Frederik T. Frey Lamborghini huracan performante imola orange bil magasinet 2017

Frederik T. Frey afslører 2017's bedste og værste baneoplevelse

2017 bød på mange fede testoplevelser på bane for Frederik T. Frey – læs her om det bedste og dårligste match af bil og racerbane.

24. december 2017 af Frederik T. Frey

Det er altid møgfedt og superinteressant at køre på racerbane – så simpelt er det. Det gælder også, selv om der kan være tale om en Citroën C1 på en snedækket Sjællandsringen. 

Men når det er sagt, er visse biler bare federe på udvalgte baner. Her kan du læse om de biler og baner, jeg synes passede bedst og dårligst sammen i 2017.

Frederik T. Frey Lamborghini Huracan Performante Imola italien racer kabine interiør 2017 bil magasinet test

Fantastisk arbejdsplads – fantastisk bane.

Bedste match lå i Italien

Alting gik op i en højere enhed, da jeg tidligere på året drog mod Italien for at køre den nye Lamborghini Hurácan Performante. Den skulle testes på den lynhurtige racerbane, Imola.

Det der gør Performante og Imola til et himmelsk match, er den måde, banen komplimenterer den hidsige centermotorsportsvogn med 640 hk.

Imola er smuk med sine grønne omgivelser – Performante er smuk med sit aggressive men samtidig elegante design.

Imola er hurtig med sine mange bløde og åbne sving – Performante kan udnytte banen, da den er hurtig med sine 640 hk, 600 Nm og firehjulstræk.

Imola er tricky med sine niveauforskelle og blinde vinkler – Performante er tricky med sit høje greb, der giver dig selvtillid, lige indtil grænsen nærmes, og tyren stanger...hårdt!

Lamborghini Hurácan Performante testet på Imola er derfor i mine øjne det perfekte match for 2017...også selv om banen rent faktisk hedder "Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari".

Du kan læse den fulde artikel i BM311.  

Handling Day 2017 Bil Magasinet sverige Ring Knutstorp Honda NSX Mercedes-AMG GT R redaktion

Handling Day byder altid på fede baneoplevelser. Men i år var der én undtagelse ifølge Frederik T. Frey.

Svensk/britisk samarbejde giver mismatch


Årets Handling Day, som du kan læse alt om i BM312, bød vanen tro på en masse lækre biler på den fede svenske racerbane, Ring Knutstorp.

Britiske Aston Martin var troppet op med hele to biler. En V12 Vantage S og en Vanquish S Volante. Og mens den ene bil skabte hår på brystet og smil på læben, blev den andens utilstrækkeligheder udstillet på den lille og tætte Ring Knutstorp.  

Frederik T. Frey Ring Knutstorp sverige Handling Day 2017 sverige pit race

Handling Day er en af de bedste dage i løbet af året – men med så mange biler er der også risiko for en skuffelse eller to.

Aston Martin Vanquish S Volante er en fed bil, og Ring Knutstorp er en fed racerbane, men de passer ikke så godt sammen.

Ring Knutstorp er kort med sine 2,07 km – Vanquish S har masser af power med 603 hk, men topfarten for enden af langsiden var ikke mere end 201 km/t. Samme år og samme sted gik Mercedes-AMG GT R 217 km/t.

Ring Knutstorp har flere skarpe 2.- og 3.gearssving – Vanquish S føles bedre til de lange og bløde kurver, end den gør til de små skarpe bl.a. pga. sin vægt på 1.844 kg.

Ring Knutstorp har hurtige retningsskift og højdeforskelle – Vanquish S er for lang, tung og blød til rigtigt at ville krænges rundt på en bane som Knutstorp. Kører den først i én retning, fortsætter den helst sådan, og den skal overtales, før den skifter. Omgangstiden blev da også langsommere end sedanen Mercedes-AMG E63 S, der er over 100 kg tungere, og sportsvognen Jaguar F-Type SVR, der har 28 hk færre.  

Aston Martin Vanquish S Volante V12 Ring Knutstorp Handling Day Sverige racerbane 2017 Bil Magasinet

Aston Martin Vanquish S Volante er en fed bil – bare ikke på Ring Knutstorp.

Måske er du interesseret i...