfor speciallavet til bilen ligesom de fleste andre modifikationer.

Se videoen, hvor Jon Olsson henter sin nye vintertransporter, herunder - og drøm dig i hans sted!

Måske er du interesseret i...