Volvo V60 Cross Country

Klumme: Volvo's geniale mediestunt

"Forbrændingsmotoren er død. Stendød! Nyheden blev delt ukritisk og uden at forholde sig til, hvad den svensk-kinesiske bilfabrikant egentlig havde at fortælle"

9. januar 2018 af Søren Juul

"Denne klumme er bragt i Bil Magasinet nr. 313 Oktober 2017"

BREAKING NEWS! Pludselig blev der hektisk aktivitet ude på de ferieramte avisredaktioner. De tilbageværende journalistpraktikanter stoppede for en stund serieproduktionen af Cavling-værdige artikler om kendissers bryst­smuttere og ting, som vi aldrig gættede var sket ovre på Instagram. Efter at have holdt mikrofonen for Volvo’s folk på et stort anlagt pressemøde i sommerferien, skulle det sensationelle budskab ud på forsider og websites: Forbrændingsmotoren er død. Stendød!

Nyheden blev delt ukritisk og uden at forholde sig til, hvad den svensk-kinesiske bilfabrikant egentlig havde at fortælle: Fra 2019 laver vi kun plug-in hybrider, hvor forbrændingsmotoren får hjælp af en elmotor og et batteri. Havde de andre bilfabrikanter udnyttet agurketiden ligeså effektivt som Volvo, ville påstanden om den snarlige motordød drukne i et hav af kommende hybrid- og elbiler, der bliver bedre og bedre.

Daimler har lanceret et undermærke til Mercedes-Benz kaldet EQ, som i 2022 kommer med ti elbiler. BMW har længe haft sin i-serie med den futuriske hybridsportsvogn i8 og elbilen i3, som i øjeblikket holder kilet ind på samtlige elbils-pladser i København. Selv Suzuki er leveringsdygtige, hvis du føler trang til at pudse den grønne glorie med en elmotor.

VAG-koncernen har fået usædvanlig travlt med at distancere sig fra alle de uartige forbrændingsmotorer, efter at de blev afsløret i at tænke kreativt, når dieselbilerne skulle til emissions-eksamen i USA. Tyskerne har droppet at sælge dieselbiler i Nordamerika og sat fuld skrue på udviklingen af elbiler. I 2020 kommer den første VW på en helt ny platform dedikeret til kommende elbiler. Men forbrændingsmotoren lever stadig fint. 

Læs klummen i Bil Magasinet hver måned, få 3 numre af Bil Magasinet for 99 kr. 

Samtidig har Audi og Porsche trukket sig fra Le Mans for at deltage i den elektriske Formel E-serie, der er ligeså nervepirrende at se og høre på som demo-skærmen på et PlayStation-spil. Bilindustrien er altså i fuld sving med at sætte strøm på fremtidens modeller, men slå lige koldt vand i blodet, hvis du tror, hanerne med oktan 98 eller diesel lukkes i morgen.

Som dieselbilejer føler man sig godt nok som en spedalsk, hvis man har et ærinde i byen og holder for rødt. Byboerne glor på dig med onde øjne, som var man kaptajn på en mobil giftgasspreder. Men moderne diesel-teknologi er effektiv til at reducere CO2-udledningen og bliver formentlig brugt mange år endnu, med mindre batteriteknologien bliver god nok til at tage slæbet i busser og lastbiler. Jeg tvivler, for den udvikling har stået på ligeså længe som forbrændingsmotorens. Og benzinen? Når en plug-in hybrid løber tør for strøm, hvilket den gør hurtigt, skal sådan en stor og tung Volvo XC90 T8 Twin Engine plug-in hybrid altså fodres med oktaner. Men der er sket et holdningsskift, som vi er nødt til at tage seriøst.

Mens Trump kører USA som et komisk cirkus, har Frankrings nye præsident Macron påtaget rollen som planetens frelser ved at forbyde salg af forbrændingsmotorer i år 2040. Det samme har Englands Theresa May.

Det er nemt at blive tungt om hjertet, hvis man læser overskrifterne, men skal altså lige huske på, at det først er om 23 år, og ingen af de to politikere kommer til at gennemtrumfe beslutninger, der gør millionvis af biler værdiløse her og nu. Det vil være politisk selvmord. Men det er nemme point, de høster. Præcis som når Volvo siger: Ingen må dø eller komme alvorligt til skade i en ny Volvo om 2,5 år. 

Måske er du interesseret i...